در این مطلب آمده است: شاید هیچ وقت آدم فکر نمی کرد خیابان تاریخی قیام یزد سوژه این روزهای شبکه های اجتماعی شود. خیابانی با یک بهم ریختگی که نه عابرپیاده تکلیف خود را می داند ونه ماشین سواران!.
آشفتگی این خیابان تاریخی دقیقا از چند سال قبل در اواخر دولت دهم رقم خورد زمانیکه میدان تاریخی بعثت یزد همانند این خیابان شبانه تخریب شد. تخریب میدان بعثت میدانی با انبوهی از خاطرات مردم، گناهی نابخشودنی قلمداد میشود. میدانی که خاطراتی برجسته از این دیار را در خود داشت و بعد از نابودی؛ مردمان یزد با حسرت از آن یاد می کنند.
این میدان دراواخر سال 91با تصویت شورای ترایک شهرستان تخریب شد در حالیکه میدان بعثت در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۵۴۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به عنوان ابنیه دوره قاجاریه به ثبت رسیده اما در اسناد تاریخی به طور یقیین آن را از بناهای دوره صفوی دانسته اند.
طرح سنگ ‌فرش خیابان تاریخی قیام که در مسیر ده‌ها بنای مذهبی، تاریخی و بازارهای کهن و بزرگ یزد قرار دارد پاییز امسال در حالی رقم خوردکه مدیریت شهری بدون توجه به برخی مشکلات شهری این خیابان و از همه مهمتر در با تعرض قراردادن بناهای تاریخی و بازار کهن آغاز شد، به طوریکه به گفته حسین مسرت از فعالان حوزه میراث فرهنگی این طرح بدون الگو گرفتن از طرح خوب و موفق سنگفرش خیابان مسجد جامع آغاز شد که متاسفانه در این طرح نه فضای کافی برای رهگذران و نه برای خودروها طراحی شد و در حقیقت یک فضای بی‌استفاده‌ای وسط خیابان باقی گذاشته‌اند که هیچ کاربری ندارد.
اما ماجراهای حاشیه ای فقط به این بحث خاتمه نیافت. بازارایان یزدی با خاتمه این طرح بارها دست به تجمع زدند و تهدیدات خود نسبت به مدیریت شهری علنی کردند. این طرح ناقص اگرچه حق را به بازاریان می داد اما این اعضای شورای شهر بودند که با توجه به درپیش بودن انتخابات شوراهای شهر وروستا دوباره دست به اقدام های عقیم و ناقص زدند.
براین اساس خودروها از مسیر پیاده‌رو وسط خیابان جهت تردد و از مسیر آسفالت کنارهای پیاده رو جهت پارک خودرو استفاده کنند. هرچند که هم اکنون با یک آشفتگی عجیب تر یزدیها بدون نظارتی عکس آن را هم اعمال می کنند! البته مقرر شد که برای همسان ‌سازی خیابان قیام، این خیابان به طور کامل کف‌سازی و به سواره رو تبدیل شود واین طرح از 15 فروردین ماه ظرف مدت دو ماه انجام شود.
آنگونه که شواهد نشان می دهد نصب دروبین مدار بسته در خیابان قیام، جانمایی و ساخت پارکینگ، درخت‌کاری و نصب 10 عدد شیر آتش ‌نشانی در خیابان قیام از دیگر مصوبات شورای اسلامی شهر یزد در جلسه دویست و پنجاه و هشتم برای خیابان قیام بوده است اما معلوم نیست این تصمیم برای ساخت پارکینگ در بخشی که بناها و بازار تاریخی ثبت شده در خیابان قیام وجود دارد چگونه می خواهد ایجاد شود؟!
7532/ 6197
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.