اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان خبر داد: اقدامات تخریبی صورت گرفته از سوی مالکان بنای شبان با وجود تاکیدات و حساسیت هایی که مکررا اعلام شد،تخلف تلقی شده و از سوی این اداره کل مورد پیگرد قانونی در محاکم قضایی قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایلنا از رشت؛ ولی جهانی در جریان تخریب خانه شبان، با ابراز تاسف از این واقعه به اقدام صورت گرفته از سوی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در جهت ثبت ملی بنای مذکور و نیز حراست از آن پرداخت و اظهار داشت:در اسفندماه سال گذشته گزارشهایی  مبنی بر تخریب خانه شبان واقع در رشت توسط مالکان ساختمان دریافت شد که به دنبال این اتفاق،یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان رشت به همراه تیم کارشناسان فنی اداره کل میراث فرهنگی گیلان به محل اعزام و از تخریب بنا جلوگیری کردند.

وی، حساسیت موضوع فوق برای اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان را بسیار بالا خواند و اذعان داشت:به همین جهت این اداره کل در نامه‌ای به شهرداری رشت در تاریخ 2/12/96 خواستار توقف جریان تخریب شد که با اصرار مالکان و شهرداری رشت با تخریب مواجه بود.

این مسئول به تلاش برای ثبت خانه شبان از سوی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور و نیز حفظ و احیای آن اشاره کرد و یادآور شد:به دلیل اهمیت ساختمان شبان و تاکید این اداره کل برای حفظ و احیای آن،مکاتبه دیگری در تاریخ 18/2/96 به شهرداری رشت مبنی بر درخواست جلوگیری از هرگونه تخریب ارسال شد و در آن ذکر شد که درصورت تخریب اثر همه عواقب اجتماعی،قانونی،قضایی و رسانه ای متوجه شهرداری خواهد بود.

جهانی،جزئیات برگزاری جلسات و نشست های متعدد با معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و مدیرکل شورای ثبت آثار این سازمان برای ثبت خانه شبان را مورد بحث قرار داد و افزود: همزمان با رایزنی ها در سطح کلان،کارشناسان ثبت اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان بنای فوق را واجد ارزش تاریخی شناخته و از طریق فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان موضوع ثبت این خانه تاریخی در فهرست آثار ملی کشور را به مالکان اعلام کردند که از گرفتن ابلاغیه مذکور امتناع کردند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان از تحویل ابلاغیه رسمی دیگری به مالکان خانه شبان در تاریخ 26/2/96 و سپس ارسال گزارشی از اقدامات صورت گرفته به مدیرکل دفتر ثبت آثار کشور خبر داد و تصریح نمود:ضمیمه نامه مذکور درخواست تسریع در جریان ثبت ملی این بنا بود و اعزام نماینده ای از سوی اداره کل ثبت آثار و نظر موافق ایشان برای سرعت بخشی به مقوله ثبت ملی بنای مذکور را به دنبال داشت.

جهانی؛تخریب خانه شبان در روز گذشته را اتفاقی ناخوشایند در گیلان قلمداد کرد و بیان داشت:متاسفانه مالکان این بنا بدون دریافت مجوز از شهرداری اقدام به تخریب و نابودی این بنای درحال ثبت کردند و تیشه بر ریشه میراث فرهنگی استان زدند.

این مسئول در پایان تصریح کرد:اقدامات تخریبی صورت گرفته از سوی مالکان بنای شبان به رغم تاکیدات و حساسیت هایی که مکررا اعلام شد، تخلف تلقی شده و از سوی این اداره کل مورد پیگرد قانونی در محاکم قضایی صورت خواهد گرفت.

خانه شبان  در خیابان چهلتن رشت متعلق به یوسف خان است که در زمان نهضت جنگل، حکومت فومنات و شفت را از سوی دولت مرکزی بر عهده داشت. میرزا یوسف خان شبان، نخستین شهردار فومن خانه پدری خود را در شهر رشت به عنوان دفتر مراجعات مردمی مورد استفاده قرار داده بود.یک هزار و 60 اثر تاریخی در استان گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و 50 پرونده دیگر نیز برای ثبت در فهرست ملی به سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ارسال شده که خانه میرزا یوسف خان شبان رشت هم در زمره همین پرونده ها قرار دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.