به گزارش ایرنا ، مسافران نوروزی از اقصی نقاط کشور استقبال شایانی از خانه تاریخی آقازاده ابرکوه که در بافت قدیم دروازه میدان این شهر واقع است ، دارند .
این خانه قدیمی با مساحتی بیش از 850 مترمربع بصورت حیاط مرکزی بوده و عمارت در سه جبهه به منظور استفاده در فصول مختلف سال استقرار پیدا کرده است .
خانه آقازاده ، به لحاظ معماری و بکارگیری عناصر معماری سنتی ایران درخور توجه است و با داشتن اتاق جنوبی خانه به صورت صلیبی و شکم دریده ساخته شده است.
وجود حوض سنگی در وسط حیاط خانه، فضای خانه بخصوص تالار را در تابستان طراوت خاصی بخشیده است و قسمت شاخص و جالب توجه این بنا ، بادگیر 2طبقه و کلاه فرنگی می باشد .
ارتفاع بادگیر آن 18 متر و مساحت آن 19 متر مربع و 19 عدد دریچه تنظیم هوا دارد که با بادگیر دومی هماهنگی و ارتباط دارد و در کنار آن یک کلاه فرنگی با تزئینات مقرنس کاری بسیار زیبائی می باشد که در نوع خود بی نظیر است.
بادگیر و کلاه فرنگی به ترتیب حکم خنک کردن (کولر) و نور رسانی نورگیر فضای زیرین و تالارخانه را انجام می دهند.
قدمت خانه آقازاده ابرکوه مربوط به دوره قاجاریه است که با شماره 1830 در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است .
خانه آقازاده ابرکوه به عنوان آثار تاریخی شاخص ایران ازسوی دولت معرفی شد و عکس این خانه تاریخی به عنوان اثر تاریخی شاخص در پشت اسکناس جدید دو هزارتومانی حک شده است.
جاذبه های تاریخی ،گردشگری و دیدنی ابرکوه در دل کویر خودنمائی می کند و در اوج سفرهای نوروزی و تابستانی و حتی در طول سال مورد توجه و بازدید گردشگران و مسافران است.
فاصله شهرستان ابرکوه تا شیراز300 کیلومتر و تا اصفهان 280 کیلومتر و دارای بیش از 400 اثر تاریخی که 128اثر آن به ثبت آثار ملی ایران رسیده است و به عنوان یکی از 14 شهر نمونه کشوری است.
7540/ 5054 خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: بهنام احمدی *
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.