فرماندار ماسال گفت: حل مشکلات کیفی و کمی آب روستایی شهرستان نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه فراتر از کمیته برنامه ریزی است

به گزارش ایلنا از ماسال، محمود قاسم نژاد در نشست بررسی مشکلات آب و فاضلاب روستایی شهرستان ماسال که با حضور نماینده مردم شهرستان‌های ماسال،‌ تالش و رضوانشهر و مدیر عامل آبفار گیلان در دفتر کار وی برگزار شد، با بیان اینکه حل مشکلات آب روستایی شهرستان ماسال از طریق اعتبارات‌محدود کمیته برنامه‌ریزی میسر نخواهد بود،‌ افزود: باید با کمک نماینده شهرستان و مدیر عامل آبفار استان به دنبال تامین منابع مالی مناسب جهت حل این مشکلات باشیم.

وی با تقدیر و تشکر از اقدامات بسیار مثبت صورت پذیرفته در طی چند سال اخیر در جهت ارتقای کیفی و کمی آب روستاهای شهرستان ماسال، گفت: در طول این چند سال با افتتاح مجتمع آبرسانی گرمخونی، افتتاح پروژه آبرسانی به 5 روستای بخش شاندرمن و آبرسای به برخی دیگر از روستاها، ‌در مجموع 25 روستای شهرستان از نعمت آب برخوردار شدند که حدود یک چهارم روستاهای شهرستان را شامل می شود.

فرماندار ماسال ادامه داد: البته واقعیت مطلب این است که همچنان در حوزه آب روستایی نیازمند کار و تلاش بیشتری هستیم،‌ چرا که به لحاظ تعداد روستاها 80 درصد روستاهای شهرستان از نعمت آب برخوردارند، اما بر حسب نسبت جمعیت برخوردار، 68 درصد مردم روستاهای شهرستان دارای آب شرب بهداشتی و سالم هستند.

قاسم نژاد افزود: در بخش مرکزی 10 روستا فاقد آب شرب بهداشتی هستند که برای آبرسانی به این روستاها 7 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار نیاز است، همچنین 3 روستا در بخش شاندرمن نیز ازنعمت آب بی بهره اند که طبق برآوردها برای آبرسانی به این 3 روستا نیز یک میلیارد تومان اعتبار لازم است.

وی فرسودگی شبکه های آبرسانی و افت فشار آب به ویژه در فصل تابستان را از دیگر مسائل پیش روی آب روستایی دانست و خاطرنشان کرد: در مجموع 3200 خانوار روستایی در شهرستان با مشکل کم آبی مواجه هستند که دلیل عمده آن فرسودگی شبکه آبرسانی است که حل این مشکل نیز نیازمند اعتبارات ویژه است.

فرماندار ماسال با اشاره به مشکلات عمده ی فقدان آب شرب بهداشتی در روستای خانقاهبر و دوله ملال، با وجود فاصله ی کم این روستاها از حوزه شهر، اظهار داشت:  با توجه به محدود بودن اعتبار کمیته برنامه ریزی و حجم اعتبار مورد نیاز پروژه آبرسانی به این روستاها ، نیاز است از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی نسبت به تامین مالی آن اقدام شود.

قاسم نژاد مشکل کمبود نیروی انسانی و اداری اداره آبفار ماسال را یکی دیگر از مشکلات این شهرستان برشمرد و افزود: با توجه به حجم و گستره ی وسیع جغرافیایی شهرستان،‌نیاز به توسعه فضای اداری در بخش شاندرمن است که فرمانداری ماسال آمادگی دارد نسبت به تامین محل و فضای اداری مناسب جهت استقرار اداره آبفار در شهر شاندرمن اقدام نماید.

وی همچنین با اشاره به زمین اهدا شده در روستای درخانه ماسال در راستای حفر چاه و تامین منابع آبی، گفت: از اداره آب و فاضلاب روستایی انتظار می رود با توجه به همکاری مردم این روستا در اهدای زمین، این پرژه هر چه سریعتر اجرایی شود.

در ادامه این نشست محمود شکری نماینده ی شهرستان های ماسال،‌تالش و رضوانشهر نیز با تقدیر و تشکر از گزارش جامع فرماندار ماسال،‌تصریح کرد: گزارش جامع و کامل ارائه شده نشان دهنده اشرافیت کامل فرمانداری در خصوص مشکلات آب و فاضلاب روستایی شهرستان است.

شکری همچنین با تاکید بر لزوم مدیریت صحیح منابع آبی، گفت: فرسودگی شبکه های آبرسانی علاوه بر ایجاد مشکل کم آبی برای مردم، می تواند ‌مشکلاتی را به لحاظ سلامت نیز به وجود بیاورد.

مدیر عامل آبفار گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه تمامی اعتبارات مورد نیاز شرکت آب و فاضلاب روستایی از محل اعتبارات دولتی تامین می شود،‌ تصریح کرد  این موضوع موجب شده است که حوزه ی کاری ما در یک چارچوب قرار داشته باشد و در عمل نتوانیم هیچ پروژه ای را از محل اعتبارات داخلی تامین اعتبار کنیم.

محبعلی رنجور با اشاره به طراحی شاخص‌های ویژه در جهت ارزیابی وضعیت برخورداری هر شهرستان از آب آشامیدنی سالم،تاکید کرد: شاخص شهرستان ماسال از نظر میزان بهره مندی از آب روستایی، از میانگین استانی بالاتر است .

وی ادامه داد: متاسفانه در استان گیلان با توجه به رطوبت بالا، شبکه‌های آب زودتر از سایر استان‌ها دچار فرسودگی می شوند که با توجه به این معضل باید در این راستا نیز نگاه ویژه ای به استان گیلان شود.

مدیر عامل آبفار گیلان حل معضل تنش آبی به ویژه در فصل تابستان را نیازمند معرفی و تامین منابع جایگزین آبی در روستاها دانست و تاکید کرد: در صورت وجود منابع آبی جایگزین در روستاها مانند چشمه‌های آب، شناسایی و برنامه ریزی لازم در این خصوص صورت پذیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.