حمیدرضا صرامی، چهارشنبه شب در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا در یزد افزود: هفت میلیون نفر از جمعیت کشور به طور مستمر دغدغه اعتیاد دارند و نگران این پدیده شوم هستند.
وی با بیان اینکه 64 درصد جمعیت معتاد کشور متاهل هستند افزود: بر اساس آخرین آمار رسمی، حدود سه درصد از جمعیت 15 تا 64 سال کشور گرفتار اعتیاد می باشند.
وی با اشاره به اینکه 58 درصد از معتادان کشور زیر 34 سال سن دارند اظهار کرد: همچنین نزدیک به 54 درصد معتادان شاغل هستند و چون برای توسعه پایدار و تولید اشتغال، نیازمند انسان سالم هستیم باید همه ارکان کشور به طور جدی در این زمینه برنامه ریزی کنند.
*** 10 درصد جمعیت معتادان، زن هستند
مشاور دبیر کل و مدیر کل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه گفت: براساس آخرین آمار رسمی ، 10 درصد معتادان کشور را زنان تشکیل می دهند که در علل و عوامل گرایش این قشر به اعتیاد، عوامل فردی ، روانشناختی و جامعه شناختی کاملا مشهود است.
وی اظهار کرد: برای مهار این جمعیت نیازمند این هستیم که در حوزه اقدامات پیشگیرانه فعالیتهای زیر بنایی تر صورت گیرد البته برای درمان این زنان اقداماتی در سطح کشور صورت گرفته اما زنان به علت اینکه با انگ اجتماعی مواجه می شوند کمتر به مراکز درمانی مراجعه می کنند که این یکی از مشکلات جدی ما در کشور است.
وی گفت: پیشتر در حوزه اختلالات روانی و اعتیاد در زنان به شکل کمرنگی توجه میشد اما در دولت تدبیر و امید در ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمینه ایمن سازی زنان خانواده، دانش آموزان و دانشجویان دختر و زنان در محیط کار گام های جدی تر برداشته شد.
وی افزود: بطور مثال در سال گذشته افزون بر دو میلیون نفر از خانواده ها که بیشتر آنها زن بودند زیر پوشش برنامه های آموزشی سبک فرزند پروری ، مهارت زندگی و مدل چگونه زندگی کردن قرار گرفتند.
وی گفت: باید مراکز درمانی مجزا و مداخلات پیشگیرانه به سمت و سوی این جنسیت بیشتر توجه کنند تا زنان راحت تر برای درمان اعتیاد به آنها مراجعه نمایند.
مشاور دبیر کل و مدیر کل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: البته برای رسیدن به وضعیت مطلوب راه طولانی در پیش داریم که همه دستگاهها به ویژه سازمان های مردم نهاد در این عرصه باید تلاش وافری داشته باشند.
صرامی خاطر نشان کرد: البته در برنامه ششم توسعه برای همه دستگاههای اجرایی در امر مبارزه با مواد مخدر، برنامه هایی پیش بینی شده امید می رود که بتوانیم این موضوع را در حوزه زنان کنترل و مهار کنیم.
*** اعتیاد؛ نخستین اولویت آسیب های اجتماعی کشور
مشاور دبیر کل و مدیر کل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید برای اینکه اعتیاد نخستین اولویت آسیب های اجتماعی کشور از طرف مقام معظم رهبری مطرح شده است گفت: براساس این اولویت، 23دستگاه برای کاهش تقاضای مواد و مقابله با آن اقدامات جدی در دستور کار دارند.
وی با اشاره به اینکه پیشگیری از اعتیاد نخستین اقدام در این زمینه است اظهار کرد: ما باید برای 75 میلیون جمعیت کشور اعم از نوجوانان ، جوانان ، دانشجویان ، کارگران و کارکنان اقدامات زیر بنایی در حوزه آموزش مهارت ها انجام دهیم تا به سمت و سوی مواد گرایش پیدا نکنند.
وی خاطر نشان کرد: همچنین اقدامات خوبی در سطح مدارس در مقطع متوسطه در راستای ایمن سازی دانش آموزان در راستای مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته که این فعالیت ها باید گسترش یابد.
*** 800 هزار معتاد زیر چتر درمان
مشاور دبیر کل و مدیر کل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه علاوه بر اقدامات پیشگیرانه ، فعالیتهای خوبی در زمینه درمان در کشور انجام شده تصریح کرد: با وجود معتادان قابل توجه در کشور ، نزدیک به 800 هزار نفر آنها زیر چتر پوشش اقدامات درمانی قرار گرفتند.
وی از کشف ٧٠٠ تن انواع مخدر مواد مخدر در سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: برای اینکه اینگونه مواد در دسترس افراد قرار نگیرد اینگونه اقدامات با جدیت بیشتر دنبال می شود.
*** کاهش سالانه پنج درصد افراد معتاد
صرامی افزود: طبق برنامه ششم توسعه و با تاکید مقام معظم رهبری از سال 96 تا 1400 باید سالانه پنج درصد از تعداد افراد معتاد در کشور کاهش یابد.
***تریاک، اولین ماده مخدر مصرفی معتادان کشور است
وی با بیان اینکه تریاک اولین ماده مخدری است که معتادان در کشور آن را مصرف می کنند افزود: براساس آمار سال 90 ، 56 درصد معتادان، تریاک، 26 درصد شیشه و مابقی سایر مواد مخدر مصرف می کنند.
مشاور دبیر کل و مدیر کل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: در سالهای اخیر با توجه با اقدامات موثر صورت گرفته، الگوی محرک مصرف شیشه به الگوی سوم تنزل پیدا کرده و اکنون بعد از تریاک ، حشیش الگوی دوم است.
صرامی اضافه کرد: حشیش ،ماده گل، علف و ماری جوانا همه از خانواده ماده توهم زا هستند و قطعا برای جوانان و نوجوانان اعتیاد آور است.
وی گفت: باورها و نگرش های غلطی وجود دارد و برای جوانان تبلیغ می کنند که مصرف این ماده ها اعتیاد آور نیست در صورتیکه مصرف این مواد، آنها را در آینده به سمت مواد مصرف خطرناک تری چون شیشه و کاکویین سوق می دهد.
*** ورود 700 نوع مواد روانگردان در سطح جامعه جهانی
وی با بیان اینکه مواد روانگردان جدید در سطح جامعه جهانی به 700 نوع افزایش پیدا کرده افزود:قطعا احتمال ورود این مواد در کشور ما وجود دارد حتما دستگاههای تبلیغی و فرهنگی کشور باید در جهت آگاه سازی و اطلاع رسانی آحاد جامعه اقدامات لازم را انجام دهند.
** میانگین سن شروع به مصرف مواد مخدر 24 سال است
مشاور دبیر کل و مدیر کل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: براساس آخرین یافته علمی میانگین متوسط سن شروع مصرف مواد در کشور 24 سال است که در برخی استانها چون یزد 21 سال و در استانهای دیگر به 20 سال می رسد.
وی اضافه کرد: عده ای میانگین سن مصرف مواد را 12 سال اعلام می کنند که مشخص است که این آمار، علمی نیست و یک سیاه نمایی بیخود برای متشنج کردن جو جامعه است.
وی گفت: در حوزه نوجوانان شروع اعتیاد از سن 15 سالگی رقم می خورد و با توجه اینکه روند وضعیت مصرف مواد در سطح نوجوانان در 15 سال اخیر نگران کننده شده ، قطعا وزارت آموزش و پرورش باید به شکل جدی تر مداخله کند.
صرامی افزود: اگر چه در چهار سال اخیر وزارت آموزش و پرورش گامهای اساسی در زمینه توانمندسازی معلمان، دانش آموزان و والدین آنها برداشته اما نرخ سطح پوشش، کم است.
ماری جوانا، گُل، گِراس، مرجان، علف و یا ماری، گُلِ خشکِ گیاه شاه‌دانه(Cannabis) است که از آن به‌عنوان محرک و داروی روان‌گردانِ طبیعی استفاده می‌شود و در بین مصرف‌کنندگان در ایران بیشتر با نام گل، ماری یا مرجان شناخته شده است.
مدیر کل بهزیستی یزد پیش از این اعلام کرد: براساس آمار مراکز درمانی اعتیاد، 40 هزار معتاد در این استان وجود دارد و حدود 200 هزار نفر از جمعیت استان به نوعی با عوارض و آسیب های مواد مخدر درگیر هستند.
استان یزد یک میلیون و 100 هزار جمعیت دارد.
2088/ 6197 خبرنگار: کبری دانشی**انتشار: محمدحسین فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.