ˈمحمدحسن لطفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو از خطرناکترین بیماری های قابل انتقال از دام به انسان است افزود: این بیماری یک بیماری ویروسی است که از طریق کنه و گوشت حیوانات آلوده به خصوص گوسفند به انسان منتقل می شود.
وی اظهار کرد: عامل شیوع این بیماری در دام‌ها 'کنه' است که در زمان گرم بودن هوا بیش‌ترین فعالیت را دارند و دامداران، قصاب ها و کارگران کشتارگاه های دام بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به تب کریمه کنگو قرار دارند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه بیشترین موارد ابتلا به این بیماری از طریق ذبح غیربهداشتی دام و تماس با لاشه دام های آلوده است افزود: از کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌ها و مراکزی که زیر نظارت دامپزشکی نیستند خودداری شود.
وی با بیان اینکه شهروندان گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مورد تایید دامپزشکی خریداری کنند گفت: گوشت قرمز خریداری شده را به مدت 24 ساعت و جگر را به مدت 48 ساعت در یخچال خانگی( با دمای صفر تا 4 درجه سانتی گراد) نگهداری سپس بسته بندی و مصرف نمایند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اظهار کرد: همزمان با فرارسیدن فصل گرما افرادی که در تماس مستقیم با دام زنده و گوشت قرمز هستند، رعایت موارد بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو جدی گرفته شود.
یک مسوول وزارت بهداشت اخیرا اعلام کرده بود: از ابتدای امسال تاکنون 28 نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده اند که 19 نفر آنها مربوط به یک کشتارگاه در زاهدان بوده که به علت نقص فنی در سردخانه کشتارگاه مبتلا شدند.
به گفته وی همه این مبتلایان در زاهدان درمان شدند و از ابتدای امسال فقط دو مورد مرگ ناشی از این بیماری در کشور داشتیم که یک مورد پیرمردی در کرمانشاه و دیگری در بندر عباس بود.
در مدت مشابه سال گذشته تعداد مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو 35 نفر بود و تعداد موارد فوتی نیز بیش از دو نفر(موارد امسال) بود.
تب کریمه کنگو یک تب خونریزی دهنده ویروسی است که توسط کنه ها به دام ها منتقل شده و انسان با گزش کنه، تماس با دام یا ذبح دام آلوده و همچنین تماس با گوشت آلوده به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا می شود.
تب، درد عضلانی، گردن درد، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلودرد، نوسانات خلقی شدید و خواب آلودگی از مهمترین علایم تب خونریزی دهنده کنگو هستند.
این بیماری برای اولین بار در سال 1944 در شبه جزیره کریمه توسط دانشمندان روسی شناسایی شد و تب هموراژیک کریمه نام گرفت.
در سال 1969 مشخص شد عامل تب خونریزی دهنده کریمه مشابه عامل بیماری است که در جریان اپیدمی سال 1956 در کنگو پیدا شد و ترکیب نام این دو منطقه علت نامگذاری این بیماری است.
2088/ 6197 خبرنگار: کبری دانشی ** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.