سید علی نوروز زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از برگزاری این جشنواره را شناساندن ارقام خرمای تولیدی و محصولاتی که از الیاف و شاخ و برگ خرما بافته می شود و همچنین معرفی قابلیت و جاذبه های گردشگری در بافق اعلام کرد.
وی گفت: بافق نخستین شهرستان تولید کننده خرما در استان یزد است که نخلستانهای زیبا و بر افراشته دارد.
شهردار بافق افزود: این جشن همزمان با هفته ولایت و در دومین جشنواره تابستانی و سمپوزیوم مجسمه های شنی در مجموعه تفرجگاه آبشار این شهر برگزار می شود.
نوروز زاده با بیان اینکه سال 96 به عنوان سال حصیر، صنایع دستی و زیرانداز با محوریت حصیر معرفی شده است افزود: برای احیای این صنعت و محصولات جانبی درخت خرما این جشن در انتهای جشنواره تابستانی و سمپوزیوم مجسمه های شنی برگزار می شود.
شهردار بافق یادآور شد: این جشن که نخستین جشن خرما در بافق است امسال با همکاری فرمانداری، جهاد کشاورزی و بخش خصوصی در حوزه صنایع دستی در هفته بافق( 12تا 18)شهریور ماه سالجاری برگزار می شود.
وی خاطر نشان کرد : از پنج استان کرمان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، فارس و خوزستان که محصولاتی از خرما دارند برای شرکت در این جشنواره دعوت شده است.
نوروز زاده گفت: انواع خرما و محصولاتی که از الیاف و برگ درخت خرما با محوریت حصیر تولید می شود در این جشنواره در معرض دید عموم قرار می گیرد و به مشتریان عرضه خواهد شد.
وی گفت: جشنواره تابستانی بافق گستره شهرستانی دارد و علاوه بر پارک آبشار در کمپ های گردشگری و در اماکنی که مزیت و ظرفیت گردشگری دارند برگزار می شود.
بیش از سه هزار و 100 متر از اراضی و باغات بافق زیر کشت درخت خرماست که نخلستانهای راست قامت با چشم انداز زیبا را مقابل دیدگان آدمی قرار می دهد.
از این میزان، یکهزار و 400 هکتار درخت خرمای بومی و بقیه از ارقام کبکاب، زاهدی و پیارم و مقداری مضافتی است که پا جوش درخت آن از برازجان بوشهر به این شهرستان منتقل و کشت شده است.
کشاورزان بافقی هم اینک به طور متوسط سالانه بیش از چهار هزار تن خرما از ارقام مختلف برداشت و به بازار مصرف عرضه می کنند.
از اجزای درختان خرما برای تهیه حصیر، پادری، جارو، کلاه، بادبزن، طناب و دیگر محصولات حصیری استفاده می شود و عمده صنایع دستی بافق مرهون و وابسته به نخل است.
برداشت خرما در شهرستان بافق همه ساله از اوایل شهریور تا اواخر مهرماه انجام می شود که امسال با توجه به گرمی بیش از حد هوا برداشت این محصول زودتر آغاز خواهد شد.
7543/6197 خبرنگار: عسکری** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.