محمدرضا خدارحمی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: حفاظت از محیط زیست یک موضوع فرابخشی و فراسازمانی است و حفاظت یک وظیفه عمومی است و همه مردم و مسئولان باید به این مهم توجه کنند.
وی تاکید کرد: شورای عالی حفاظت محیط زیست مناطقی تحت عنوان مناطق چهارگانه مصوب و جهت حفاظت به استان ها ابلاغ کرده است که عبارتند از پارک ملی ،اثر طبیعی ملی،پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده که این مناطق در خاتم نیز بخش هایی را شامل شده است.
وی اظهار کرد: در سطح مناطق تحت حفاظت شهرستان خاتم پناهگاه حیات وحش بوروئیه با 78 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده باغ شادی با 11 هزار و 655 هکتار، مناطق شکار ممنوع باغ شادی با 28 هزار و 570 هکتار و قره تپه با 22 هزار هکتار که قرار دارد که مجموعا 140هزار و 235 هکتار را که 18 درصد از وسعت شهرستان است پوشش می دهد.
وی تنوع گونه های گیاهی و زیست محیطی را در این شهرستان زیاد برشمرد و یادآور شد: در منطقه بوروئیه 189گونه گیاهی ،27 گونه پستاندار و 65 گونه پرنده وجود دارد و منطقه باغ شادی نیز دارای 17 گونه پستاندار، 53 گونه پرنده و 9 گونه خزنده است.
وی همچنین به عوامل تهدید کننده محیط زیست در خاتم اشاره و یادآور شد: کمبود نیروی انسانی مخصوصا محیط بان یکی از تهدید های اصلی تنوع زیستی در شهرستان است و در کنار این مسئله ،خشکسالی های سال گذشته نیز باعث از بین رفتن گونه های گیاهی و مهاجرت گونه های جانوری شده است.
خدا رحمی گفت: شعار هفته محیط زیست امسال «من با طبیعتم» است و این نشان دهنده این است که محیط زیست دنیا حال خوبی ندارد و نیازمند توجه و حمایت بیشتری است.
رئیس محیط زیست شهرستان اظهار داشت: همکاران و محیط بانان هرات با حفاظت شبانه روزی که از این مناطق دارند باعث ایجاد نقاط داغ تنوع زیست در این مناطق شده اند و از این حیث تعداد گونه های جانوری گیاهی در منطقه حائز اهمیت است.
خدا رحمی با اشاره به اهمیت تنوع زیستی در منطقه خاطر نشان کرد: اهمیت دادن به تنوع زیستی باعث صیقل دادن روح و روان انسان،تامین کننده بسیاری از نیازهای جامعه انسانی ، پایداری،قوام و پیچیدگی اکوسیستم و در نتیجه باعث بقا در محیط می شود.
وی افزود:حفاظت از محیط زیست باعث کاهش فعالیت های مخرب انسانی همچنین فرصت و زمینه احیای و بازسازی بوم اکوسیستم را تضمین و باعث قوی تر شدن ساختار طبیعی طبیعت می شود.
این مسئول کمبود نیروی انسانی مخصوصا محیط بان را یکی از تهدید های تنوع زیستی در شهرستان عنوان و اظهار داشت: در کنار این مسئله ،خشکسالی های سال گذشته نیز باعث از بین رفتن گونه های گیاهی و مهاجرت گونه های جانوری شده است.
وی افزود:تخریب اراضی ملی و تغییر کاربری به کشاورزی و مسکونی، وجود دام مازاد بر ظرفیت مرتع و وجود سلاح های مجاز و غیر مجاز در دست مردم از دیگر تهدید های تنوع زیستی در شهرستان به شمار می رود.
خدا رحمی گفت: یکی از راه هایی که میتوانیم سطح حفاظت را در منطقه بالا ببریم انجام دادن کارهای فرهنگی و آموزشی در بین جامعه هدف است.
وی افزود: اگر کار فرهنگی با دقت و برنامه ریزی درست صورت گیرد شاهد تغییر رفتار و نگرش در جامعه هدف خواهیم بود که برای فرهنگ سازی در این زمینه باید از توان صدا و سیما،ائمه جمعه و جماعت و اصحاب رسانه کمک بگیریم.
خدا رحمی در پایان گفت: محیط بانان برای اینکه بتوانند اهداف محیط زیست در مناطق تحت حفاظت شده را دنبال کنند نیازمند امنیت هستند که متاسفانه هنوز در سطح کلان این امنیت وجود ندارد امیدواریم با تدابیری که مسئولان در پیش گرفته اند در آینده این امنیت به وضع مطلوب برسد.
خاتم در فاصله 240 کیلومتری شهر یزد واقع شده است.
7534/6197 خبرنگار: شهلا حیدری** انتشار: فلاح
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.