مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت:جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان، پیوست فرهنگی شهر نیست بلکه خود فرهنگ است و این جشنواره باید به عنوان یک ضرورت فرهنگی، هر سال اجرا شود.

به گزارش ایلنا از لاهیجان، فیروز فاضلی، در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان اظهار داشت: شهرها را انسان ها با محوریت فرهنگی می سازند؛ فرهنگ جزئی از زندگی شهری است و شهرداری ها باید به فرهنگ توجه کنند.

وی با تأکید بر لزوم توجه بیشتر به واژه پیوست فرهنگی، گفت: چگونه می‌شود ابتدا کاری را انجام داد و سپس پیوست فرهنگی به آن ضمیمه کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان با اشاره به اینکه قبل از ورود تکنولوژی باید فرهنگ استفاده از آن در جامعه ترویج یابد، عنوان داشت: استفاده از واژه پیوست فرهنگی برای کارها درست نیست و باید در زمینه‌های مختلف پیش‌نویس فرهنگی ایجاد شود.

فاضلی با اشاره به اینکه از پیوست فرهنگی پس از اتمام فعالیت‌ها در زمینه‌های مختلف در استان گیلان استفاده می‌شود، بیان داشت: با پیش نویس فرهنگی می‌توان قبل از انجام کارها زمینه‌های فرهنگی مختلف آن را در نظر گرفت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باورها، ارزش‌ها، هنجارها، اسطوره‌ها، فناوری و نوآوری ها باید در جهت فرهنگ باشد، گفت: برای ایجاد فرهنگ‌گرایی در استان گیلان و کشور باید پیش‌نویس فرهنگی فراهم شود.

وی با بیان این که آنانی که در مدیریت شهری هستند، یک ذهنیت به پیوست فرهنگی داشته باشند، افزود: جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان، پیوست فرهنگی شهر نیست بلکه خود فرهنگ است و این جشنواره باید به عنوان یک ضرورت فرهنگی، هر سال اجرا شود.

فاضلی با تأکید بر این که اجرای تئاتر خیابانی به‌صورت یک فرهنگ در شهر لاهیجان شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: اجرای تئاتر در لاهیجان باعث رشد و تعالی فرهنگ در این شهر شده است.

وی با بیان این که در کشور ما در مصرف سوخت، بازیافت زباله و مسائل این‌چنینی دچار مشکل هستیم، اظهار کرد: ما مشکل  فرهنگ‌گرایی داریم و تمام تلاشمان را برای فرهنگ پذیری انجام می‌دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در پایان با اشاره به روز جهانی عکاس، اظهار داشت: عکاسان زمان را ثبت می‌کنند و با نگاه به عکس‌های گرفته شده توسط آنان گذر زمان حس می‌شود.

فرماندار لاهیجان نیز در این مراسم اظهار داشت: توسعه و پیشرفت در کشورها بیش از فناوری، به هنر بستگی دارد و هنر، نقش ارزشمندی در توسعه دارد و عامل محرک توسعه بشمار می رود.

سید محمد احمدی افزود: جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان در انتقال مفاهیم موفق بوده و با ظرافت و حساسیت، این کار در لاهیجان انجام شده است.

وی تصریح کرد: نوع و کیفیت زندگی شهری به هنر ارتباط دارد و می‌توان با هنر ، کیفیت و شیوه زندگی را تغییر داد.

احمدی یادآور شد: اگر لاهیجان به عنوان پایتخت نمونه گردشگری انتخاب شده، بخاطر فرهنگ مردم این شهر و آرامشی است که در آن وجود دارد.

شهردار لاهیجان و دبیر جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان نیز در این مراسم اظهار داشت: ٣١٠اثر از ٢٥ استان کشور به دبیرخانه این جشنواره رسید که طی بررسی در مرحله اول ٧٥ اثر برگزیده شد و در بررسی نهایی ٢٠ اثر نمایشی با ٢٤٠ اجرا طی سه روز از ١٢ استان کشور در هشت نقطه این شهر، توسط هنرمندان کشور به صحنه رفت.

سعید آگشته خاطرنشان کرد: می توان گفت هنرمندانی از تمامی پهنای جغرافیایی استان های کشور در جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان حضور داشتند و داوران این جشنواره نیز کار بسیار سنگینی را بر عهده داشتند.

شهردار لاهیجان گفت: شهر تجلیگاه زندگی هنرمندانه است و می توان با نگاه هنرمندانه گامی مهمی در کیفیت زندگی شهری برداشت.

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان نیز در این مراسم گفت: جشنواره تئاتر خیابانی شهروند امروز در سطح ملی می درخشد و امیدوارم روزی نیز در سطح جهانی بدرخشد.

حسینعلی خدایگانی افزود: برای بیان معضلات اجتماعی، فرهنگی و مشکلاتی مانند زباله و آلودگی، چاره ای نداریم جز اینکه از زبان هنر استفاده کنیم.

در این مراسم همچنین قطب الدین صادقی نویسنده، مترجم، کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه و یکی از داوران این جشنواره گفت: این جشنواره به غلط به جشنواره خیابانی ترجمه شده در حالی که این نوع تئاتر، تهییجی و تبلیغی است و به اشتباه تئاتر خیابانی ترجمه شده؛ این نوع تئاتر در دنیای غرب، سیاسی و بسیار تاثیرگذار است و می تواند به تماشاگران شوک وارد کند.

وی اظهار داشت: در نظام فرهنگی ما، این نوع تئاتر با مفاهیم مورد نظر یک هنر کاربردی و تعلیمی است و به معنای کوچه و بازاری نیست و بسیار تاثیرگذار است که باید به آن توجه شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هر شهروند، حقوق شهروندی و وظایفی دارد و اجرای این نمایش ها باید در چارچوب این حقوق شهروندی باشد تا تاثیر گذارد.

وی با انتقاد از برخی از نمایش ها گفت: نمایش ها باید قصه ای صحیح و دارای نظم فکری باشد و محکم و منسجم بودن قصه یکی از ضروریات اینگونه نمایش هاست.

صادقی تصریح کرد: در صدور آراء برای انتخاب آثار برگزیده در این جشنواره از احساس استفاده نشد بلکه با عقل و استدلال، بررسی و حکم صادر شده و افرادی که برنده نشدند نباید ناراحت شوند زیرا این داوری برای این مقطع از زندگی فرد بوده و برای تمام ایام نیست.

ستاره اسکندری یکی از بازیگران سینما و تئاتر کشور نیز لحظاتی در جایگاه تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از مردم شهرستان لاهیجان و تماشاگرانی که با آرامش در خیابان های لاهیجان به تماشا ایستادند، گفت: امیدوارم روزی شاهد آن باشیم که فرهنگ مردم گیلان به تمام استان های کشور صادر شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تمرکز زدایی، تئاتر را به شهرستان های کشور هدایت کند.

 قطب الدین صادقی، کوروش زارعی و نادر برهانی مرند نیز به عنوان داوران هشتمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان بودند که در این اختتامیه حضور داشتند.

این جشنواره به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر لاهیجان و با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از ٢٥ تا ٢٨ مردادماه جاری در هشت نقطه شهر لاهیجان برگزار شد.

324

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.