به گزارش ایرنا ، در دولت تدبیر و امید تلاش های بسیاری برای حل مشکل آب در روستاهای استان انجام شده و با توجه به تاکیدات مدیریت ارشد استان ، آب به عنوان مهمترین مشکل این خطه پیگیری شده است.
جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در این خصوص ابرچالش ها و اولویت های دولت دوازدهم را آب و بیکاری اعلام کرده در حالی که در استان کویری یزد موضوع آب با توجه اینکه 18سال با خشکسالی های مداوم درگیر بوده و طی 2 سال گذشته کم بارش ترین استان کشور بوده بحرانی تر از سایر مناطق شده است.
در این خصوص استاندار یزد از زمان آغاز به کار دولت یازدهم بارها بر این امر تأکید کرده که آب بزرگترین معضل استان یزد است.
سیدمحمد میرمحمدی مهمترین مساله این استان را کمبود آب و خشکسالی های پی در پی دانسته و معتقد است ، دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به تأمین آب آشامیدنی سالم برای مردم داشته و دارد و تأمین آب شرب را از اولویت‌های اصلی خود قرار داده است.
در همین خصوص معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد هم در بازدید از آب و فاضلاب روستایی (آبفار ) استان گفت : آب اولویت اول استان است و عمده اعتبارات استانی برای این امر اختصاص یافته است .
سیدمحمدرضا سیدحسینی افزود: نظر به محدودیت اعتبارات عمرانی ، بخشی از تامین اعتبار طرحهای استان بخصوص طرحهای آبرسانی روستایی ، از طریق اسناد خزانه تامین می شود.
اما وضعیت آب و آبرسانی در روستاهای استان خشک و کویری یزد که همیشه آب را از اعماق و دل زمین با حفر قنات روی زمین های کشاورزی آورده و حلقوم تشنه کویرنشینان را با خنکای آب های زیرزمینی سیراب کرده چگونه است؟.
نوک پیکان تولیدات کشاورزی و دامداری هر استانی روستاهاست و روستاهای استان یزد که امروز کمتر از یک پنجم این استان را تشکیل می دهد به دلیل کاهش منابع آبی بیشتر مصرف کننده شده تا تولید کننده ، مهاجرفرست است تا مهاجرپذیر و خشک است تا سرسبز.
از این رو اغلب مردم مرکز استان ترجیح می دهند شب های ماه رمضان را در پارک ها و فضای سبز شهری بگذرانند تا در ییلاق های روستایی که تعدادشان بسیار کم شده است.
هم اکنون یکهزار و 200 روستا در استان یزد وجود دارد که از این تعداد 700 روستا به طور مستقیم زیر پوشش شرکت آبفار قرار دارند و در مابقی روستاها به صورت آبرسانی سیار و کنترل کیفیت آب شرب پوشش داده می شود.
مدیرعامل شرکت آبفار یزد در این خصوص گفت: بیش از 18 سال از شروع خشکسالی در استان یزد می گذرد و این امر بیش از هر چیز روستاهای استان را تحت الشعاع قرار داده است .
محمد فاتحی ، محدودیت منابع آبی ، فرسودگی بیش از حد شبکه های تعمیر و نگهداری ، محدودیت اعتبار برای پرداخت مطالبات آبداران ، اثرات ناشی از خشکسالی و رعایت نکردن حریم تاسیسات آبرسانی را از جمله مشکلات این شرکت عنوان کرده و افزود: افت شدید منابع آبی ، کاهش کیفیت آب و شوری آن، خسارت به منابع آبی و جیره بندی آب و نهایتا از بین رفتن و خالی از سکنه شدن برخی از روستاها از عوارض این خشکسالی چند ساله است .
وی تصریح کرد : آب شرب مورد نیاز روستاهای استان از طریق 333 حلقه چاه، شامل47رشته قنات 15دهنه چشمه و 11 واحد تاسیسات همجوار تامین می شود که از این تعداد 77منبع آبی خشک و 102منبع آبی در آستانه خشکیدن هستند .
سال گذشته خشکسالی ها موجب افزایش 20درصدی آبرسانی سیار به روستاهای استان یزد شده بود که امسال هنوز آماری در این خصوص اعلام نشده ولی مدیرعامل آبفار استان معتقد است از دو راهکار اصلی می توان برای حل مشکل آب این مناطق استفاده کرد.
فاتحی گفت : این شرکت در قالب دو راهکار کوتاه مدت و میان مدت برای رفع مشکل کم آبی در روستاها برنامه ریزی کرده که راهکار میان مدت آن ساخت 30 مجتمع آبرسانی روستایی است و اعتبار هزینه شده برای این مجتمع ها 590میلیارد ریال و طرحهای تک روستایی 31 میلیارد ریال بوده که بخشی از آن در سال 95 - 94 از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است .
وی اهداف اجرای این مجتمع های آبرسانی و طرحهای تک روستایی را بهره مندی روستاها از آب شرب سالم و بهداشتی و پایدار ، کاهش هزینه های نگهداری و بهره برداری تاسیسات ، توزیع عادلانه آب در سطح روستاها به منظور پیشگیری از اثرات بحران خشکسالی در روستاها عنوان کرد.
این مسئول درباره راهکار کوتاه مدت نیز اظهار کرد: یکی از راهکارهای کوتاه مدت آبرسانی سیار با 16 تانکر سیار و 442 تانکر ثابت به مناطق روستایی است که در فصل تابستان این تعداد افزایش می بابد.
مدیرعامل آبفار یزد، حفرچاه جدید ، کف شکنی و بازسازی چاههای موجود ، خرید آب از منابع مجاور و کشاورزی ، بازسازی شبکه های توزیع و خطوط انتقال ایجاد سامانه های تله متری و را از دیگر راهکارهای کوتاه مدت را اعلام کرد.
فاتحی در عین حال یادآور شد: با توجه به اینکه استان یزد در سال آبی جاری یکی از کم بارش ترین استانهای کشور بوده است ، مشکل کاهش آب شرب در روستاهای این استان روز به روز محسوس تر می شود و قطعا این مشکلات در ایام تابستان که زمان اوج مصرف مشترکان است ، بیشتر خواهد شد .
به نظر می رسد بخش های آب و برق با توجه اینکه یزدی استانی کویری با تابستان های سوزان است و طی چند روز اخیر و قبل از رسیدن دومین فصل سال دمای 45 درجه را تجربه کرده و نیز با وجود کاهش هرساله بارندگی ها ، با رشد مصرف مواجه باشد.
امری که هر سال با اطلاع رسانی های به موقع و نیز همراهی مردم و بخش های تولیدی صنعت و کشاورزی مدیریت می شود ولی روند رشد مصرف از یک سو و نیز کاهش منابع آبی و خشک شدن منابع موجود همراه با نشست زمین و بسیاری از پیشامدهای آن ، بحرانی جدی در انتظار مرکز ایران باشد.
امیدواریم آبرسانی سیار به 81 هزار نفر از جمعیت روستایی استان در 295آبادی و روستا در سال آینده و سالهای آینده با اجرای راهکارهای مناسب نه تنها افزایش نیابد بلکه کاهش یافته و روند مهاجرت از روستاها به شهرها معکوس شود.
1968/6197 گزارش: محمودرضا رحمانی** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.