به گزارش ایرنا، مهدی رهبر روز سه شنبه درخصوص کاوش در این مکان به رسانه ها گفت: سالهاست که در مورد آیین خاکسپاری زرتشتیان تحقیق می کنم و در همین راستا کاوش دخمه ترک آباد، بازمانده دوره ایلخانی در قرن هشتم، طی بازدیدی که در سال 81 از این بنا شد، در دستور کار قرار گرفت.
این باستان شناس اظهار داشت: این بنا از خشت و گل و چینه ساخته شده و با توجه به شواهد موجود دارای 30 حجره مجزاست، زرتشتیان برای در امان ماندن از آزار و اذیت دشمنان در دوره ایلخانی به مکان دوری که ترک آباد است گریخته و سکونت یافتند، شواهدی در زمینه مکاتبه با زرتشتیان هم دوره و ساکن در هندوستان نیز در این مکان وجود دارد.
رهبر ادامه داد: طبق تاریخ هرودوت زرتشتیان یا پارس ها اجساد را دفن می کردند، اما با شواهدی که به دست آمده در این دوره به توصیه زرتشتیان هندوستان که رسم داشتند جسدها را مقابل لاشخورها قرار دهند، این سنت در این منطقه رواج یافته است.
وی ادامه داد: البته از دوره ساسانی تا ایلخانان مغول هیچ نشانه ای از قرار دادن اجساد در برابر لاشخورها در میان زرتشتیان ایران بدست نیامده و شواهد حاکی از دفن اجساد در این بازه زمانی است، علاوه بر این در شاهنامه فردوسی نیز به کرّات به این اشاره شده که آرامگاه ها محلی برای دفن مردگان وجود داشته است.
رهبر با اشاره به شروع فعالیت کاوش از اردیبهشت ماه سال جاری تصریح کرد: در فصل اول کاوش فرضیه را بر این قرار دادیم که اجساد مردگان در این دخمه دفن می شود اما زمان کمی بعد از شروع عملیات متوجه 30 آرامگاه محصور در دیوار بیرونی دخمه با عنوان استودان یا همان استخوان دان، شدیم به این معنا که پس از فروپاشی و از بین رفتن گوشت اجساد، باقی مانده که همان استخوان ها می باشد جمع آوری و داخل استخوان دان قرار داده می شد .
این باستان شناس در مورد کشفیات فعلی تاکید کرد: گروه کاوش دخمه ترک آباد از متخصصان باستان شناس، نقشه بردار، استخوان شناس، مرمت گر و عکاس تشکیل شده و از جمله داده های فرهنگی بدست آمده از این مجموعه می توان به کشف مقادیر زیادی استخوان های جمجمه وقسمت های مختلف بدن انسان اشاره کرد.
رهبر گفت: بخشی از این داده ها به واسطه تجاوز حفاران غیرمجاز و به تصور دستیابی به دفینه های قیمتی تخریب شده و تحلیل اطلاعات را دچار مشکل کرده است.
وی در خصوص کشف مقدار زیادی استخوان جوانان و کودکان در این دخمه افزود: کشف این مقدار استخوان از افراد کم سن و سال نشان از شیوع بیماری خاموش و یا تجاوز بیگانگان به ساکنان این منطقه در گذشته دارد.
اردکان از جمله مناطقی در کشور است که آثار و ابنیه قدیمی متعددی از زرتشتیان در این شهرستان وجود دارد.
مرکز شهرستان اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزدواقع شده است.
7544/ 6014/ خبرنگار: مژگان دشتی** انتشار: کاظم شاملو
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.