به گزارش ایرنا مهدی کرباسیان روز سه شنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی بهره برداری از معدن سرب و روی مهدی آباد یزد با حضور وزیر صنعت، معدن، تجارت افزود: این معدن در دهه 30 شناسایی و حفاری شد و فعالیت جدی در آن در دولت تدبیر و امید آغاز گردید.
وی اظهار کرد: اخیر در مزایده بین المللی یک کنسارسیوران داخلی برنده این مزایده شد و قرار شده ظرف چهار سال امور معدن و کارخانه های آن را تکمیل کند.
کرباسیان با بیان اینکه در این مجموعه برای بیش از یکهزار نفر بصورت مستقیم و سه برابر هم بصورت غیر مستقیم شغل ایجاد می شود خاطر نشان کرد: معدن مهدی آباد که دومین معدن بزرگ روی دنیا است می تواند پاسخگویی نیاز ضروری کشور برای تامین این نوع فلز شود.
معاون وزیر صنعت افزود: هم اکنون 420 هزار تن تولید کارخانجات سرب روی ایران به ویژه در معدن انگوران است ولی با توجه به درحال اتمام بودن این معدن، تولیدات معدن مهدی آباد می تواند نگرانی ها کشور را برطرف کند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: در دنیا تعداد معادن بزرگ در حال کاهش است و کشورها به سمت اکتشافات عمقی و دریایی رفتند اما ایران به عنوان یکی از کشورهای بزرگ معدنی دنیا همچنان جای کار دارد،ضمن انکه فلز روی تولیدی در این معدن در همه جای دنیا وجود ندارد از این رو می تواند در بعد صادرات به عنوان یکی سیاست های اقتصاد مقاومتی برای کشور دارای اهمیت زیادی باشد.
کرباسیان به رشد اکتشافات معدنی در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت:در این دولت فقط 250 هزار کیلومتر کار اکتشافی از سال 93 از سوی سازمان ایمیدرو شروع شده که می تواند زمینه ساز توسعه و اشتغال در آینده باشد و به مردم استان یزد نوید می دهم که بخش عمده ای این اکتشافات برای استان اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد.
کرباسیان ادامه دارد: بخشی از نتایج این اکتشافات منجر به افزایش ذخایر 400 میلیون تنی ذخیره سنگ آهن ، 400 میلیون تنی ذخیره ذغال سنگ آهن و 40 تنی طلای کشور به اکتشافات این سازمان اضافه شده است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین با اشاره به استفاده از اطلاعات سازمان انرژی اتمی نیز گفت: این اطلاعات به ویژه تا میزان ذخایر عناصر نادر خاکی کشور تا بیش از این دولت 300 هزار تن بوده به یک میلیون تن افزایش یابد و بیشتر آن در همین استان است.
وی اضافه کرد: در این دولت و در سازمان ایمیدرو بیش از 24 هزار میلیارد تومان طرح های ناتمام داشتیم که با تعریف 73 طرح بزرگ و اجرای شدن بخش های از آن بزودی شاهد جهش بزرگی در کشور خواهیم بود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار امیدواری کرد: تا با توسعه و رشد فناوریها در معدن سرب روی مهدی آباد علاوه بر افزایش ارزش افزوده معدن شاهد رشد بیشتر اشتغال در منطقه و استان باشیم.
معدن سرب روی مهدی آباد با 200 میلیون تن ذخیره معدنی که شامل 70 درصد روی و 30 درصد سرب است یکی از بزرگترین معادن خاورمیانه به‌شمار می‌رود.
این معدن در دهستان بهادران مهریز و در فاصله 45 کیلومتری از شهر مهریز و 100 کیلومتری از مرکز استان یزد قرار دارد.
1968/ 6197 خبرنگار: محمودرضا رحمانی ** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.