به گزارش روز جمعه ایرنا، در پیام سید رضا صالحی امیری آمده است: مفاخر و بزرگان فرهنگ و ادب ایران زمین، سرمایه­های گرانقدری هستند که تجلیل و بزرگداشت آنان زمینه­ساز حیات فرهنگی در جامعه است. لازمه تداوم حیات و زیست فرهنگی، توجه به ریشه­های فرهنگی و الگوسازی برای نسل جوان و آینده است.
در میان این گنجینه­ها و ذخائر فرهنگی و ادبی، نام و یاد بزرگانی چون دکتر محمد معین ماندگار و درخشان بوده و خواهد بود.
وی می افزاید: استاد محمد معین شخصیتی است فرهیخته که عمر ارزشمند خود را وقف علم و معرفت نمود و به شکرانه عنایتی که خداوند در این مسیر به او داشت، منشأ آثار گرانقدر و ماندگار در عرصه فرهنگ و ادب این سرزمین شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این پیام خاطرنشان می کند:کارنامه پربار این بزرگ­مرد ایران­زمین و این فرزند شایسته گیلان، چنان درخشان و پربار است که به سادگی از کنار آن نمی­توان عبور کرد، آثاری که هریک حائز ارزش و اعتبار علمی و ادبی بسزایی است.
به گفته صالحی امیری، فرهنگ معین، اثر مانای به یادگار مانده از دکتر محمد معین، تنها فرهنگ واژگان نیست، بلکه فرهنگ تحقیق و دانش­پژوهی است و فرهیختگان، اهل قلم و پژوهندگان دیرسالی است که از این اثر جاودان بهره می­جویند. اگرچه فرهنگ­نویسی و دانشنامه نگاری عرصه­ای پویا است همگام و همراه تغییر و تحول در دانش بشری، نیازمند به روزرسانی است، پیشرو بودن مرحوم دکتر معین در استفاده از روش­های علمی و دقیق، نه تنها مانع از کهنگی آثار او شده، بلکه آثار ماندگار این فرزانه سترگ، پایه و مبنایی برای تحقیقات آیندگان شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این وزارتخانه مفتخر است که در مراسمی با حضور بزرگان و اهالی فرهنگ و ادب از مقام رفیع این چهره تابناک فرهنگ و ادبیات ایران تجلیل می­کند، تا علاوه بر بزرگداشت آن ادیب فرهیخته، محفلی برای تبادل­نظر و گفتگو برای استادان، عالمان و فرهیختگان مهیا کند.
صالحی امیری در این پیام ضمن تشکر و قدردانی از دست­اندرکاران برگزاری این همایش، امیدوارم جامعه علمی و دانشگاهی در بزرگداشت این مفاخر که سرمایه­های بی­بدیل فرهنگی هستند، فعال و با نشاط حضور یابند و شاهد ظهور اندیشمندان و فرهیختگان در آینده این سرزمین باشیم.
به گزارش ایرنا، همایش بزرگداشت چهل و ششمین سالگرد درگذشت دکتر استاد محمد معین محقق گرانقدر 15 تیرماه جاری در آستانه اشرفیه برگزار شد.
استاد معین نهم اردیبهشت سال 1297 در شهر رشت و در خانواده ای از علمای روحانی متولد شد.
این استاد فرهیخته در نهم آذر 1345 به سبب عارضه سکته مغزی در یکی از بیمارستان های تهران بستری شد و در اثر همین عارضه نیز به حالت اغماء رفت.
سرانجام دکتر محمد معین در 13 تیر سال 1350 در ایران وفات یافت و هم اکنون نیز آرامگاه این استاد اندیشمند در آستانه اشرفیه و در کنار رودخانه حشمت رود قرار دارد.
شهرستان آستانه اشرفیه در 35 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.