دکتر سید محمد کاظمینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در یزد افزود: مراکز پیوند عضو در کشور در زمینه های پیوند کلیه ، کبد ، قلب ، ریه ، پانکراس و روده فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: اولین مرکز پیوند عضو در کشور مربوط به قرنیه است که از سال 1314 تاکنون افزون بر 50 هزار مورد پیوند در این زمینه در سطح کشور با موفقیت انجام گرفته است.
رئیس مرکز مدیریت پیوند عضو وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: از سال 1372 تاکنون در ایران چهار هزار و 764 مورد پیوند کبد ، 902 مورد پیوند قلب و 140 مورد پیوند ریه انجام شده است.
کاظمینی گفت: پیوند کلیه یکی از باسابقه ترین فعالیت های پیوند عضو در ایران است و در سال گذشته در 30 مرکز فعال در کشور دو هزار و 277 مورد پیوند بعمل آمده است.
وی افزود: بیشترین پیوند کلیه در بیمارستان نمازی شیراز با 338 مورد و کمترین آن مربوط به بیمارستان الزهرا (س) اصفهان با 101 مورد است که با موفقیت انجام گرفته است.
این مسئول تصریح کرد: طی دو سال گذشته بیش از 60 درصد از بیماران پیوند کلیه کمتر از 18 ماه در لیست انتظار بوده اند پیوند شده اند و میانگین مدت زمان انتظار برای پیوند کلیه بین 12 تا 18 ماه بوده است.
کاظمینی گفت: حدود چهار درصد از بیماران کمتر از یک ماه اول ثبت نام ، پیوند شده اند این در حالی است که کمتر از پنج درصد از پیوند شده ها حدود سه سال در لیست انتظار بوده اند.
این مسئول همچنین تعداد پیوند کلیه و قلب در سال گذشته در قالب 6 مرکز فعال در تهران و مشهد و فارس را به ترتیب شامل 802 و 117 مورد ذکر کرد.
کاظمینی همچنین از یک هزار و 49 مورد پیوند مغز استخوان در سال 1395 در کشور خبر داد که در مراکز فعال در استان های تهران و فارس با موفقیت انجام گرفته است .
وی در پایان به اشاره به اهمیت و نیاز به پیوند عضو در کشور، همکاری آحاد مردم و فعالیت بیشتر تشکل های مردمی در این عرصه مهم که به حیات انسان ها وابسته است را خواستار شد.
رئیس مرکز مدیریت پیوند عضو وزارت بهداشت در سفر خود به یزد در نشست با خبرنگاران شرکت کرد و از چند مرکز در این استان بازدید خواهد نمود.
7536/6197 خبرنگار:کاظم سبحان زاده**انتشار: فلاح
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.