دکتر حسین آقایی عصر سه‌شنبه در نشست تخصصی باشگاه‌های حامی پیشگیری از دیابت در استان افزود: برای پیشگیری از این بیماری نقش ورزش و باشگاه‌های فرهنگی و ورزشی در برنامه‌ریزی و افزایش فعالیت‌های ورزشی بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: مسوولان این باشگاه‌ها با همکاری هیات‌های ورزشی به خصوص ورزش همگانی می‌توانند در انجام فعالیت‌های جذاب نسبت به فرهنگ‌سازی برای توسعه ورزش و افزایش تحرک بدنی در جامعه اقدام کنند.

به گفته این مسوول با پیشنهاد هیات ورزش‌های همگانی ، طرحی تدوین شد تا مسوولان باشگاه‌های حامی پیشگیری از دیابت ثبت‌نام کنند و بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی به عنوان باشگاه حامی در پیشگیری از این بیماری در میان اقدام کنند.

آقایی بیان داشت: در این راستا باشگاه‌های زیرپوشش نسبت به معرفی افرادی که مبتلا به دیابت هستند را به این مراکز معرفی می‌کنند و سپس اقدام‌های مناسب و ضروری انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: برای انجام درست وظایف در پیشگیری از دیابت به همدلی همه دلسوزان و علاقه‌مندان به خصوص باشگاه‌های ورزشی نیاز داریم، چون بزرگترین مانع گسترش دیابت، تغذیه درست و  ورزش منظم است.
همچنین رییس هیات ورزش‌های همگانی استان یزد با اشاره به تاثیر ورزش در جلوگیری از بیماری ها گفت: باشگاه‌های ورزشی به عنوان مراکزی که در زمینه سلامت مردم فعالیت دارند می‌توانند با پیوستن به این طرح بزرگ کمک‌یار همه شهروندان باشند.

امیرعظیم صحت مند افزود: همکاری بین باشگاه‌های ورزشی و برگزاری برخی مسابقات و همچنین فعالیت‌های فرهنگی با تعامل به صورت مستمر نقش مهمی در پیشگیری از دیابت دارند و در این راستا آماده هرگونه همکاری هستیم .

به اختلال سوخت و ساز مواد قندی در بدن بیماری دیابت می گویند، این اختلال به دلیل نبود ترشح و یا ناکافی بودن ترشح انسولین ایجاد می شود؛ در نتیجه میزان قند خون بالا می رود. انواع دیابت شامل مواردی همچون دیابت نوع یک، دیابت نوع دو و دیابت بارداری است.

دیابت منجر به کوری، قطع اندام تحتانی، ایکتوس، سکته، ازکار افتادگی کلیوی و منجر به دیالیز و حتی منجر به مرگ زودهنگام می شود.

بررسی ها نشان می دهد در هر هفت ثانیه یکنفر بر اثر این بیماری در جهان می میرد؛ در سال ۲۰۱۴ میلادی چهار میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بر اثر دیابت جان خود را از دست داده اند.

حدود ۴۰ هزار نفر از افراد دیابتی در مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان دارای پرونده هستند که از این تعداد فقط ۲۰ هزار نفر فعال می باشند و برای کنترل بیماری خود به مرکز مراجعه می کنند.

تعداد افراد مبتلا به این بیماری بیش از ۱۰۰ هزار نفر تخمین زده می شود.

بیماری دیابت در اثر ناتوانی بدن در تولید انسولین یا کاهش و موثر نبودن انسولین در سوخت و ساز مواد قندی پدید می‏ آید و در حال حاضر این بیماری یکی از معضلات کنونی جوامع توسعه یافته و در حال توسعه جهان است.

دیابت، شایع ترین بیماری غدد در جهان و عامل چهار میلیون مرگ سالانه است به طوری که در هر دقیقه ۱۲ مورد ابتلای جدید از دیابت گزارش می شود.
این بیماری  به سه نوع یک، ۲ و حاملگی تقسیم می شود و تاریخچه آن به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیج می رسد که برای نخستین بار در مصر مورد توجه قرار گرفت و در آن یک پزشک مشهور هندی این بیماری را شناخت و نام مدهوم ها ( بیمار ادرار شیرین ) را روی آن گذاشت.

پزشکان هندی برای تشخیص این بیماری ، ادرار بیمار را روی زمین ریخته و مشاهده می کردند که مورچه ها به سمت آن جذب می شوند.

نخستین توصیف کامل بیماری دیابت شیرین و تفکیک آن از دیابت بی مزه، توسط ابوعلی سینا انجام شد.

افرادی که قند خون ناشتای آنها بالاتر از ۱۰۰ باشد، در مرحله پیش دیابت (پره دیابت) قرار دارند که باید با کنترل عوامل خطر این بیماری را پیشگیری کنند.

۴۰ باشگاه حامی پیشگیری از دیابت در استان  یزد فعالیت دارند.

استان یزد یک میلیون و ۲۰۰  هزار جمعیت دارد که ۸۷ درصد در ۲۱ شهر زندگی می کنند ، اصولا زندگی در شهرها همراه با تحرک کم یا بی تحرکی همراه است و افراد شهری بیشتر در معرض تهدید این بیماری  قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.