به گزارش ایرنا ، سد مخزنی پلرود یکی از طرح های بزرگ تامین آب استان به ارتفاع 100متر و حجم مخزن 132میلیون مترمکعب و قدرت تنظیم سالانه 205 میلیون مترمکعب است .
هدف از ساخت سد مخزنی پلرود، ذخیره و تنظیم آب رودخانه پلرود بعنوان دومین رودخانه بزرگ گیلان است که با ساخت آن، امکان آبیاری بالغ بر 27 هزار هکتار از اراضی شالیکاری و باغهای شهرستان های رودسر و املش و تامین آب شرب هفت شهر بزرگ شرق گیلان (رحیم آباد، رودسر، لنگرود، واجارگاه، کلاچای، املش و کومله) به میزان 40 میلیون مترمکعب در سال و نیز تامین انرژی برق آبی به میزان 70 گیگاوات در سال میسر خواهد شد .
مطالعات شناسایی و اولیه طرح سد مخزنی پلرود از سال 56 آغاز شد و مطالعات تکمیلی آن بین سالهای 62 تا 84 خاتمه یافت و در سال 86 مصوبه کمیته تخصصی وزارت نیرو توسط شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان اخذ شد .
متعاقب آن، قرارداد عملیات اجرایی پروژه سد مخزنی پلرود طی فرآیند مناقصه عمومی در سال 88 ، با قرارگاه خاتم الانبیا ء منعقد و رسماً از تاریخ 17 فروردین سال 89 پروژه سد با نظارت شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس آغاز شد. مبلغ قرارداد اولیه بالغ بر 890 میلیارد ریال و مدت اولیه قرارداد 66 ماه است .
تاکنون هزاران تن خاک رس در منطقه زیر و رو شده، راه های روستاهای بالادست این سد از جمله جاده اصلی پیرکوه سیاهکل و اشکورات رودسر ، تخریب و به راه دسترسی سد تبدیل شده و همین موضوع که دشواری هایی را برای اهالی آن منطقه ایجاد کرده، اهمیت به پایان رسیدن این پروژه را دوچندان کرده است.
روستاهای دراز لات پایین و بالا، سوگوابر، پرشه، لات پرشه، خانکه سرا، دیمه بن و دیزلی از جمله روستاهای پراکنده در محدوده مخزن سد پلرود هستند. بر اساس آمارهای ارائه شده، 226 خانوار در محدوده مخزن سد ساکن بودند که تاکنون 164 خانوار ساماندهی شده و 62 خانواده نیز باقیمانده که هنوز تملک اراضی در مورد آنها انجام نشده است.
روستاییانی که در محدوده مخزن سد پلرود در رحیم آباد رودسر زندگی می کردند؛ اغلب دارای شالیزار، واحدهای دامداری و باغ های مرکبات ، کیوی و فندق بودند که با آغاز احداث این سد و خریداری اراضی زراعی و باغی آنها ، در روستاهای پایین دست یا شهرها ساکن شدند.
عباس قربانی ساکن روستای شمشادسرا واقع در منطقه جنگلی و شیب دار چند کیلومتری دست راست پایه های سد که همچنان ساکن منطقه مانده، علاوه بر دامداری و کشاورزی، در کنار جاده اصلی، تمشک می فروشد. او به ایرنا می گوید: محل زندگی ام در محدوده سد واقع شده ولی هنوز مسئولان تکلیفم را روشن نکرده اند که آیا مشمول ساماندهی می شوم یا خیر.
وی افزود: پس از انفجارهای مربوط به روند ساخت سد، وسایل خانه خسارت دیده و از آنجایی که منزل مسکونی ام زگالی (ساخته شده از گل و چوب) است، توانسته مقاومت کند.
عملیات خاکبرداری و انفجارهای مربوط به ساخت این سد، نه فقط مخزن نشینان بلکه مردم روستاهای اطراف را نیز دچار آسیب هایی کرده که از آن جمله می توان به روستای آزارکی در ارتفاع سمت راست سد اشاره کرد که دچار لغزش زمین است.
زمستان سال گذشته، جلسه ای در فرمانداری رودسر با حضور مدیرکل بحران استانداری گیلان، مدیرکل بنیاد مسکن، نماینده شرکت آب منطقه ای و مجری سد تشکیل و مقرر شد که بنیاد مسکن، طی مدت یک ماه نسبت به انتخاب مشاور برای بررسی وضعیت لغزش و راهکارهای بعدی اقدام کند و نتیجه آن، بررسی شود اما ظاهرا ، نشست مربوط به نتیجه بررسی موضوع یادشده، برگزار نشده است.

** 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل سد پلرود نیاز است
در همین زمینه نماینده مجری احداث سد پلرود استان گیلان در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: در صورت اختصاص 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار ، این پروژه طی سه سال آینده به بهره برداری کامل می رسد.
مجید صابر ادامه داد: این سد در صورت تکمیل با مشخصات فنی 100 متر ارتفاع از پی ، طول 572 متر و عرض 12 متر تاج ، حجم مخزنی 132 میلیون مترمکعب ، طول دریاچه شش کیلومتر با عرض میانگین 500 متر ، قدرت تنظیم سالانه 205 میلیون مترمکعب آب را دارد.
وی خاطرنشان کرد: مبلغ قرارداد اولیه بالغ بر 890 میلیارد ریال و مدت اولیه قرارداد 66 ماه عنوان شده بود که به دلیل پاره ای مشکلات از جمله عدم تامین بموقع اعتبارات، تکمیل این پروژه به درازا کشیده است.
نماینده مجری سد پلرود در گیلان گفت : تاکنون حفاری ، لاینیگ و تزریقات کامل دو رشته تونل انحراف به طول های 607 و 604 متر ، احداث سازه های خروجی و ورودی تونل های انحراف، حفاری و لاینیگ تونل دسترسی به گالری تزریق زیر پی در دو مرحله به طول 178 متر و 300 متر ،حفاری و بتن ریزی دیوار آب بند به مساحت چهار هزارو 726 مترمربع، خاکریزی 8 / 1 مترمکعب در بدنه ، انحراف آب به تونل ها در اسفندماه سال 1395 و تملک 238 هکتار اراضی مخزن به 350 میلیارد ریال اعتبار انجام شده و در کل این پروژه تا پایان خردادماه امسال ، 54 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مردم شهرها و روستاهای شرق گیلان امیدوارند با تکمیل این سد از آب آشامیدنی مناسب و آب زراعی کافی برای شالیزارها و باغهایشان بهره مند شوند .
استان گیلان از مراکز مهم تولید محصولات کشاورزی چون برنج ، چای ، زیتون، مرکبات و همچنین ابریشم است .
خبرنگاران: فرهاد نظرپور - نصرالله ابراهیمی ** انتشاردهنده:بابایی
6029/6070/ 6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.