به گزارش ایرنا ، برای تحقق این هدف و آغاز دوباره فعالیت برخی از این واحدها که عمدتا به خاطر رکود و نبود بازار مناسب و مشکلات اقتصادی، نیمه تعطیل یا تعطیل شده بود برنامه ریزی های دقیقی صورت گرفت و بخشی در قالب کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید در استان ها دوباره به چرخه تولید بازگشت.
درباره وضعیت احیای این واحدها در سطح کشور معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: از مرداد ماه 1392 و همزمان با آغاز فعالیت دولت یازدهم تا امروز بیش از سه هزار و 25 واحد صنعتی تعطیل در شهرک های صنعتی به چرخه تولید بازگشته است.
فرشاد مقیمی اضافه کرد: در سال 1392 حدود 6 هزار و 800 واحد صنعتی تعطیل در شهرک های صنعتی شناسایی شد که حدود نیمی از این واحدها در سه سال اخیر به چرخه تولید بازگردانده شده اند.
وی با بیان اینکه توقف برخی از این واحدها به بیش از 10 سال قبل برمی گردد، گفت: فعالیت 50 درصد این واحدها قبل از دهه 1380 متوقف شده بود و خیلی از اینها قابل برگشت نبودند.
مقیمی به راه اندازی واحدهای صنعتی در سه سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: از مرداد 1392 تاکنون بیش از هشت هزار و 105 واحد در داخل شهرک های صنعتی به بهره برداری رسیده است.
به منظور احیای این کارخانه ها و نیز هدایت صحیح منابع بانکی برای ایجاد اشتغال در این مجموعه ها ستاد اقتصاد مقاومتی ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت را موظف به این کار کرد.
باتوجه‏ به ابلاغ طرح های اولویت ‏دار اقتصادمقاومتی در بخش صنعت، معدن وتجارت کشور(ابلاغیه شماره 12868 مورخ 6/2/95 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی) و براساس پروژه ردیف های یک و 6 این ابلاغیه، برنامه ریزی شده برای طرح های نیمه تمام بالای 60درصد و واحدهای تولیدی کوچک و متوسط (با اشتغال موجود تا 100 نفر) که برای تکمیل طرح، افزایش تولید و اشتغال نیاز به تسهیلات بانکی دارند، برای ثبت نام نسبت به ثبت درخواست تسهیلات مورد نیاز خود از طریق این سامانه بهین یاب اقدام کنند.
درباره تسهیلات پرداختی به این واحدها نیز معاون امور صنایع وزیر صنعت ، معدن و تجارت از پرداخت بیش از 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط کشور خبر داد.
محسن صالحی نیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره حمایت از واحدهای تولیدی تعطیل شده یا نیمه تعطیل و راکد کشور گفت: در بحث فعال کردن واحدهای تولیدی کوچک و متوسط سامانه ای طراحی شده و متقاضیان در آن ثبت نام می کنند.
وی افزود: بر اساس آمار این سایت ، از ابتدای اجرای طرح رونق تولید تا ابتدای اسفندماه 22هزار و 700واحد تولیدی و صنعتی حدود 15 هزار و 680 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند .
معاون وزیر صنعت درباره وضعیت استان یزد هم گفت: در این استان بیش از 880 واحد صنعتی بیش از 800 میلیارد تومان دریافت کرده اند.
بر اساس آمار از مجموع 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده تا به امروز حدود 6هزار 957 میلیارد و 696 میلیون تومان از طریق مستقیم بانکها و 8725 میلیارد و 269 میلیون تومان از طریق فرایند رونق تولید پرداخت شده است.
همچنین استان های مازندران با 987 واحد، اصفهان با 965 واحد، گیلان با 768 واحد و سمنان با 708 واحد به ترتیب بیشترین میزان دریافت تسهیلات رونق تولید را به خود اختصاص دادند و مناطق آزاد با 32 واحد دریافت کننده در انتهای جدول دریافت تسهیلات قرار گرفت.
بر این اساس کل واحدهای نظارت و رصد شده نیز 2هزار و 999 واحد بود که مجموع مبلغ دریافتی این تعداد واحد 2هزار و 996 میلیارد و 149 میلیون تومان بوده است.
** هر یک روز 9 اشتغال در بخش صنعت استان یزد/ 1100میلیارد تومان اعتبار برای احیای واحدهای تولیدی یزد
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد نیز درباره وضعیت این استان در احیای واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل در دولت تدبیر و امید گفت: بیش از سه هزار و 600 پروانه بهره برداری در استان یزد با اشتغال 100 هزار نفر و سرمایه‌گذاری اسمی بیش از 8400 میلیارد تومان وجود دارد.
محمدرضا علمدار یزدی با بیان اینکه در دولت یازدهم هر 1.8 روز چرخ یک کارخانه به راه افتاده است افزود: همچنین هر یک روز 9 نفر اشتغال فقط در بخش صنعت ایجاد شده و 3000 میلیارد تومان نیز سرمایه گذاری اتفاق افتاده است.
وی اضافه کرد: استان یزد چهارمین استان توسعه یافته صنعتی کشور است که تولید و صادرات بیش از 50 درصد کاشی و سرامیک کشور را دارد و با 1.1 درصد جمعیت کشور ، 4.4 درصد صنعت کشور یعنی چهار برابر میانگین جمعیتی سهم صنعتی را به خود اختصاص داده‌ است.
علمدار درباره تسهیلات در نظر گرفته شده طرح رونق تولید برای استان یزد هم گفت: بیش از 16 هزار میلیارد تومان برای راه‌اندازی 7500 واحد صنعتی و تکمیل واحدهای بالای 60 درصد در کشور اختصاص یافته که سهم استان از این مبلغ در ابتدای کار 460 میلیارد تومان بود اما با رایزنی ها و نیز با توجه به ظرفیت های استان در جذب سرمایه و ایجاد اشتغال ، این عدد به یک هزار و 100 میلیارد تومان رسید.
به گفته رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت یزد ، این استان با رتبه اول کشور از لحاظ تنوع ماده معدنی دارای بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه ، یک میلیارد و 677 میلیون تن ذخیره قطعی معدنی ، بیش از 30 نوع ماده معدنی است و 50 درصد خوراک فولاد کشور را تامین می کند.
درباره تسهیلات پرداخت شده به صنایع تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان یزد هم گفت: مبلغ یک هزار و 176 میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای زیرمجموعه این شرکت در استان پرداخت ‌شده است.
سیدمسعود عظیمی چندی قبل گفته بود: از ابتدای طرح رونق تولید در استان 513 واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، در سامانه بهین یاب ثبت‌نام کرده‌اند.
وی افزود: پس از بررسی درخواست تسهیلات واحدها در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، به 105 واحد تولیدی تسهیلات پرداخت شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان یزد با اشاره به سیاست های حمایتی دولت تدبیر و امید در بخش صنعت اضافه کرد: با ارائه این تسهیلات، واحدهای نیمه فعال احیا و طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی تکمیل خواهد شد.
یکی از مهمترین طرح هایی که امسال با حمایت دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی بعد از هفت سال رکود و تعطیلی در استان یزد احیا شده شرکت فولاد میبد بوده است.
مد‌یرعامل شرکت فولاد‌ میبد‌ گفت: این مجموعه با حمایت سرمایه گذار توانمند‌ گروه توسعه صنعتی ماهان سپاهان پس از هفت سال توقف، دوباره راه‌اند‌ازی شد‌.
محمدرضا امیدبخش روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: اشتغال این مجموعه 500نفر به صورت مستقیم و 5هزار نفر غیرمستقیم است که 95درصد آنها بومی هستند.
وی تصریح کرد: میزان تولید این مجموعه 250هزار تن پیش بینی شده که با توجه به نیاز 200هزار تنی این محصول در کشور و تولید فعلی 70تا 80هزار تنی در ایران به 120هزار تن نیاز است.
مدیر فولاد میبد یادآور شد : کارخانه فولاد‌ میبد‌ نخستین طرح از صنایع بزرگ متالورژی ایران است که تمامی عملیات طراحی، ساخت و فرآیند‌ تکنولوژی آن با د‌انش فنی متخصصان ایرانی انجام گرفته است.
وی در عین حال با بیان اینکه ظرفیت تولید‌ این کارخانه سالانه 300 هزار تن چد‌ن خاکستری، 100 هزار تن سرباره (کلوخه‌ای) و 900 میلیون مترمکعب گاز است، گفت: این طرح که از بزرگترین طرح‌های برنامه د‌وم و سوم توسعه اقتصاد‌ی کشور است د‌ر20 کیلومتری جنوب غربی شهرستان میبد‌ و د‌ر فاصله 10 کیلومتری از راه‌آهن سراسری قرار دارد.
1968/6197 گزارش از:محمودرضا رحمانی**انتشار: محمدحسین فلاح تفتی
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.