به گزارش ایرنا محمدرضا آخوندی عصر شنبه در جمع خبرنگاران استان به مناسبت هفته منابع طبیعی (15 تا 21 اسفندماه) با بیان اینکه در این مدت 988 پرونده تشکیل شد افزود: به طور میانگین سالانه از تصرف یکهزار و 200 هکتار از اراضی ملی در این استان جلوگیری می شود.
وی اظهار کرد: عمده رفع تصرفی ها در این استان مربوط به مناطق ییلاقی و از جمله مناطق خوش آب و هوای دهبالا، سانیج و طرزجان از توابع شهرستان تفت است.
آخوندی از مردم خواست هرگونه تعرض به طبیعت، تخریب و تصرف اراضی ملی و آتش سوزی جنگل ها و مراتع را دراسرع وقت به شماره تلفن 1504 (امداد جنگل و مرتع) اطلاع دهند.
مدیر کل منابع طبیعی یزد در ادامه با بیان اینکه منابع طبیعی جزو انفال است تصریح کرد: حفظ، احیاء ،توسعه و بهره برداری اصولی از عرصه ها از وظایف اصلی این اداره کل است.
وی خاطر نشان کرد: استان یزد در 15 سال اخیر 13 سال آن را با خشکسالی روبرو بوده و این روند تبعات منفی بر پوشش گیاهی مراتع به دنبال داشته است.
وی با تشریح طرح منارید در بهاباد و ترسیب کربن در ابرکوه گفت:این طرح ها دستاوردهای خوبی در این شهرستانها داشته و حتی دیگر شهرستان‌ها نیز پیشنهاد اجرای این پروژه‌ها را داشته‌اند.
مدیر کل منابع طبیعی یزد با بیان اینکه توزیع 300 هزار نهال رایگان از 23 بهمن ماه آغاز شده و تا پایان هفته منابع طبیعی ادامه دارد افزود: این نهال‌ها شامل کاج، سرو، سنجد معمولی، سنجد تلخ، اقاقیا است.
98 درصد از مساحت استان یزد به وسعت 7 میلیون و 300 هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد که 38 درصد مساحت عرصه منابع طبیعی به میزان بیش از 2 میلیون و 650هزار هکتار را اراضی های بیابانی شامل می شود.
4 میلیون و 400 هزار هکتار به میزان بیش از 60 درصد مراتع که عمدتا از نوع متوسط و ضعیف هستند و 170 هزار هکتار سطح استان را جنگلهای طبیعی ودست کاشت به خود اختصاص داده است.
13 منطقه تحت فرسایش بادی در استان یزد شناسایی شده که مساحتی بالغ بر یک میلیون و 212 هزار هکتار را شامل می شودکه این کانون ها تقریبا در تمام شهرستانهای استان پراکنده اند.
مراتع استان یزد هرچند به لحاظ پوشش گیاهی عمدتا در رده متوسط وضعیف قرار دارند لیکن دارای نقش مهمی در حفظ خاک وارزش های اکولوژیکی دارند.
2088/ 6197 خبرنگار: کبری دانشی دهج ** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.