به گزارش ایرنا، در ضیافت الله، قبل از آغاز و تا روز عید فطر آیین های ویژه ای در مناطق مختلف یزد برگزار می شود؛ آیین های چون 'دوست، دوست' در شب بیست و هفتم رمضان و 'پیراهن مراد' در روز بیست و هفتم با گذشت سالیان سال، هنوز به فراموشی سپرده نشده و در بسیاری از نقاط استان یزد همچنان برگزار می شود.
*** 'دوست، دوست، علی دوست'
آیین 'دوست، دوست، علی دوست' بر اساس خرده فرهنگ دیر پا در شامگاه بیست و ششم ماه رمضان پس از تاریکی هوا بوسیله خردسالان این خطه آغاز و تا نیمه های شب ادامه می یابد.
جمعی از کودکان و نوجوانان بصورت گروه های کوچک در محله های خود به در منازل رفته و با قرائت اشعار و مطالب موزون درخواست کمک می کنند.
این افراد که بعضا حتی صورت خود را نیز پوشانده اند به در هر منزلی که رسیدند با خواندن ˈ'دوست دوست، دوست علی - امام اول علی' و یا 'این خونه شربت و قنده، امام علی درش را نبنده'، 'یا من درویشم، کلاه ریشم، تا نگیرم، رد نمی شم' تقاضای کمک می کنند.
مردم استان دارالعباده یزد معتقدند که این رسم پس از شهادت مولا علی و به یاد این امام همام و کمک هایی که آن حضرت به یتیمان کوفه داشتند برگزار می شود.
همچنین براساس اعتقادات، کسانی که به آیین 'دوست دوست علی دوست' می روند چیزهایی که هرصاحبخانه به آنها می دهد به عنوان تبرک به مال خود اضافه و در طول سال از آن برای برکت زندگی استفاده می کنند.
مردم مومن یزد با عشق و ارادت خاصی که به ائمه اطهار (ع) و مولای متقیان دارند از شب های قبل از بیست و هفتم ماه مبارک رمضان با خریدن شیرینی، نبات، آبنبات، نخود ، خرما و سایر مواد خوردنی مناسب آماده پذیرایی از برگزار کنندگان این آیین می شوند.
در برخی از خانواده های یزدی مرسوم است که برای برآورده شدن حوائج شرعی خود وجه نقد تهیه و به عنوان برکت به میهمانان تقدیم می کنند.
این آیین، خاص گروه نونهالان و نوجوانان دختر و پسر نیست بلکه در برخی از مناطق استان خانم های خانه دار هم چند نفری با هم به در منازل همسایه ها رفته و سنت را بجا می آورند.
عده ای از مردم این استان عقیده دارند که برگزاری این مراسم علاوه بر زنده نگه داشتن یاد و خاطره مولای متقیان حضرت علی (ع) موجب نزدیکی دل ها و ترویج یتیم نوازی و ترحم دیگران در سطح جامعه نیز می شود.
***آیین 'پیراهن مراد'
برگزاری آیین 'پیراهن مراد' از دیگر رسوم مردم استان یزد در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان است که در پاره ای از نقاط این خطه بر پا می شود.
در این مراسم زنان در صحن 'مسجد جامع' شهر و تکیه تاریخی 'امیر چقماق یزد' برای گرفتن حاجت جمع شده و پارچه هایی که به همین منظور آماده شده را قبل از نماز ظهر در قالب لباسی دوخته و به فرد حاجتمند هدیه می کنند.
*** حلقه مراد
یک پژوهشگر و نویسنده یزدی با اشاره به آیین مردم استان در ماه رمضان و به ویژه بیست هفتم به خبرنگار ایرنا گفت: ساختن و به دست کردن 'حلقه مراد' از جمله رسوم مردم استان در این روز است.
صدیقه رمضان خانی افزود: پدر و مادرانی که فرزندشان قبل از سن بلوغ فوت می کردند برای فرزند خویش حلقه مراد می ساختند و معتقد بودند با این کار از مرگ وی جلوگیری خواهند شد.
وی اظهار کرد: برای تهیه حلقه مراد، ابتدا از هفت نفر که نام آنها محمد، علی و یا فاطمه بود یا از هفت مؤمن، یک سکه می گرفتند، بعد از جمع آوری پول به زرگری رفته، سفارش حلقه ای از جنس نقره می دادند و سفارش می دادند که حتما در روز بیست و هفتم ماه مبارک حلقه ساخته شود.
نویسنده کتاب فرهنگ عامه مردم شهر یزد تصریح کرد: سپس قبل از ظهر روز بیست و هفتم اگر فرزند دختر بود، دو حلقه به گوش او و اگر پسر بود تنها یک حلقه به گوش راستش آویزان می کردند.
وی ادامه داد: برای اینکه پول حلقه مراد را از افرادی به نام محمد یا علی و یا فاطمه می گرفتند، حلقه را 'حلقه محمد' یا 'حلقه هفت مرتضی علی' و یا 'حلقه هفت فاطمه' هم می نامیدند.
*** نان بیست و هفتمی
این پژوهشگر با اشاره به نان مخصوص روز بیست و هفتم گفت: برای تهیه آن آرد را از هفت نفر که اسم فاطمه دارند، گرفته و به سراغ مغازه ای که رو به قبله بود و صاحبش فرد خوب و مومنی محسوب می شد، می رفتند و پولی می گرفتند.
وی تصریح کرد: با این پول آرد خریده و نان را می پختند و به برش های کوچکی تقسیم کرده و به مردم می دادند و معتقد بودند اگر فردی که باید به سربازی برود این نان را بخورد از خدمت سربازی معاف می شود و یا اگر در زندان است آزاد می شود.
نویسنده کتاب فرهنگ عامه مردم شهر یزد اضافه کرد: البته امروزه دیگر چنین نیست و فرد به مغازه رفته و آرد این نان را می خرد و بعد از خمیر، آن گاه آنها را به صورت چانه های کوچک پهن کرده و در روغن سرخ می کنند و روی آن گل زرد ریخته و در پایان روی آن شکر می پاشند و برخی نان سوروک را در شیره قرار می دهند.
وی اضافه کرد: به جز نان بیست و هفتمی، نان دیگری چون نان معمولی پخت می شود و بعد از پخت نان را که در تنور خشک کرده اند به تکه های کوچک درآورده و تکه های نان را به نیت برآورده شدن حاجت نگه می دارند.
مولودی خوانی، کیسه مراد، هدیه بیست هفتمی و انگشتر گردان از از دیگر رسوم مردم این استان است که در روز بیست هفتم ماه رمضان انجام می شود.
استان یزد افزون بر یک میلیون و 70 هزار نفر جمعیت دارد.
7532/ 6197 خبرنگار: سعید صادقی مقدم** انتشار: فلاح
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.