در سال های قبل، متوسط سالانه بارش در استان یزد 110 میلیمتر بوده که در سال های اخیر، این رقم بسیار کاهش یافته بطوریکه در سال گذشته تنها 69 میلیمتر بارش در این استان ثبت شد، همه این آمارها بیانگر این است که وضعیت استان یزد در سال جاری حادتر و بحرانی تر از سال های قبل است .
مردم استان کویری یزد هر ماه به امید ماه دیگر و هر سال به امید سال دیگر در انتظار بهبود اوضاع بارش ها هستند اما 17 سال است که خشکسالی، مهمان ناخوانده این دیار شده و قصد رفتن ندارد.
براساس آمار رسمی سازمان هواشناسی، یزد از نظر خشکسالی رتبه نخست کشور و از لحاظ میزان بارندگی در کشور در پایین ترین رتبه قرار دارد.
آمارهای اعلام شده از سوی هواشناسی استان هم موید این مطلب است بطوریکه یکی از کارشناسان این مجموعه گفته بود، بارندگی سه ماهه اول سال زراعی جاری در مقایسه با مدت مشابه بلند مدت، 2 برابر میانگین کشور کاهش داشته است.
خشکسالی های طولانی و پیاپی استان یزد در سال های گذشته به قدری شدید بوده که افزایش بارندگی در طول یکسال نمی تواند اثرات زیانبار آنرا جبران کند.
در تابستان سال گذشته 300 روستا و اکنون هم تعدادی در همین حدود از روستای استان یزد بوسیله تانکر آبرسانی می شود.
کاهش بارش و تداوم برداشت آب از سفره های زیرزمینی هر روز این سفره ها را تهی تر می کند و نشست زمین بر اثر افت سطح آب های زیرزمینی از دیگر پیامدهای خشکسالی است که به یک تهدید جدی برای این استان تبدیل شده، با فرونشست زمین به دلیل متراکم شدن بافت خاک، نفوذ آب به سفره های زیر زمینی در صورت بارندگی مناسب ممکن نمی شود.
پدیده خشکسالی در سالهای اخیر موجب 35 مورد فرونشست و فروچاله در زمین های حوالی شهر ابرکوه شده و دشت یزد - اردکان طی چند سال گذشته حدود 50 سانتیمتر پایین رفته و این در حالی است که دانشمندان بیش از هفت سانتیمتر نشست زمین را بحرانی می دانند.
نتیجه این وضعیت، تدوام بحران آب به خصوص در سفره های زیر زمینی در سالجاری است و صدای زنگ خطر خشکسالی در استان یزد هر سال نسبت به سال قبل شدیدتر به صدا درمی آید.
وضعیت بارندگی در استان یزد نگرانی مردم استان برای تامین آب شرب و کشاورزان را در پی داشته، اگرچه استیلای خشکسالی بر کشور مختص استان یزد نیست اما در این استان بحران خشکسالی شدت بیشتری دارد و ضروری است چاره ای اندیشیده شود که همین آب اندک موجود با مدیریت مصرف شده و از بحران های بیشتر جلوگیری شود.
بقای استان یزد در گرو حفظ سفره های زیر زمینی است که در این زمینه باید در مصرف آبهای زیر زمینی صرفه جویی و میزان مصرف آب در بخش صنعت، کشاوری و شرب کاهش یابد.
*خبرنگار ایرنا مرکز یزد
6014/1042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.