به گزارش ایرنا، فریضه امر به معروف و نهی از منکر باوجود اهمیت و جایگاه خاصی که در مکتب حیاتبخش اسلام دارد را باید واجب فراموش شده ذکر کرد، چرا که برخی مواقع مورد غفلت قرار گرفته و یا به نحو شایسته اجرایی نشده است.
امر به معروف و نهی از منکر از بزرگترین محورهای اساسی دین مبین اسلام و مساله مهمی است که خداوند متعال همه پیامبران را برای آن برانگیخته است.
در سیره پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد بن عبدالله (ص) و جانشین بحق ایشان حضرت علی (ع) و دیگر ائمه اطهار (ع) در سخن و عمل به انجام این فریضه های الهی تاکید فراوان شده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز استان یزد با هدف بررسی ابعاد گوناگون این امر واجب الهی و چگونگی اجرا و شناخت دوباره آنها در میزگردی با حضور سه نفر از کارشناسان و صاحب نظران به بررسی ابعاد مختلف این فریضه پرداخته است.
** سلامت اداری با امر به معروف و نهای از منکر محقق می شود
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان یزد گفت: در آیات و روایات متعددی اسلام همگان را به انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی بصورت جدی سفارش می کند.
حجت الاسلام محمد فخرالدینی افزود: اسلام و ائمه اطهار (ع) همواره به دنبال رشد و تعالی انسان ها هستند و هر امری که در آموزه های دینی مورد تاکید کرده گرفته بخاطر تعالی و رشد انسان هاست.
وی تصریح کرد: انسان با معرفت خدایی می شود و امر به معروف و نهی از منکر نیز در راستای معرف بخشی به انسان ها و تامین آرامش و آسایش بشر و جلوگیری از آسیب ها و ناهنجاری ها است.
دبیر ستاد امر ب معروف و نهی از منکر استان یزد گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر تشکیلاتی است که وظیفه ایجاد هماهنگی در مجموعه های مختلف برای تحقق بهتر امر به معروف و نهی از منکر بر عهده دارد.
فخرالدینی اهم برنامه های این ستاد را شامل این موارد دانست که افراد توجیه شوند که تحقق فریضه امر به معروف و نهی از منکر مربوط به افراد خاصی در جامعه دینی نیست.
وی افزود: از دیگر وظایف این ستاد توجیه افراد همکار در بخش های مختلف در اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه که مسائل و وظایف خود را در قبال آن بپذیرند و به خوبی انجام دهند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر یزد تصریح کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه در حقیقت و بدرستی محقق شود قطعا سلامت اداری و ارتقای آن را در جامعه خواهد داشت.
فخر الدینی افزود: تحقق فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بر اساس اصول دین و سفارشات مکتب موجب می شود تا همه افراد در هر پست و موقعیتی که هستند وظایف خود را انجام دهند.
وی افزود: انجام درست کارها بر اساس عقل، شرع مقدس و مقررات موجب کاهش آسیب ها، ناهنجاری ها و همچنین جلوگیری از برور عصبیت و خشونت در جامعه اسلامی و بیان افراد است.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان یزد ادامه داد: زمانی در جامعه و سیستم اداری شاهد سلامت هستیم که همه مدیران و کارکنان خود را در عمل خادم مردم بدانند.
فخرالدینی گفت: رعایت مسائل شرعی، احترام به مقررات، برخورد مناسب با ارباب رجوع و حفظ و صیانت از بیت المال، همه در تامین سلامت یک مجموعه اداری در جامعه بسیار موثر است و باید به آنها عنایت خاص داشت.
وی تصریح کرد: خشونت و عصبیت زمانی به وقوع می پیوندند که در جامعه و میان مردم جهل باشد بنابراین باید سطح دانش و آگاهی های مردم در مسائل مختلف روز به روز ارتقا یابد.
این مسئول گفت: باید زمینه تولید و اشتغال در جامعه فراهم شود چون در خانواده های که فقر و بیکاری وجود داشته باشد بدون شک زمینه آسیب پذیری و بروز برخی آسیب ها فراهم است.
*** امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه ای همگانی
کارشناس امر به معروف نهی از منکر استان یزد با اشاره به اهمیت و جایگاه این فریضه بزرگ الهی گفت: دین اسلام و ائمه اطهار (ه) همگان را به اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه سفارش می کنند.
محمد محمدی پناه افزود: هیج دینی به اندازه دین مبین اسلام آحاد مردم را به اجرایی کردن و پیگیری فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه سفارش نکرده است و این یخاطر اهمیت موضوع است.
وی تصریح کرد: اگر در عمل همه مردم و مسئولان به سفارش دین و ائمه اطهار (ع) در خصوص تحقق امر به معروف و نهی از منکر عمل کنند بسیاری از مشکلات در ابعاد مختلف در جامعه مرتفع می شود.
جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان یزد به فعالیت های این ستاد اشاره کرد و گفت: تاکنون برای تحقق این فریضه کارهای خوبی با همکاری مردم و مسئولان در یزد انجام شده است.
محمدی پناه به تشکیل گروه طلایه داران اشاره کرد که با حضور آحاد مردم مومن و علاقمند اشاره کرد که وظیفه آنها تذکر لسانی در جامعه و بین مردم است تا امر به معروف و نهی از منکر فرهنگ سازی و نهادینه شود.
وی افزود: تاکنون در این خصوص کارهای فرهنگی خوبی صورت گرفته افراد شناسایی و آموزش های لازم را فرا گرفته اند که امیدواریم فعالیت خود را با جدیت برای تحقق فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه انجام دهند.
کارشناس امر به معروف و نهی از منکر استان یزد گفت: راه اندازی گروه یاوران معروف نیز در میان برخی مجموعه های استان با هدف تذکر لسانی نیز انجام گرفته و با قوت برای تحقق اهداف ادامه خواهد داشت.
محمدی پناه همچنین به فعالیت یادآوران معروف نیز در میان دانش آموزان در سطح واحد های آموزشی اشاره کرد که نسبت به تذکر لسانی در میان نسل جوان فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: در ستاد امر به معروف و نهی از منکر در قالب ساختار تعریف شده بخش های مختلفی با همکاری هم و مردم و مسئولان برای انجام این فریضه فعالیت های جدی را انجام می دهند.
این مسئول گفت: باید در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر علت یابی بعمل آید که چرا خلافی بوجود می آید و اگر دلیل بابی صورت گیرد قطعا برای تحقق فریضه بهتر و بیشتر موفق خواهیم بود.
محمدی پناه افزود: برای تحقق امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باید مخاطب شناسی کرد و سپس با انجام کارهای منظم و مستمر فرهنگی و با همکاری همگان به اهداف متعالی رسید.
وی در خصوص موضوع سلامت اداری اظهار کرد: اگر نظام اداری ما در مقابل معروفات فعال و همچنین در قبال منکرات ایستادگی کند و بیمه شود قطعا دارای سیستم اداری سالمی خواهیم بود.
کارشناس امر به معروف و نهی از منکر یزد گفت: اگر نظام اداری ما بیمار باشد بدون شک شاهد برخی نارساسایی و مشکلاتی خواهیم بود که بر خلاف آموزه هاب دینی است .
محمدی پناه ادامه داد: اگر در سیستم اداری ما تکریم ارباب رجوع انجام شود خیلی از مسائل و مشکلات مرتفع می شود بنابراین برای تحقق امر به معروف و نهی از منکر باید باید رعایت حقوق دیگران و احترام به مراجعان جدی گرفته شود.
وی اضافه کرد: جرم هایی که در جامعه رخ می دهد بخاطر بی عدالتی و جهل و نا آگاهی است و اکثر ناهنجاری ها و آسیب ها ثمره بی توجهی به مقررات است بنابراین باید برای تحقق قانون جدی اقدام کرد.
این مسئول خاطر نشان کرد: بر مسولان اجرایی است تا با رعایت دقیق مقررات و احترام به مردم جلو عصبیت و خشونت ها را بگیرند که تحقق آنها کاهش آسیب ها را به همراه دارد.
** فعالیتهای بسیج اصناف در حوزه امر به معروف و نهای از منکر
مسئول سازمان بسیج اصناف و بازاریان یزد گفت: موضوع امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین مسائلی است که همه افراد در قبال آن مسئول هستند.
علی اصغر سلمانی افزود: در سال های اخیر با همت و همکاری اصناف و بازاریان در استان فعالیت های فرهنگی بسیار خوبی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر انجام شده است.
این مسئول در خصوص وجود مشکلات و معضلات فرهنگی گفت: اگر اقتصاد مقاومتی در عمل محقق شود و شاهد تولید و اشتغال در جامعه باشیم جلو بسیاری از معضلات گرفته می شود.
سلمانی افزود: ایجاد تولید و اشتغال در جامعه برای جوانان نیاز کنونی است و باید برای تحقق آن اقدامات شایسته به عمل آید.
وی با یادآوری اینکه بهترین تفریح کار است ادامه داد: اکنون نخستین دغدغه خانواده ها در بازار و جامعه اشتغال و رونق بازار است و در صورتی که پیام و نکته کلیدی و راهگشاری مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی در جامعه تببین شود، انگیزه تولید و حمایت از کالای داخل بوجود می آید.
وی اضافه کرد: حمایت از بازاریان و مبازه با قاچاق تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی برا به دنبال دارد و در حوره امر به معروف و نهای از منکر باید به این مهم توجه ویژه ای شود.
مسئول بسیج اصناف یزد با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو هماهنگی و هم افزایی دستگاه های اجرایی مرتبط با این موضوع است گفت: دستگاههای مختلف در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی برنامه های خوبی دارند اما در اجرا آنچنان که باید و شاید مطلوب عمل نمی شود.
سلمانی افزود: آموزش و پرورش در خصوص تهیه و تولید پوشاک مدارس می توانست با حمایت از خیاطهای دارای پروانه کسب بهترین اقدام در راستای اقتصاد مقاومتی انجام دهد اما چنین نشد و چند دلال و تبعه خارجی پوشاک بی کیفیت از دیگر شهرها به یزد می آورند.
وی تصریح کرد: اکنون 180 خیاط در یزد دارای پروانه کسب هستند که خانواده های زیادی زیر نظر آنان امرار معاش می کنند.
7532/7536/ 6197 خبرنگاران: کاظم سبحان زاده و سعید صادقی مقدم
انتشار: محمدحسین فلاح
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.