رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان گفت: گیلان اولین استان برگزار کننده جلسات تخصصی کاربران نقشه و اطلاعات مکانی پس از حذف شورای کاربران است.

به گزارش ایلنا از رشت، سید حسن هاشمی اشکاء رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان به تشریح فعالیت‌ها و عملکرد این حوزه پرداخت.

هاشمی اشکاء به اهم فعالیت‌های گروه نقشه و اطلاعات مکانی اشاره کرد و گفت: نظارت بر اجرای عملیات اصلاح و به هنگام‌رسانی نقشه‌های آماری، اصلاح و به هنگام رسانی فایل جغرافیایی، اجرای طرح اتصال کدپستی به نقشه های آماری، اجرای طرح حوزه بندی نقشه­ های آماری، - اخذ مجوز فصلنامه " نقشه و اطلاعات مکانی گیلان" و انتشار  شماره های اول و دوم فصلنامه، طراحی، ایجاد و راه­ اندازی "سامانه فهرست اطلاعات مکانی استان گیلان"، پیگیری مقدمات ایجاد و راه­ اندازی SDI   استان گیلان، پیگیری مقدمات راه اندازی ایستگاه های ثابت GNSS و برگزاری جلسات گروه کارشناسی کاربران نقشه و اطلاعات مکانی از جمله اقدامات این گروه است.

رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با بیان اینکه نقشه ­های آماری بخشی از ملزومات اجرای سرشماری­ ها و طرح­های آماری هستند در خصوص نظارت بر اجرای عملیات اصلاح و به هنگام‌رسانی نقشه‌های آماری، گفت: این نقشه ­ها به منظور اجرای بهینه سرشماری­ ها و با هدف انجام عملیات حوزه­ بندی و تعیین محدوده کاری دقیق مأموران سرشماری، راهنمایی عوامل دست‌اندرکار اجرای سرشماری و طرح‌های آماری در سطح نقاط شهری و روستایی و جلوگیری از بیش‌شماری و کم‌شماری مورد استفاده قرار می­گیرند. بنابراین هر چه کامل­تر و گویاتر باشند، کنترل پوشش جغرافیایی بهتری انجام و نتایج دقیق­تری حاصل می­ شود.

وی تصریح کرد: این نقشه ­ها به دو گروه عمده شهری با مقیاس عمدتاً 1:2000 و روستایی با مقیاس 1:50000 تقسیم­ بندی می­شوند.  

هاشمی اشکاء ماهیت پویای شهرها و تغییرات حاصل از اجرای عملیات عمرانی، به­سازی و همچنین تغییرات ایجاد شده در محدوده‌های مصوب شهری را سبب ایجاد، حذف و تغییر عرض معابر و همچنین تغییر نام برخی از معابر و اماکن برشمرد و اظهار داشت: این موضوع می‌تواند در اجرای سرشماری‌ها و طرح‌های آماری اثرگذار بوده و نتایج را تحت تأثیر قرار دهد. لذا اصلاح و به هنگام‌رسانی نقشه‌های آماری از جمله فعالیت‌هایی است که در برنامه کاری سالیانه سازمان از جمله طی سال­های اخیر قرار گرفته و سعی گردیده تا  50%  از نقشه‌های آماری بهنگام شود.

وی در خصوص شیوه‌های بروز‌ رسانی نقشه‌ها گفت: نقشه‌های مذکور معمولاً با استفاده از نقشه ­برداری زمینی، گیرنده‌های GPS و یا تصاویر ماهواره‌ای، عکس‌های هوایی و ارتوفتو، مورد اصلاح و بهنگام‌رسانی قرار می­گیرند.

وی ادامه داد: انجام عملیات به هنگام ­رسانی از طریق واگذاری کار به بخش خصوصی و نظارت بر انجام کار، توسط کارشناسان گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان صورت می پذیرد.

هاشمی اشکاء در خصوص طراحی، ایجاد و راه­ اندازی و ویژگی های "سامانه فهرست اطلاعات مکانی استان گیلان" اظهار داشت: در راستای اجرای مصوبه شورای برنامه ­ریزی و توسعه استان گیلان و به منظور جلوگیری از انجام موازی‌کاری در امر تهیه نقشه و اطلاعات مکانی و در نتیجه جلوگیری از اتلاف بودجه و زمان و نیز دسترسی سریع‌تر کاربران به نقشه­ ها و اطلاعات مکانی مورد نیاز؛ مراحل طراحی، ایجاد و راه ­اندازی این سامانه در سال 1395 از سوی گروه نقشه و اطلاعات مکانی پیگیری شد.

وی در خصوص مزایای سامانه مذکور گفت:  کاربران می‌توانند با استفاده از این سامانه، قبل از تهیه هرگونه نقشه و اطلاعات مکانی مورد نیاز، مشخصات نقشه‌ها و اطلاعات مکانی موجود در سطح استان را بررسی نموده و در صورت وجود مشخصات اطلاعات مکانی مورد نظر در سامانه، با مراجعه به دستگاه‌ یا نهاد اجرایی ذیربط، مطابق با ضوابط قانونی آن دستگاه یا نهاد و در صورت امکان، اطلاعات مورد نیاز خود را اخذ کنند. همچنین از این سامانه می‌توان در خصوص ایجاد و راه‌اندازی زیرساخت اطلاعات مکانی SDI استانی استفاده کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.