هادی مقیمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : یکهزار و 822 نفر در هتل ها و بوم گردی ها ، 11 هزار و 952 نفر در مدارس و به 34 هزار و 543 نفر به طور غیر رسمی در این شهرستان ساکن شده اند.
وی مجموع بازدیدکنندگان در اردکان را 437هزار و 805 نفر عنوان کرد و تصریح کرد: زیارتگاه زرتشتیان چک چک، قلعه و پل خرانق ، موزه های فرش و مفاخر و امامزاده سید نورالدین احمد در این مدت بیشترین بازدید را به خود اختصاص داده اند.
فرماندار اردکان در ادامه افزود: در گزارش میدانی که از مهمانان و مسافران نوروزی امسال صورت گرفته حکایت از رضایت آنها نسبت به ارایه خدمات دارد .
این مسئول بابیان اینکه این شهرستان دروازه استان است افزود : شاهد افزایش چشمگیر ورود مسافران و اسکان انها در این شهرستان بوده ایم.
مقیمی گفت : تعدادی از مهمانان علت آمدن به اردکان را ارایه خدمات مناسب در سال های گذشته عنوان کرده اند و اظهار داشته اند که مردم این شهرستان اعتماد انها را جلب کرده و دوباره اردکان را برای مقصد گردشگری انتخاب کرده اند.
فرماندار اردکان بابیان اینکه مسافران نوروزی ، نحو برخورد و رفتار مردم این شهرستان را بسیار خوب ارزیابی کرده اند افزود: آنها اردکان را شهری تمیز ، بانظم و انضباط با مردمی مهربان شناخته اند.
مقیمی در ادامه گفت: مدارس این شهرستان تجهیز و 100درصد ظرفیت ان پر شده است و پیش بینی می کنیم با همکاری اداره کل و وزارت آموزش و پرورش در سال های آینده مدارس بیشتری تجهیز شود .
مقیمی افزود : اردکان با توجه موقعیت جغرافیایی و ظرفیت قابل توجه آن نیازمند تجهیز مکان ها و اقامتگاه ها برای مسافران نوروزی می باشد.
در شهرستان اردکان یکهزار اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده که نزدیک به 240 اثر آن به ثبت ملی رسیده است.
این شهر در مسیر جاده ترانزیت شمال به جنوب کشور قرار دارد و از مناطق پر تردد جاده ای در استان یزد بشمار می رود.
حلوا ارده مهمترین سوغات شهرستان اردکان است که شهرت جهانی دارد.
اردکان با 98 هزار جمعیت در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده است.
7544// خبرنگار: مژگان دشتی**
******
درخت سرو ابرکوه موجود زنده و چهار هزار و 500 ساله ای که در ایام سال بویژه تعطیلات نوروزی و تابستانی مورد استقبال میهمانان و بازدید مسافران و گردشگران قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا، این درخت همچنان با گذشت 45 قرن از عمر خود، سرسبز و شاداب در پهنای کویر یزد در ابرکوه مقاوم و استوار ایستاده و جهانیان را شگفت زده کرده است.
الکساندر روف دانشمند روسی عمر این درخت را به چهار تا چهار هزار و 500 سال تخمین زده است که هنوز در دل کویر ابرکوی یزد خرم و شاداب است.
درخت یاد شده در طول عمر خود شاهد حوادث تلخ و شیرین زیادی بوده و گویی در نخستین لحظه با بیننده زبان به سخن می گشاید و حکایت عمر طولانی خود را همراه با ترنم مرغابی که در گرو شاخسار پر پیچ و خمش نهاده اند، بازگو می کند.
حمدالله مستوفی هم در کتاب نزهت القلوب که به سال740 هجری قمری تالیف شده است درباره درخت سرو ابرکوه آورده است، در آنجا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته واکنون این از آن بلندتر و بزرگتر است .
برخی مورخان معتقدند نهال این درخت را ‘یافث’ پسر نوح کاشته است و درخت سرو ابرکوه از نوع سروهای مدیترانه ای است و ارتفاع این درخت 25 متر، دور تنه آن را 5 / 11 متر می باشد.
این درخت در تاریخ 16/4/86 به شماره 3 و به عنوان سومین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و همچنین به عنوان یک اثر طبیعی در سال1382 به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور رسیده است.
سرپرست میراث فرهنگی وگردشگری صنایع دستی ابرکوه گفت: در تعطیلات نوروزی این درخت کهنسال بیشتر از دیگر آثار تاریخی مورد استقبال و دیدار مسافران نوروزی وگردشگران قرار گرفته است.
عباس قدیریان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: دیدن این درخت برای مسافران نوروزی خالی از لطف نیست بخصوص مسافرانی که جاده طریق الرضا (ع) را طی می کنند و از استانهای جنوبی به مشهد مقدس مشرف می شوند با دیدن این درخت زیبا وسر سبز خستگی را از تن خود بدور می کنند.
ابرکوه با 51 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیرجاده اصلی یزد شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان 280 کیلومتر است.
7540/ خبرنگار: کارگر ابرقوئی **
*****
رئیس جمعیت هلال احمر ابرکوه از راهنمایی 11هزار و 200 نفر مسافر و گردشگر از آغاز سفرهای نوروزی تاکنون از ورودی های استانهای فارس و یزد به این شهرستان خبر داد.
خلیل اکرمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون امداد گران هلال احمر این شهرستان به 16 مسافرحادثه دیده خدمات ارائه داده اند.
وی افزود: در این مدت 124مسافراز خیمه نماز، 127 مسافراز ایستگاه سلامت و 97نفر نیز از غرفه دوستدارکودک بهره مند شدند.
این مسئول ادامه داد: تاکنون بیش از10هزار بروشور، نشریه محلی 15دی ابرکوه ، نقشه آثار تاریخی و طبیعی ابرکوه بین مسافران و گردشگران توزیع شده است .
رئیس جمعیت هلال احمرابرکوه گفت: این سازمان در ابرکوه که به عنوان مبادی ورودی مسافران نوروزی مناطق مختلف کشور از جمله فارس به استان یزد بشمار می رود 2 پایگاه امداد و نجات و 2پست راهنمایی مسافران نوروزی دایر کرده است.
اکرمی ادامه داد: پایگاه امداد نجات در محل مسجد امام خمینی (ره) کیلومتر 15 جاده ابرکوه – دهشیر و پایگاه امداد و نجات سیار در محل جمعیت هلال احمر ابرکوه و پست های راهنمای مسافران نوروزی نیز در میادین شهدا شهر ابرکوه و همچنین مجاورت سرو 4500ساله مستقر هستندو به صورت شبانه روزی خدمات به مسافران نوروزی ارائه می کنند.
این مسئول اضافه کرد: در طرح نوروزی در مجموع 20 نفر از اعضای فعال شاخه جوانان جمعیت هلال احمر ابرکوه برای راهنمایی مسافران نوروزی و 35 نفر نجاتگران نیز برای امداد رسانی همکاری دارند.
ابرکوه با 51 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیرجاده اصلی یزد شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان 280 کیلومتر است.
7540/ 5054خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: بهنام احمدی *
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.