ناصر زارع روز پنجشنبه به مناسبت هفته کار وکارگر درگفت وگو باخبرنگار ایرنا اظهار کرد: بهادر روشن شاغل در مزرعه کشاورزی منطقه گاشار ابرکوه به عنوان کارگر نمونه کشوری انتخاب شد و علاوه بر دیدار با مقام معظم رهبری در روز جهانی کار و کارگر تندیس و لوح سپاس خود را از رییس مجلس دریافت کرد.
وی افزود: این نخبه نمونه به خاطر اصلاح خاک های کشاورزی برای افزایش راندمان تولید و بالا بردن راندمان آبیاری در مزارع گندم انتخاب شده است .
این مسئول تصریح کرد: این کارگر نمونه بعنوان جوان نخبه درمزرعه کشاورزی گاشار در کنار پدرش باسمت کارشناس ارشد کشاورز اشتغال دارد.
کارگر نمونه ابرکوهی در گفت وگوی اختصاصی باخبرنگار ایرنا به بخشی از فعالیتهای خود اشاره کرد و گفت: با مدرک دانشجوی دکتری تخصصی کشاورزی، گرایش اگرواکولوژی با توجه به اینکه پدرم دارای مزرعه کشاورزی بود تصمیم به شروع کار در مزرعه پدری گرفتم .
وی خاطرنشان کرد: با توجه به عشق و علاقه فراوان به شغل کشاورزی و همکاری زیاد پدر، توانستم کشاورزی علمی و اصولی را در مزرعه گاشار اجرایی کرده و در اکثر بخش های مزرعه تغییرات مفیدی را هم برای منافع ملی و هم افزایش عملکرد و تولید ثروت از علم ایجاد کنم.
بهادر روشن افزود: در دو سه سال اخیر با همکاری پدرم نخستین کشت خربزه در زیر پلاستیک را که روش نوینی بود به مساحت دو هکتار اجرایی کردم و به دلیل نیاز مبرم درختان مزرعه به هرس اصولی و علمی و نبود هرس کار در منطقه، توانستم با کمک مراکز ترویج و آموزش کشاورزی و کمک اساتید دانشگاه، پس از تمکیل دوره آموزشی هرس در این مراکز، هرس علمی و مدرن را در کارگاه کشاورزی گاشار آن را اجرا کنم.
این نخبه ابرکوهی ادامه داد: با کارههای علمی، عامل افزایش چشمگیر محصول زردآلو در باغات کارگاه بودم و به دلیل وجود سه استخر کشاورزی بزرگ در مزرعه، با کمک شیلات استان یزد و شهرستان ابرکوه نخستین استخر دو منظوره پرورش ماهیان سرد آبی را در استان یزد راه اندازی کردم.
روشن اضافه کرد: با پرورش و تولید ماهی قزل آلا رنگین کمان در دو استخر، اولین استخر پرورش بچه ماهی قزل آلا در استان یزد را نیز اجرا و بیشترین تولید وزنی ماهی قزل آلا را تولید کردم .
وی افزود: به دلیل وجود سرمازدگی در باغات این شهرستان در بخش درختان هسته دار و وجود زیان های شدید مالی به کارگاه، توانستم با استفاده از روش های علمی(ایجاد دود سفید، طراحی و استفاده از بخاری های باغی فلزی، ایجاد تشتک های آب با پلاستیک زیر درختان ) تا 80 درصد از خسارات احتمالی در این بخش پیشگیری کنم.
این کارگر نمونه کشوری یادآورشد: در سال 1392 به عنوان کارآفرین برتر همایش دانشجویان کشاورزی دانشگاه شیراز موفق به دریافت تقدیرنامه و در سال 1393 از طرف سازمان جهاد کشاورزی استان یزد به عنوان تولید کننده برتر زردآلو انتخاب شدم.
وی هم اکنون به عنوان همکار و مشاور دو شرکت فعال در پارک علم و فناوری استان یزد و مرکز رشد و فناوری شهرستان ابرکوه است که در زمینه خدمات رسانی به کشاورزان تلاش دارد.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه هم گفت: خلیل روشن پدر بهادر کارگر نمونه کشوری از کشاورزانی است که درسال های گذشته در تولید گندم و ذرت و مدیر مزرعه، بعنوان کشاورز نمونه شناخته شده است .
مهدی غیب الهی در گفت وگوباخبرنگار ایرنا اظهارکرد: این کشاورز بخاطر موفقیت هادرعرصه افزایش تولیدات محصولات کشاورزی درسالهای اخیر نیز موفق به دریافت مدال از سازمان جهانی خواربار فائو شده است.
این مسئول ادامه داد: این کشاورز ابرکوهی 150 هکتار از اراضی حاصلخیز را در منطقه گاشار دهستان فراغه ابرکوه به کشت محصولات زراعی و باغی اختصاص داده است که سالیانه بیش از500 تن محصولات کشاورزی ونیز 500تن ذرت علوفه ای تولید می کند.
وی با اشاره به معضل خشکسالی و بحران کم آبی دراین شهرستان وهمچنین تحقق اقتصاد مقاومتی ادامه داد: برای این منظور از سه حلقه چاه کشاورزی با برداشت 55 لیتر در ثانیه استفاده و زمینه اشتغال فصلی 20 تا 70 نفر را فراهم کرده است .
17 هزار هکتار زمین کشاورزی در شهرستان ابرکوه به کشت محصولات زراعی و باغی اختصاص دارد.
شهرستان ابرکوه با 51 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری جنوب یزد واقع است.
7540/ 6197 خبرنگار:کارگر ابرقوئی**انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.