حمید عسکری باقرآبادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مدتی بود که میزان آب دهی این قنات در حال کم شدن بود و به خشک شدن نزدیک میشد.
مدیر جهاد کشاورزی بافق با اشاره به اینکه قسمت هایی از این قنات فرو ریخته بود افزود: با همکاری کشاورزان عملیات لایروبی انجام شد.
وی به طولانی بودن مسیر قنات اشاره کرد و با بیان اینکه عملیات لایروبی هزینه زیادی دارد خاطر نشان کرد :این کار با همکاری جهاد کشاورزی و فرمانداری شهرستان بافق صورت گرفت.
مدیر جهاد کشاورزی بافق طول این قنات را حدود 6 کیلومتر عنوان و یادآور شد : لایروبی سه کیلومتر این قنات، از چاهای شهرداری و روستای عنایت آباد عبور می کند و به باغ تاریخی تیتو و باغ های کهن همجوار آنها می رسد.
وی دبی این قنات را بسیاز زیاد عنوان کرد گفت: میزان آب دهی این قنات قابل توجه است اما خرابی ها و فروریختگی های درون پشته های آن باعث مسدود شدن مسیر آب شده بود که هنوز کاملا جاری نشده است.
عسکری ابراز امیدواری کرد: با انجام عملیات لایروبی مقدار آب برای آبیاری و میزان زیر کشت محصولات زراعی و باغی در بافق افزایش یابد.
مدیر جهاد کشاورزی بافق همچنین با بیان اینکه در حال حاضر چهار مقنی کهنه کار در حال لایروبی و بهسازی این قنات هستند اظهار داشت: طبق برآورد کارشناس هزینه عملیات لایروبی یک میلیارد و 500 میلیون ریال می شود.
عسکری با اشاره به اینکه سال گذشته 100 میلیون ریال از سوی جهاد کشاورزی به قنات یوسف شاهی کمک مالی شده است افزود: مالکان این قنات نیز برای انجام این کار فعالیت های زیادی انجام داده اند.
به گزارش ایرنا با وجود آنکه هم اینک در بسیاری از شهرستانها از تلمبه و چاه در آبیاری مزارع استفاده می کنند شهرستان بافق علاوه بر داشتن بیش از 15 حلقه چاه کشاورزی دارای چهار رشته قنات پر آب است که زمین های زراعی زیادی را زیر کشت محضولات باغی و زراعی قرار داده است.
خرما، پسته، روناس، چغندر، جو، گندم و کشت علوفه برای دام مهمترین محصولات کشاورزی بافق به شمار می رود.
7543/6197 خبرنگار: اصغر عسکری** انتشار: فلاح
irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.