این دمایی است که از سوی سازمان جهانی هواشناسی و خود کشورهای اروپایی اعلام شده و مطابق با استانداردهای جهانی است و این شاخص در همه کشورهای دنیا یکسان است.

در حالی قاره سبز (اروپا) و بخصوص کشور فرانسه را موج گرما فرا گرفته و شهروندانش طاقت دمای ۴۰ درجه به بالا را ندارند که مردم استانهایی مثل خوزستان، قم، یزد، کرمان و... گرمای نزدیک به ۵۰ درجه و گاها بیشتر را تحمل می کنند.

در همین یزد خودمان گاها از سوی اداره کل هواشناسی دمای ۴۴ درجه (دمای واقعی) اعلام می شود و این در حالیست که دما گاها به بیشتر از ۵۰ درجه(دمای احساسی) می رسد.

اگر در ساعت ۱۴ تا ۱۷ که اوج گرمای یزد است سری به خیابانهای مرکزی، شلوغ و داغ یزد مثل خیابان فرخی، قیام، امام و... بزنید می بینید که مردمان سخت کوش دیار کویر، با طراوت و شاداب در حال عبور و مرور هستند و خم به ابرو نمی آورند.

سئوالی که مدتهاست ذهن برخی از شهروندان و به خصوص مناطق گرم و خشکی مثل یزد را به خود مشغول کرده این است که از خود می پرسند در اروپا چه خبر است که شهروندانش طاقت گرمای ۴۰ درجه را ندارند و کارشان به بیمارستان یا آرامستان می کشد و نیروگاه هسته ای آنها از کار می افتد؟!.

این موضوع را با یکی از کارشناسان هواشناسی در میان گذاشتیم که پاسخ وی جالب و قابل تامل بود.

وی اعلام کرد: در اروپا تاکنون لوازم سرمایشی وجود نداشته و ندارد و مردم از وسایل خنک کننده استفاده نمی کنند که دلیل آن هم خنک بودن ذاتی این قاره است؛ اما به تازگی اروپایی‌ها هم به فکر استفاده از این وسایل افتاده اند.

وی دلیل دوم غیر قابل تحمل بودن گرمای بالای ۴۰ درجه در قاره سبز را رطوبت خیلی بالای این قاره اعلام کرد که به شدت اثرگذار است.

به گفته وی وقتی "دمای واقعی" در اروپا از ۴۲ درجه بالای میرود "دمای احساسی" آنجا به ۵۰ درجه می رسد که تحمل آن را سخت می کند.

لازم است برخی از این نازک نارنجی‌های اروپایی را به یزد بیاوریم تا سخت کوشی، تلاش، پشتکار و همت بلند را از این استان با خود بعنوان سوغات به دیارشان ببرند.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که گردشگران خارجی (آسیایی) در اوج گرمای طاقت فرسای یزد برای گردش در بافت تاریخی این شهر، کوچه‌گردی می کنند و داغی هوا را بر شلوغی بعد از ظهر و غروب خیابانها و مراکز مورد بازدید خود ترجیح می دهند. 

یزدی‌ها منتظر دمای ۴۴ تا ۴۷ درجه باشند

آنطور که هواشناسی یزد اعلام کرده دمای هوای این استان از فردا یکشنبه با سه تا چهار درجه افزایش در مرکز استان به حدود ۴۴ و در شهر همیشه داغ بافق به ۴۷ درجه می رسد! و این به اصطلاح "دمای واقعی" است و "دمای احساسی" آن قطعا در شهرهایی همچون بافق از ۵۰ درجه فراتر می رود.

۶۱۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.