به گزارش ایرنا، داود پاک ‌طینت روز سه شنبه در نشست خبری افزود: در سال گذشته مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد با کسب 81 امتیاز به عنوان برترین مرکز اسناد کشور معرفی شد و مراکز کرمان و همدان به ترتیب با 60 و 57 امتیاز در رده های دوم و سوم قرار گرفتند.
مدیریت مرکز اسناد و کتابخانه ملی در 12 استان کشور شامل بوشهر، کرمان، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان، قزوین، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران و فارس فعال است.
این مسئول با تشریح عملکرد مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در سال 1395 اظهار کرد: در حالی که در سال 1394، 108 متر مربع از بخش بایگانی اداره های استان یزد با امحای 30 تن سند آزادسازی شده بود، آزادسازی این بخش در سال گذشته با امحای 54 تن سند به 585 مترمربع رسید.
پاک طینت که اواخر سال 1394 به عنوان مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد منصوب شده، ادامه داد: سال گذشته در حالی سه هزار و 481 مورد ثبت در سامانه الکترونیکی این مرکز صورت گرفته که این رقم در سال قبل از آن 2 هزار و 184 مورد بوده است.
وی با بیان اینکه برپایی نمایشگاه های مرکز اسناد یزد از 25 مورد در سال 1394 به 40 مورد در سال 1395 افزایش یافته است، اضافه کرد: در سال گذشته 690 پژوهشگر در مجموع از 24 هزار و 819 برگ سند نگهداری شده در این مرکز استفاده کردند.
** وظایف اسنادی، کتابخانه ای و تاریخ شفاهی مرکز
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد با تبیین وظایف اصلی این مرکز در سه حوزه اسناد، کتابخانه و تاریخ شفاهی گفت: سندهای مرکز به 2 بخش اسناد اداری و اسناد اهدایی تقسیم بندی می شود.
پاک طینت افزود: سندهای اداری ارزشمند با انتقال به مرکز برای استفاده پژوهشگران در مخزنها نگهداری می شود و مابقی پس از تنظیم صورتجلسه امحا و در کارخانه ‌های مقواسازی به خمیر تبدیل می شود.
وی ادامه داد: سندهای اهدایی مرکز اسناد و کتابخانه ملی نیز به سه صورت اهدا با ثبت نام اهداکننده، خریداری شده و نسخه دیجیتال (اسکن شده) در این مرکز نگهداری می شود.
** یزد، استان غنی در حوزه سندهای اهدایی
این مسئول با بیان اینکه استان یزد در حوزه سندهای اهدایی بسیار غنی است، گفت: رسانه ها نقش مهمی برای جلب توجه افکار عمومی و اعتمادسازی خانواده ها به منظور همکاری با مرکز اسناد و کتابخانه ملی بر عهده دارند.
پاک طینت افزود: در سال گذشته در مجموع 2 هزار و 697 برگ سند ارزشمند توسط 13 نفر به مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد اهدا شد.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد با بیان اینکه این مرکز در بخش کتابخانه، واسپاری کتاب و پایانامه ‌های دانشجویی را پیگیری می کند اظهار کرد: در سال گذشته 851 جلد کتاب از ناشران یزدی و چهار هزار و 810 نسخه پایان نامه دانشجویی از دانشگاه‌ های استان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به این مرکز واسپاری شده است.
پاک طینت افزود: برگزاری نشست ها و مصاحبه های حوزه تاریخ شفاهی مرکز، از 25 نشست در سال 1394 به 32 نشست در سال 1395 افزایش یافت.
** لزوم جابجایی سریع مرکز اسناد با دستور استاندار
این مسئول گفت: ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد در خانه تاریخی لاری ‌ها با قدمت 130 سال به صورت استیجاری از میراث فرهنگی در اختیار گرفته شده که به دلیل احتمال ریزش و تخریب بخش ‌های شمالی، اسناد و اتاق های این بخش تخلیه شده و با دستور استاندار در صدد جابجایی سریع مرکز هستیم.
به گزارش ایرنا، مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان یزد به منظور گرد آوری، سامان دهی و اطلاع رسانی اسناد و مدارک استان در سال 1380 تاسیس و پایه گذاری شد.
این مدیریت وظیفه حساس و خطیر شناسایی، جمع آوری، ارزشیابی، طبقه بندی و حفظ و نگهداری اسناد ادارات و نهادها و همچنین اسناد اهدایی خانواده ها را برعهده دارد.
7532 / 5054 خبرنگار: سعید صادقی مقدم** انتشار : بهنام احمدی *
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.