دکتر حسن مظفری روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: بخشی از برکات ماه رمضان، اثرات بهداشتی و سلامتبخش این ماه است مشروط بر اینکه روزه دار برخی اصول و قواعد روزه داری را رعایت کند.
وی تصریح کرد: توصیه می شود افراد حتما روزه خود را با خوردن سحری آغاز کنند و بدون سحری خوردن، روزه نگیرند، چون ماه رمضان مصادف با فصل گرما شده و بخصوص این موضوع در مناطق کویری مثل یزد بیشتر نمود پیدا می کند، روزه بی سحری شدن قطعا فشار مضاعفی به بدن وارد می کند و می تواند ضرر و زیان داشته باشد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اظهار کرد: روزه با سحری بخصوص برای افراد کم و سن و برخی بیماران توصیه می شود.
وی پیامد روزه بی سحری را محروم کردن بدن به مدت 24 ساعت از خوردن و آشامیدن دانست و گفت: متاسفانه برخی از افراد علاوه بر نخوردن سحری ممکن است حتی شام هم نخورند که باعث می شود بدن دچار محرومیت آب و مواد مغذی شده و چنین روزه ای برای افراد مضر است که نه در شرع و نه علوم روز، این وضعیت توصیه نمیشود.
مظفری، نوع تغذیه در سحر را مشابه با وعده ناهار در روزهای عادی دانست و افزود: حد فاصل بین سحر تا افطاری 16 ساعت طول میکشد و ممکن است که اگر برخی اصول را رعایت نکنیم تشنگی غالب شده و آزار دهنده باشد.
وی توصیه کرد: در وعده سحر باید مایعات به قدر کافی مصرف شود، غذاهای آبدار مثل سوپ و آش و میوه های آبدار که اب را در خود حفظ می کنند و منجر به مقاوم شدن فرد در برابر تشنگی می شود مصرف شود.
این متخصص تغذیه یادآور شد: برخی مواد غذایی که استفاده می کنیم اثر ادرار آوری دارد و از این روز اگر مواد غذایی توصیه نشده را استفاده کنیم امکان دارد آب بیشتری از طریق ادرار دفع شود و احتمال تشنگی را بالا ببرد.
وی گفت: برخی میوه جات مثل هندوانه که آب زیاد دارد ولی ادرار آور است برای سحری توصیه نمیشود و بهتر است هندوانه را از افطار تا سحر مصرف کنیم.
مظفری، مصرف زیاد فراورده های گوشتی را هم موجب افزایش حجم ادرار و دفع اب بدن دانست و اضافه کرد: در وعده افطاری نیز باید برخی اصول روزه داری رعایت شود.
وی توصیه کرد: روزه دار در وعده افطار، اول با غذای سبک و با ویژگی های خاص خود شروع کند و بعد از چند ساعت شام بخورد .
مظفری، خوردن شیرینی زیاد در آغاز افطار را برای بدن مضر دانست که موجب آشوب هورمونی در بدن می شود.
وی از شیر، خرما، نان و چای کمرنک بعنوان بهترین وعده افطاری یاد کرد و مردم را از خوردن بی رویه شیرین هایی مثل زولبیا و بامیه بر حذر داشت.
این متخصص تغذیه، همچنین به بیمارانی که از سوی پزشک متخصص توصیه شده که روزه نگیرند گفت: اگر به بدن خود آسیب برسانیم گناهکار هستیم و باید جوابگو باشیم و از این رو اگر فرد متخصصی به بیمار بگوید نباید روزه بشود تا درمان وی دچار مشکل نشود این نظری کارشناسانه است که نباید از نظر دور داشت.
6197 تهیه و انتشار: محمد حسین فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.