به گزارش روز دوشنبه ایرنا از این اداره کل، فاطمه دانش یزدی افزود: بر اساس گزارش واصله از مخبران محلی به ضابطان یگان حفاظت مبنی بر وقوع حفاری غیرمجاز در 2 منطقه از استان، به سرعت اکیپی متشکل از نیروهای یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان و ماموران پاسگاه انتظامی منطقه به محل وقوع جرم اعزام شدند.
وی ادامه داد: بر این اساس سه نفر از عاملان این حفاری های غیر مجاز در حین ارتکاب جرم دستگیر و پس از تهیه صورتجلسه تحویل مراجع قضایی شدند.
وی با بیان اینکه هرگونه حفاری در شهرستانها باید با مدیریت میراث فرهنگی انجام شود، تصریح کرد: حفاظت از میراث فرهنگی باید به عنوان یک فرهنگ در بین افراد جامعه نهادینه شود.
این مسئول از تشدید برخورد با حفاران آثار تاریخی و باستانی استان خبر داد و گفت: هر گونه حفاری در عرصه و حریم آثار تاریخی استان جرم محسوب شده و با حفاران غیرمجاز و غارتگران میراث فرهنگی و آثار تاریخی در استان برخورد قانونی خواهد شد.
استان یزد 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که شامل بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاه های زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی، بادگیرها و بازارچه ها است.
مجموعه امیرچخماق، آتشکده زرتشتیان، مسجد جامع یزد، باغ دولت آباد، زندان اسکندر، بقعه شیخ احمد فهادان، مجموعه تاریخی هشت، مسجد چهل محراب، آتشکده زرتشتیان، گنبد مصلای عتیق، بقعه دوازده امام، مسجد یعقوبی و بقعه سید شمس الدین از آثار تاریخی استان یزد است.
نارین قلعه میبد به عنوان قدیمی ترین بنای ساخته شده از خشت در دنیا، قنات زارچ به عنوان طولانی ترین قنات دنیا با 86 کیلومتر طول، مسجد جامع فهرج قدیمی ترین مسجد ایران، نخل چوبی میدان امیر چخماق به عنوان قدیمی ترین نخل چوبی ایران با 450 سال قدمت، بادگیر باغ دولت آباد یزد در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی 270 ساله به عنوان بلندترین بادگیر جهان و سرو 4500 ساله ابرکوه به عنوان یکی از مسن ترین موجودات زنده جهان از جمله این آثار تاریخی و طبیعی استان یزد است.
تاکنون باغ های دولت آباد و پهلوان پور و قناتهای زارچ و حسن آباد از استان یزد در فهرست میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO) به ثبت رسیده و پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد نیز به یونسکو ارسال شده است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
7532 / 6197 تنظیم کننده: سعید صادقی مقدم** انتشار: محمدحسین فلاح تفتی
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.