رئیس گروه طرح‌‌های آماری و سرشماری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان از آغاز اجرای طرح آمارگیری باغداری و دامداری در استان گیلان از تاریخ 24 تیرماه 1396 خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت،  مهرداد نوروزی فیروز با بیان اینکه باغداری و دامداری دو فعالیت اصلی بخش کشاورزی هستند که حدود نیمی از ارزش افزوده بخش کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهند ادامه داد: محصولات باغی و دامی از مهمترین منابع تأمین غذای انسانها هستند و علاوه بر نقش بسیار مهمی که در امنیت غذایی جامعه ایفا می‌کنند، فراهم آورنده ماده اولیه بسیاری از صنایع از قبیل صنایع غذایی، لبنی و پوشاک محسوب می‌شوند.

 وی افزود: این فعالیتها منبع درآمد بسیاری ازخانوارها به ویژه در نقاط روستایی می‌باشند و علاوه بر آن اشتغال و امرار معاش بسیاری از افراد شاغل در بخش خدمات نظیر بازرگانان، خرده‌فروشان و افراد شاغل در بخش حمل و نقل محصولات کشاورزی به این دو فعالیت وابسته است.

رئیس گروه طرح‌‌های آماری و سرشماری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان اظهار داشت: آمارگیری‌های باغداری و دامداری 1396، دو طرح نمونه‌گیری بسیار مهم و پیچیده بخش کشاورزی هستند که در آنها، اطلاعات مهمی از این فعالیتها نظیر تعداد بهره‌برداران این نوع فعالیت‌ها، مساحت باغات و قلمستان، میزان تولید محصولات باغی، تعداد انواع دام و میزان تولید شیر و گوشت از طریق مصاحبه با تعدادی از خانوارها، بهره‌برداران غیرساکن و شرکتهای رسمی یا مؤسسات عمومی دارای این فعالیتها در کشور که با روش‌های آماری انتخاب شده‌اند، جمع‌آوری می‌شود و بعد از آن، نتایج به دست آمده با روش‌های علمی به کل جامعه تعمیم داده می‌شود.

 نوروزی فیروز عنوان کرد: طرح آمارگیری باغداری پنجمین و طرح آمارگیری دامداری، ششمین آمارگیری تخصصی از این فعالیت‌ها است که به صورت همزمان و در قالب یک سازمان اجرایی و با استفاده از چارچوب حاصل از اجرای سرشماری عمومی کشاورزی1393، در تابستان سالجاری به اجرا در خواهند آمد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به نیاز کاربران، برنامه‌ریزی‌های انجام شده و پیش‌بینی‌های صورت گرفته به نحوی است که نتایج آمارگیری باغداری در سطح شهرستان و نتایج آمارگیری دامداری در سطح استان ارائه خواهد شد.

رئیس گروه طرح‌‌های آماری و سرشماری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در پایان گفت : حجم کار استان در این طرح  به نزدیک به 5000 بهره دار دامداری و باغداری در سطح 612 آبادی یا شهر است که با با حدود 44 نفر عوامل اجرایی از روز 24 تیر آغاز و تا 22 مرداد ادامه خواهد یافت. دوره آموزشی این طرح نیز از 18 الی 22 تیرماه برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.