به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا ، کیوان محمّدی در پنجمین اجلاس کمیته مدیریت فنی ( TMC ) و کارگروه اگرو اکوتوریسم ( گردشگری بر پایه کشاورزی ) کشورهای آسیای مرکزی و غربی در رشت در جمع نمایندگان کشور های ایران ، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان ،ترکیه ، عراق ، آذربایجان و ترکیه افزود : در جایی زندگی می‌کنیم که هنوز دارای مناطقی بکر است و آنچنان تحت ثأثیر صنعت و زندگی ماشینی قرار نگرفته ،که این امتیاز لازمه توسعه اگرو اکوتوریسم است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با بیان اینکه زمینه‌ها و بستر 'اگرو اکوتوریسم' در کشورهای یاد شده فراهم است به ویژگی‌های گیلان در این خصوص اشاره و تصریح کرد: گیلان استانی است که مراکز جمعیتی آن عمدتاً حول محور کشاورزی شکل گرفته و این موضوع هنوز هم به قوت خود باقی است.
وی خاطرنشان کرد: ما در این استان شهر رودبار را داریم که حول محور تولید زیتون شکل گرفته است و علاوه بر فروش کامل محصول خود در کشور این ظرفیت را دارد که از اقصی نقاط ایران و دنیا مانند عراق، یونان زیتونشان در اینجا فروخته شود.
وی گفت : شهر لاهیجان نیز حول محور چای شکل گرفته و ما در استانی زندگی می‌کنیم که زمینه تاریخی، بالقوه و بالفعل 'اگرو اکوتوریسم' در آن وجود دارد.
محمّدی اظهار داشت: اگر در نوار شمالی از آستارا به سمت گرگان حرکت کنید در دو سوی جاده، تعمیرگاه‌ها و تأسیسات مختلف، موجب می‌شود گردشگران باغ‌های کشاورزی و زیبایی‌های دو سوی جاده های این استان‌های شمالی را نبینند در حالیکه ممکن است این پدیده را در بسیاری از کشورها مانند افغانستان و قرقیزستان نداشته باشیم که باید از ایجاد بنا در حاشیه جاده ها پیشگیری شود.
محمدی گفت : اگر می‌خواهیم روستاهای ما خالی از سکنه نشود باید در اقتصاد کشاورزی برای زارعان فرصتهای اقتصادی را فراهم آوریم که به ازای آن بتوان روستا را سرپا نگه داشت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با اشاره به نتایج مثبت اگرو اکوتوریسم در ایران گفت : به عنوان نمونه در استان فارس یکی از عشیره‌نشین‌ها توانسته ارتباط خوبی را با کشور آلمان برقرار نماید و اکنون درآمد بسیار خوبی را برای منطقه ایجاد کرده است .
محمّدی با بیان اینکه اگر گیلان می‌خواهد به گردشگری و کشاورزی به عنوان یک راهبرد افزایش درآمد و توسعه اقتصاد روستایی بنگرد باید مواردی را مورد توجه قرار دهد افزود : در وهله اوّل می‌بایست جذابیتهایی مانند جشنواره ، فرهنگ و سنن روستایی ، مزارع و حیوانات وجود داشته باشد که گردشگر به سفر و بازدید راغب شود .
وی تصریح کرد: در وهله دوّم باید کاری برای گردشگر در نظرگرفته شود تا صرفاً بیننده طبیعت نباشد، اگر بتوانیم در جاهایی زمینه ماهیگیری، آشپزی، برداشت محصول و غیره را برای گردشگر فراهم آوریم موثر خواهد بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان تأکید کرد: می‌بایست کشاورزی، مزرعه و روستا برای بحث اگرو اکوتوریسم وجود داشته باشد تا بتوانیم از گردشگران برای استفاده از مواهب روستا دعوت کنیم.
محمّدی تصریح کرد: باید این توانایی به وجود آید که با آموزش، سطوح مختلف فرهنگی بین روستاییان و گردشگران به گونه ای منطقی متعادل شود.
*توسعه روستایی از اولویتهای دولت
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت: برقراری عدالت اجتماعی و توسعه روستایی در همه استان های کشور، از اولویت های مهم دولت تدبیر و امید است.
ابوالفضل رضوی افزود: دولت برای گسترش و تنوع آموزش شغل های مرتبط با کشاورزی و اقلیم روستایی ، برنامه های آموزشی مفصلی را تدارک دیده که با زمان بندی مشخص در سراسر کشور یا در حال اجراست و یا به اجرا درخواهند آمد.
وی خطاب به نمایندگان کشورهای شرکت کننده در این اجلاس گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است هرگونه کمک آموزشی علمی را به کشورهای منطقه بویژه عراق و افغانستان که آسیب دیده از جنگ هستند، ارائه کند.
رضوی با ارائه این پیشنهاد تشکیل دبیرخانه دائمی توسعه روستایی بر پایه اکوتوریسم به صورت رسمی یا مردم نهاد بین کشورهای یادشده از آمادگی برای استقرار دائمی این دبیرخانه در ایران سخن گفت.
رضوی خاطرنشان کرد : همه کشورهای شرکت کننده در این اجلاس شامل ایران ، آذربایجان ، قرقیزستان ، تاجیکستان ، ترکیه ، قزاقستان ، افغانستان ، عراق از استعداد های فراوان توسعه گردشگری اکوتوریسم بر پایه کشاورزی برخوردارند و در این میان بایستی به گردشگری شالیزارها توجهی ویژه داشت و برای این کار ایجاد زیر ساخت هایی در مزارع ، لازم است.
*لزوم ارتقای روابط اقتصادی
سفیر جمهوری قرقیزستان در کشورمان نیز در این نشست با ابراز خرسندی و تشکر از مسئولان ایرانی برای میزبانی گفت: روابط ایران و جمهوری قرقیزستان در زمینه سیاسی بسیار صمیمانه و بر اساس منافع بین المللی و مشترک است اما متاسفانه در زمینه توسعه روابط اقتصادی ، دو ملت از سطحی در خور و شایسته برخوردار نیستند.
عبدالرزاق گفت: مناسبات دو جانبه و چند جانبه در زمینه های توسعه اقتصادی برای آینده مشترک در خانه مشترک همه ما حائز اهمیت فراوان است.
وی افزود: خواهان گسترش همکاری با کشورهای شرکت کننده در نشست بویژه جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها بویژه در زمینه اکو توریسم هستیم .
عبدالرزاق ادامه داد: اقتصاد ایران و کشور قرقیزستان در بسیاری از موارد مکمل هم هستند، ایران نیز علاوه بر زمینه آموزش می تواند بسیاری از مواد و دستگاه های صنعتی قرقیزستان را تامین کند و قرقیزستان هم می تواند تامین کننده بخشی از مواد پروتئینی ایران باشد .
در این کارگاه سایر نمایندگان کشورهای شرکت کننده نیز مطالب و راهکارهایی را در مورد زمینه های گسترش صنعت اکوتوریسم بیان کردند.
مریم فروغی دبیر این کارگاه آموزشی نیز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا هدف از این نشست تخصصی را بررسی راه های ارتقاء صنعت گردشگری بر پایه اکو توریسم در کشور های شرکت کننده عنوان کرد.
در این کارگاه آموزشی ، به میزبانی موسسه تحقیقات برنج در رشت ،نمایندگان کشور های ایران ، تاجیکستان ، افغانستان ، ترکیه ، اوزبکستان ، قزاقستان ، عراق ، افغانستان و قرقیزستان حضور داشتند و نماینده ترکمنستان غایب بود .
خبرنگار : ابراهیمی ** انتشار دهنده : بابایی
6070 / 6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.