به گزارش ایرنا محمد حسن لطفی روز چهارشنبه به مناسبت هفته سلامت (یکم تا هفتم اردیبهشت ) در جمع خبرنگاران افزود: همچنین 28 درصد مردان و دو درصد زنان این خطه دخانیات مصرف می کنند و استان در این زمینه در رتبه 12 قرار دارد.
وی اظهار کرد: همچنین شش درصد زنان این خطه قلیان مصرف می کنند و این آما روز به روز در حال افزایش است.
لطفی با بیان اینکه مصرف دخانیات باعث بسیاری از بیماری ها برای خود مصرف کننده و دیگر افراد جامعه می شود افزود: باید برای سلامتی خود از استعمال هر گونه مواد دخانی خودداری کرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با انتقاد از صدور بی رویه مجوز ایجاد مغازه های فست فود افزود: استان در زمینه مصرف فست فودها در رتبه ششم قرار دارد و 18 درصد مردان و 14درصد زنان این خطه این غذاها را مصرف می کنند.
وی با بیان اینکه استان در زمینه مصرف مناسب ماهی در رتبه 19 قرار دارد گفت: تنها چهار درصد مردان و زنان استان ماهی مصرف می کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد خاطر نشان کرد: 34 درصد مردان و زنان استان بصورت مناسب میوه و سبزی مصرف می کنند و یزد در این بخش در رتبه 26 قرار دارد.
وی میزان مصرف مناسب نمک در مردان و زنان استان را به ترتیب هفت و 16 درصد اعلام کرد و گفت: استان در این زمینه در رتبه 13 قرار دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه استان در زمینه دیابت در رتبه پنجم کشور قرار دارد اظهار کرد: 11 درصد مردان و 14 درصد زنان یزدی به دیابت مبتلا هستند.
لطفی اضافه کرد: 20 درصد مردان و 27 درصد زنان این خطه دارای اختلالات چربی خون هستند که استان در رتبه 17 کشوری قرار دارد.
وی اصلاح رژیم غذایی و انجام منظم فعالیت های بدنی در پیشگیری از بسیاری بیماریها را مهم خواند اضافه کرد: سطح سواد سلامت مردم استان رضایت بخش نیست بنابراین باید ارتقاء یابد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اضافه کرد: وضعیت نانوایی ها استان هم از لحاظ کیفیت و کمیت ارائه نان مناسب نیست و حدود 20 تا 25 درصد نمک اضافه دارند که در راستای رفع این مشکل آموزش نانوایان در دستور کار قرار دارد.
وی در ادامه به برنامه های هفته سلامت اشاره کرد و خاطر نشان کرد: 'زندگی سالم، با نشاط و امید' شعار امسال هفته سلامت است که برنامه های پیش بینی شده براساس این شعار و روز شمار تعیین شده است.
وی در پاسخ سوال یکی از خبرنگاران در زمینه رتبه استان در زمینه افسردگی گفت: رتبه استان از لحاظ افسردگی عمیق در حد مطلوب است و جای نگرانی نیست البته قابل تحمل است اما از لحاظ استرس و اضطراب در وضعیت مناسبی قرار نداریم .
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم در این نشست گفت: ۸۰ درصد محصولات غذایی یزد برچسب نشانگر تغذیه دارند.
محمدحسین مصدق افزود: بر اساس برچسب نشانگر تغذیه، مصرف کننده به صورت دقیق از مواد اولیه موجود در این محصول به خوبی اطلاع پیدا کرده و بر اساس نیاز بدنش محصولات مصرفی را انتخاب می‌کند.
2088/ 6197 خبرنگار: کبری دانشی دهج ** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.