ایرج شیارکار روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: همه ساله در هفته اول مردادماه، نخستین عملیات برداشت برنج از شالیزارهای شهرستان آستارا آغاز می شود و تا اواسط شهریور می یابد.
وی اضافه کرد: نخستین محصول برنج هاشمی توسط قنبر کهن عزیز کشاورز اهل روستای ویرمونی آستارا در سطح نیم هکتار به صورت سنتی برداشت شد.
مدیر جهاد کشاورزی آستارا با بیان اینکه در صورت مساعد بودن شرایط جوی بخش زیادی از مزارع برنج آستارا آماده برداشت می شود، اظهار کرد: کشاورزان علاوه بر روش سنتی، به روش مکانیزه نیز برنج برداشت می کنند و پیش بینی می شود برنج یک هزار و 700 هکتار از شالیزارهای آستارا به شیوه مکانیزه برداشت شود.
وی ادامه داد: بیشترین رقم کشت برنج در آستارا از نوع هاشمی است و متوسط برداشت آن در هر هکتار، چهار و نیم تن شلتوک است.
مدیر جهاد کشاورزی آستارا سطح زیرکشت برنج آستارا را کمترین میزان بین شهرستان های استان گیلان ذکر کرد و گفت: سالانه بالغ بر پنج هزار تن برنج سفید مازاد بر مصرف این شهرستان به دیگر مناطق کشور ارسال می شود.
شیارکار اضافه کرد: برای نظارت بر مراحل کاشت، داشت و برداشت برنج، پنج مهندس کشاورزی از طریق شرکت های خدمات مشاوره کشاورزی با مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان همکاری می کنند.
سطح کل اراضی زیر کشت در آستارا هفت هزار و 500 هکتار است و سه هزار و 200 هکتار آن به کاشت انواع برنج محلی و پر محصول اختصاص می یابد و سالیانه بیش از 15 هزار تن شلتوک و 10 هزار تن برنج خالص به دست می آید.
آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان قرار دارد.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشاردهنده: کبیری
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.