این منطقه که در دشت یزد - اردکان قرار دارد، بسیاری از چاه ها و قنات های آن در گذر زمان خشک شد و منابع آب آن هم به علت خشکسالی در حال حاضر کیفیت مناسبی ندارد، و با آغاز فصل گرما در منطقه ، مدیریت آب شهرستان را به چاره اندیشی وادار کرد.

در این میان با شیوع کرونا در اوایل اسفند ۹۸ و توصیه کارشناسان به رعایت بهداشت فردی، مصرف این ماده با ارزش اقتصادی کمیاب در منطقه افزای یافت.   

با توجه به مشکلات یادشده اعضای مدیریت بحران آب شهرستان نه تنها نگران سلامت مردم هستند بلکه راهکارهایی را جست و جوی می کنند، ضمن پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، از تجمع  در محل برداشت شیرهای آب جلوگیری و آب مناسب شهروندان را در شرایط کم آبی تامین کنند .

تذکر کارشناسان به استفاده از دستگاه تصفیه خانگی آب 

یکی از نگرانی مسوولان محلی ، احتمال آلودگی محل برداشت آب به کروناست ، موضوعی که موجب شد، تعدادی از خانواده ها ترجیح دهند آب مورد نیاز خود را از آب شرب شهری که کیفیت چندان مناسبی ندارد با استفاده از دستگاه های تصفیه خانگی که کارشناسان هم برخی معایب آن را گوشزد کردند، روی آورند.

گفته شد که برای استحصال یک لیتر آب از این دستگاه سه لیتر آب به هدر می رود ، در منطقه ای همانند اردکان به دلیل نبود یا کمبود آب با مشکل روبروست، این مقدار آب رقم بالایی است.

این موضوع دغدغه ای برای مسوولان شهرستان شد که آنها را مجاب کرد تا د این خصوص راحلی را پیدا کنند.

به گفته فرماندار اردکان، این شهرستان همه ساله در فصل بهار و تابستان با افزایش مصرف آب روبروست ،امسال هم در این راستا اقداماتی برای تأمین آب در فصل گرم سال و جلوگیری از شیوع کووید- ۱۹ در محل ایستگاه‌های برداشت آب اتخاد کرد.‌

شوری آب از اواخر اردیبهشت مشهود است

بهروز شهابی زاد با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا، امسال مصرف آب ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت، تصریح کرد: ‌به ‌دلیل شرایط جغرافیایی منطقه ، کیفیت آب پایین است و از اواخر اردیبهشت شوری آب کاملا مشهود است.
‌وی اضافه کرد: امسال پیش از آغاز فصل گرما، جلساتی برای تأمین آب و نیز رعایت موارد بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کووید- ۱۹ برگزار شد.

وی  اظهار کرد:‌ برای جلوگیری از انتقال بیماری از طریق شیر برداشت جایگاه‌های آب با مراجعه زیاد از جمله میدان آزادی و شرکت آب و فاضلاب به‌ترتیب به‌ پدالی و چشم الکترونیکی تجیهز می شود.‌
رییس شورای تامین اردکان با تاکید بر اینکه لوله‌گذاری جایگاه‌های برداشت برای امکان رعایت فاصله فیزیکی توسعه می یابد گفت: با وجود مدیریت بیماری در شهرستان،  همچنان با چالش روبرو هستیم و مردم باید موارد بهداشت فردی و همگانی را حتما رعایت کنند.

کاهش کیفیت آب با افزایش دمای هوا  

همچنین رییس مرکز بهداشت اردکان اظهارکرد: هم اکنون کیفیت آب شرب شهر و نقاط متصل به  شبکه مطلوب است و با گرم شدن هوا و استفاده تدریجی از کولرهای آبی و مصرف بی رویه  و غیرضروری آب در امور کشاورزی و تمیزی ،کیفیت آن به تدریج کاهش می یابد.

دکتر محمدرضا اعلایی اضافه کرد: به علت افزایش تقاضای آب در روزهای گرمی که در پیش رو داریم چاره ای نیست که کمبود آب را از طریق چاه های برداشت آب تأمین کنیم که طبیعتا کیفیت آب به شدت کاهش پیدا می کند.

وی تصریح کرد: از این رو طبق روال سال های گذشته مقرر شد، محل های برداشت آب شرب انتقالی با تدابیر خاص بهداشتی چون نصب شیرهای پدالی و الکترونیکی و فاصله گذاری بین شیرها و حذف شیلنگ های متصل به آن با هدف تأمین آب شرب با کیفیت و بهداشتی راه اندازی شود .

آغاز جداسازی طرح آب شرب 

وی با بیان اینکه با راه اندازی هرچه زودتر طرح جداسازی آب شرب و با کیفیت که به تازگی پروژه آغاز شد، ابراز امیدواری کرد که این طرح بتواند بخشی از مشکلات کمی و کیفی آب شرب را رفع کند و از مردم هم  خواست در مصرف بهینه آب شرب به عنوان یک نعمت الهی که بسیار حیاتی و درعین حال ارزان، ولی کمیاب است مثل یک کالای گران قیمت محافظت و مراقبت کنند.

نامناسب بودن آب ، آب انبارها برای شرب 

رییس مرکز بهداشت اردکان در ادامه  استفاده از آب های موجود در آب انبارهای منطقه را با توجه به آلودگی بیشتر این سازه های کهن به دلیل قرار داشتن مخازن آن با زمین های کشاورزی و چاه های فاضلاب منازلی که در حریم مخازن قرار دارد،برای مصارف شرب خطرناک توصیف کرد.

اعلایی افزود:‌ از ظرفیت آب انبارها در مواقع بحرانی و حوادث غیرمترقبه آن هم صرفا با مداخله بهسازی و اقدامات بهداشتی می توان بهره برداری کرد که درحال حاضر نیازی به برداشت از آنها نیست.

همچنین گزارشگر ایرنا در ادامه به نقل از رییس اداره آب و فاضلاب(ابفا) اردکان نوشت: پایلوت شیرهای پدالی و چشم الکترونیکی در ایستگاه‌های برداشت امور آب و فاضلاب و میدان آزادی توسط امور فاضلاب عملیاتی شد.

داود مخلصی با اشاره به اجرای افزون بر پنج هزار متر شبکه دوم آب شیرین در شش ماهه دوم سال ۹۸ تا اردیبهشت ماه جاری افزود: با اجرای این شبکه، علاوه بر افزایش ایستگاه‌های برداشت موجود، تعداد ۱۱ ایستگاه نیز به طور مستقیم از آب انتقالی ( زاینده رود اصفهان به یزد) تغذیه می شود.

وی با تاکید بر رعایت الزامات بهداشتی در تامین و توزیع آب شرب شهروندان اضافه کرد: از اوایل اسفند سال گذشته با شیوع کرونا، راه اندازی و بهره برداری از ایستگاه‌ های برداشت آب در تابستان در دستور کار   قرار گرفت که با برگزاری جلساتی با محوریت فرمانداری  و آب و فاضلاب و با حضور رییس شورای شهر، شهردار و کارشناسان مرکز بهداشت و درمان جلساتی برگزار و راهکارهای پیشنهادی بررسی شد.

به گفته مخلصی اجرای پایلوت شیرهای پدالی و چشم الکترونیکی در ۲ ایستگاه‌های برداشت آب   عملیاتی شد، فرماندار، رییس شورای شهر و شهردار از آن بازدید و نزدیک در جریان کار قرار گرفتند.

مدیر آبفا اردکان با قدردانی از حمایت های مجموعه فرمانداری و شورای شهر در توجه ویژه به مباحث تامین و توزیع آب  ، هدف از تجهیز ایستگاه‌ های برداشت به شیرهای پدالی را رعایت اصول بهداشتی، جلوگیری از تماس مستقیم افراد با شیر و شیلنگ برداشت آب، کاهش تجمع افراد در ایستگاه های پرتردد و کاهش هدررفت آب دانست.

اردکان ۳۵ ایستگاه برداشت آب دارد

مخلصی تصریح کرد: اردکان ۳۵ ایستگاه برداشت آب شیرین دارد که برای رعایت اصول بهداشتی و تجهیز به شیرهای پدالی نیاز به افزون بر ۲  میلیارد ریال بودجه است که شورای شهر و شهرداری قول مساعد تامین آن را از محل بدهی های خود به آبفا اعلام کردند که در صورت تامین منابع مالی، اجرای آن در دستور کار آب و فاضلاب اردکان قرار می گیرد.

مدیر امور آبفا اردکان در ادامه از تامین و توزیع هفت میلیون و ۲۲۱ هزار مترمکعب آب شرب و بهداشتی از محل آب انتقالی و استحصال از چاه ها در سال ۱۳۹۸ خبر داد.

مخلصی در بخش آب از تامین و توزیع ۶۵ هزار مترمکعب آب شیرین جهت ایستگاه های برداشت، اصلاح ۲۲۲ متر شبکه آبرسانی، توسعه ۹ هزار و ۴۴۱ متر شبکه آب، تعویض ۲۳۲ فقره کنتور خراب مشترکان، استاندارد سازی ۱۵۰ فقره انشعاب آب، نصب هزار و ۲۰ فقره انشعاب،  رفع ۱۰۷ مورد حوادث شبکه آب اصلی و فرعی و رفع یک هزار و ۲۷۳ فقره حوادث انشعاب سال گذشته را بخشی از فعالیت ها عنوان کرد.
 وی در بخش فاضلاب، رفع ۹۷ فقره حوادث ، ۳۶۲ فقره نصب انشعاب ، شستشوی ۱۵۲ کیلومتر شبکه  و توسعه ۹۵۰ متر شبکه فاضلاب را اهم اقدامات برشمرد.

وی افزود: مرمت و بازسازی مخزن پنج هزارمترمکعبی با هزینه ای افزون بر سه میلیارد و پانصد میلیون ریال، ساخت مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی و تکمیل ایستگاه پمپاژ، توسعه بیش از پنج هزار متر شبکه دوم آب شیرین و افزایش ایستگاه های برداشت آب متصل به شبکه از دیگر اقدامات یاد کرد.

در راستای تامین آب شرب با کیفیت مطلوب برای شهروندان، با آغاز فصل گرما و افزایش مصرف، آب شیرین از طریق ایستگاه‌ّّّّّّّّّّّّّّهای برداشت توزیع می شود.

سال گذشته از طریق ۳۰ ایستگاه برداشت در شهرهای اردکان و احمدآباد ۶۵ هزار مترمکعب آب توزیع شد.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد .

شهرستان های اردکان، میبد، خاتم و ابرکوه همچنان درگیر بیماری کرونا هستند و در وضعیت بهداشتی قرمز دارد.

همچنین رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه اعلام کرد: تاکنون ۱۰۷ هزار و ۶۰۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و با فوت ۵۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد افراد متوفی در ایران به ۶ هزار و ۶۴۰ نفر رسید.

کیانوش جهانپور  بیان کرد: از روز قبل تا ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هزار و ۳۸۳  بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ شناسایی شدند که  بیش از دو سوم موارد شناسایی شده شامل سرپایی یا تماس نزدیک یا افراد نزدیک به بیماران بوده و یک چهارم موارد هم مربوط به ارجاعی از مراکز درمانی است. 

وی ادامه داد:  تاکنون ۸۶ هزار و ۱۴۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شدند و  ۲ هزار و ۶۷۵ تن تحت مراقبت قرار دارند که  ۵۸۶ هزار و ۶۹۹ آزمایش تشخیص کووید - ۱۹ در کشور انجام شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.