به گزارش سه شنبه ایرنا از روابط عمومی این اداره کل محمدرضا فلاحتی با بیان اینکه چهارسوق بازار خان یزد در قلب بافت تاریخی شهر و در کنار خیابان تاریخی قیام یزد واقع شده افزود: این بنا بخشی از اساخت و سازهای محمد تقی خان بافقی است که قدمت آن به دوران زند و افشار باز می گردد.
وی ادامه داد: چهارسوق بازار خان یزد از نمونه های برجسته معماری دوره زند و افشار در استان یزد محسوب می شود که در موقعیت بسیار مهمی در مجموعه بازار خان و بافت تاریخی شهر یزد قرار دارد.
وی اضافه کرد: بنای چهارسوق بازار خان یزد با معماری چشم نواز خود در محل تلاقی دو دهانه اصلی بازار با سقفی بلند و کلاه فرنگی زیبا تماماً با آجر بنا شده و سه جهت شمال و جنوب و شرق چهار سوق دهانه بازار و ظلع غربی آن سرای موسوم به پنجه علی واقع است.
فلاحتی در خصوص مرمت های انجام شده در چهارسوق بازار خان گفت: اجرای داربست فلزی، جرم گیری سطح آجرها، خالی نمودن بندهای فرسوده، تعویض آجرهای فرسوده، بند کشی باگج به صورت برجسته و اجرای لعاب سطوح آجری را از جمله مهمترین اقدامات مرمتی این چهارسوق زیبا است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان یزد همچنین درباره مرمت و بازسازی قلعه تاریخی خویدک گفت: روستای خویدک از توابع استان یزد و در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر یزد و در مسیر جاده یزد به بافق دارای یک قلعه بسیار بزرگ است که گویا این قلعه خود یک روستا بوده است.
وی افزود: این قلعه تاریخی که به شماره ۱۳۰۲۹ در مرداد سال ۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده از جمله شاهکارهای کویر ایران است که با مصالح کاملاً بومی و با استفاده از روش‌ها و متد معماری سنتی کویر ساخته شده است.
این مسئول ادامه داد: ساخت و ساز کنونی بنا مربوط به دوران آل مظفر (قرن هشتم هجری) است که در چندین مرحله نیز پس از آن تعمیراتی بر روی بنا انجام شده و در بعضی نقاط از جمله سقف یکی از اتاقها خشتهایی با ابعاد معمول پیش از اسلام دیده شده که به احتمال قوی مصالحی است که در ساخت و ساز اولیه بنا در پیش از اسلام به کار برده شده و بعد از تخریب مجدد از همان مصالح برای تعمیرات دوباره بنا استفاده شده است.
فلاحتی اضافه کرد: در کتابهای تاریخ یزد متعلق به قرن ۹ و ۱۰ هجری به این قلعه اشاره شده که می‌ توان از تاریخ جدید یزد و جامع مفیدی نام برد.
وی با بیان اینکه دیواره اطراف قلعه با ترکیب و چینه با ارتفاعی بیش از هشت متر و با تزئیناتی در نمای بیرونی ساخته شده، گفت: درب ورودی قلعه با طاق هلالی بلند در ضلع جنوبی قلعه واقع شده است.
وی خاطرنشان کرد: جمع آوری و حمل خاک و نخاله به بیرون از قلعه، استحکام بخشی دیوارها با خشت خام، دیوار چینی فضاها با خشت خام، مرمت و بازسازی تویزه ها و سقف فضاها با خشت خام از جمله مهمترین اقدام های مرمتی این قلعه تاریخی و زیبا است.
در استان یزد افزون بر 2 هزار و 200 هکتار بافت تاریخی وجود دارد که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و این افتخار بزرگی برای یزد محسوب می شود.
در طرح پنج ساله از سالجاری تا سال 1400 برنامه های متنوع برای توسعه استان یزد در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدارک دیده شده است.
استان یزد در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.
این استان 2270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
7532/ 6197 خبرنگار: سعید صادقی مقدم** انتشار: فلاح
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.