به گزارش خبرنگار ایرنا؛ این شهرستان مرزی با داشتن جاذبه های تفریحی، طبیعی و اقتصادی هر ساله چند میلیون مسافر را به خود جذب می کند .در هفته جاری، ورود و استقرار 85 هزار خودرو از مناطق مختلف کشور به این شهرستان ثبت شده است.
آستارا با 13 هتل، 9 هتل آپارتمان، هفت مهمان پذیر، 26 واحد پذیرایی بین راهی و صدها مسافرکاشانه از مسافرانش استقبال می کند و علاوه بر مراجعه گردشگران به مراکز اقامتی یاد شده، خانواده های زیادی در حاشیه بلوار سفیر امید و خیابان های عریض منتهی به بازارچه مرزی و نوار ساحلی آستارا چادر زده اند و شادی آنها از اقامت موقت در چادر، پخت غذا، دم کردن چای و بازی کودکانشان در مقابل چادرها تماشایی است.
چادرها کوچک و هوا نیز قدری گرم است اما لبخندها و گپ و گفتهای شاد آنها بیانگر لذت وافر آنان از سفر و بهره مندی از موهبت جنگل، دریا و تفریحات سالم نوار ساحلی آستارا است .
ورودی شهر آستارا از تالش و اردبیل مملو از افرادی است که تابلوهای بزرگ و کوچک اجاره آپارتمان، خانه، سوئیت و مسافرکاشانه را در دست گرفته اند و بازار آنان نیز به برکت تابستان و حضور گردشگران رونق یافته است . جوانی به نام اکبر معینی پور در محدوده شهرک عباس آباد آستارا که برای اجاره دادن خانه اش تلاش می کرد، گفت: 2 باب خانه مستقل برای اجاره داریم و قبل از تابستان هر کدام را برای یک شبانه روز به قیمت 900 هزار تا یک میلیون ریال اجاره می دادیم اما با آغاز فصل گردشگری، اجاره بها افزایش یافت و اکنون می توان تا یک میلیون و 500 هزار ریال نیز اجاره داد.
صاحب یک اغذیه فروشی در فلکه گاز آستارا نیز گفت: خدا به جیب و پول گردشگران این شهرستان برکت دهد؛ تا قبل از تابستان روزانه حدود 10 ساندویج می فروختم و اجاره بهای مغازه ام به سختی تامین می شد اما با ورود گردشگران، هر روز حدود 50 ساندویج می فروشم و تقاضا برای خوراکی های دیگر نیز افزایش یافته است.
وی افزود: حضور و ماندگاری مسافران بر همه صنوف بازار آستارا تاثیر می گذارد و غذاخوری های بزرگ نیز سرشان شلوغ شده است و این روزها حتی تعمیرگاه های خودرو و فروشندگان لوزم یدکی نیز، کسب و کار خوبی دارند.
سرپرست خانواده ای که از تبریز به آستارا آمده اند در بازدید و خرید از بازارچه ساحلی این شهرستان گفت: به طور معمول همه ساله در فصل تابستان به آستارا سفر می کنیم و بازارچه ساحلی، تالاب استیل و ساحل و شناگاه آن از مناطق مورد علاقه ماست و سعی می کنیم در یک یا چند شبانه روز اقامت، از تماشای زیبایی های آستارا لذت ببریم.
رئیس اتاق اصناف آستارا نیز بیان کرد: بازار ساحلی این شهرستان با بیش از یکهزار و 200 غرفه پوشاک به عنوان جاذبه اقتصادی در جذب گردشگر تاثیر زیادی دارد و نزدیکی آن با نوار ساحلی باعث تمرکز گردشگران در محوطه و تکمیل ظرفیت توقفگاه آن شده است.
عارف باباشپور افزود: با افزایش مسافران تابستانی آستارا نظارت بر نحوه عرضه کالا و خدمات در واحدهای تجاری این شهرستان نیز افزایش یافته است و با فعال شدن تیم های نظارتی، با خاطیان طبق قانون برخورد می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا نیز بیان کرد: با افزایش مسافران تابستانی، فعالیت مراکز اطلاع رسانی مناطق گردشگری و اقامتی در مبادی ورودی این شهر افزایش یافته است و با توزیع دفترچه های حاوی اطلاعات لازم، مسافران به مراکز اقامتی و دیدنی هدایت می شوند.
پردل امیری نژاد افزود: نمایشگاه صنایع دستی شامل انواع گلیم، کیف، تابلو فرش و دست بافت های رنگارنگ هنرمندان گلیم باف روستای عنبران (دهکده صنایع دستی آستارا) و سایر مناطق این شهرستان در ورودی شهر آستارا از سوی تالش فعال شده است و روزانه صدها مسافر از آثار آن بازدید و خرید می کنند.
وی تله کابین، سورتمه و پیست ماشین سواری دهکده گردشگری حیران، تالاب استیل، باغ پرندگان، بهشت کاکتوس ها، طرح های سالمسازی دریا، موزه فرهنگ و آموزش حکیم نظامی و بقاع متبرکه نظیر آستان امامزادگان ابراهیم و قاسم (ع) در محور آستارا به تالش را از مناطق دیدنی آستارا نام برد.
برنامه های فرهنگی و هنری نیز برای غنای اوقات فراغت و ایجاد تفریحات سالم شهروندان و گردشگران در نوارساحلی آستارا اجرا می شود .
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان در این خصوص گفت: سابقه اجرای این برنامه ها به پنج سال پیش باز می گردد و به لحاظ تجربه استقبال گردشگران از آن، امسال از پنج گروه هنری برای اجرای برنامه در نوار ساحلی دعوت شده است.
ابوطالب جوان افزود: غنای فرهنگی و تاریخی آستارا و حضور گردشگران زیاد از مناطق مختلف کشور در این شهرستان ایجاب می کند برنامه های فرهنگی و هنری، از جذابیت و محتوای کافی برخوردار باشد و هنرمندان آستارا نیز با رصد ذائقه هنری مخاطبان، برای تبیین هنر ایرانی اسلامی تلاش می کنند.
آستارا کانون توجه گردشگران نقاط مختلف کشور است و گویش ها و لهجه های متنوع آنها بیانگر گردشگرپذیر بودن این شهرستان از جای جای ایران و حتی خارج از کشور است و ظرفیت هایی همچون گمرک و بندر بر روند آن شتاب بخشیده است و از سوی دیگر، تامین امنیت و امکانات زیربنایی دغدغه اصلی مسئولان آستاراست.
فرماندار آستارا در آغاز مانور ساماندهی طرح های سالمسازی نوار ساحلی این شهرستان، مسئولان دستگاه های اجرایی مرتبط را به حضور مستمر در مناطق گردشگری و رصد خدمات و فعالیت های انجام شده در این زمینه فرا خواند.
یونس رنجکش گفت: نوار ساحلی آستارا فرصتی برای تفریحات سالم و خاطره انگیز را ایجاد کرده است اما نباید از نقاط خطر آفرین دریا غافل بود و باید با حضور مستمر نیروهای نجات غریق و امدادگران جمعیت هلال احمر، بستر مطمئنی برای تفریحات سالم گردشگران فراهم کرد.
رئیس هیات نجات غریق آستارا نیز از شناسایی 14 منطقه با 28 نقطه خطرناک در نوار ساحلی این شهرستان خبر داد و گفت: 40 ناجی غریق دوره دیده تا پایان فصل تابستان در شناگاه های طرح های سالمسازی ساحل آستارا مستقر شده اند و در روزهای گذشته، پنج گردشگر نا آشنا به فن شنا را از دریا بیرون کشیده و از مرگ نجات دادند.
حسین انزابی افزود: ناجیان غریق آستارا تابستان گذشته 85 نفر را از غرق شدن نجات داده بودند و با تلاش آنها کسی در دریا غرق نشد؛ اما گردشگران باید خطر دریا را جدی بگیرند و از شنا در خارج از طرحهای سالمسازی به خصوص در مناطق خطرآفرین خودداری کنند.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: سالانه بیش از چهار میلیون گردشگر به این شهرستان سفر می کنند و در کنار بهره مندی از ارزش های اقتصادی سفر و ماندگاری مسافران، جای پلیس گردشگری در این شهرستان خالی است و تامین آن باید جدی گرفته شود.
ولی داداشی افزود: به لحاظ تعریف ماموریت های مختلف برای نیروی انتظامی آستارا، این نیرو باید از پرسنل کافی برخوردار باشد و افزایش آن پیگیری می شود.
ورود دهها هزار خودرو به شهر گره های ترافیکی را در نقاطی چون فلکه گاز و برخی از گذرگاه های شهر ایجاد کرده است. تسهیل تردد خودروها و همچنین تامین امنیت گردشگران از وظایف نیروی زحمتکش انتظامی است .
فرمانده نیروی انتظامی آستارا گفت : نیروی انتظامی شهرستان با برقراری گشت های شبانه روزی، در تامین امنیت مردم تلاش می کند تا مسافران با خاطره ای خوش، این شهرستان را ترک کنند.
به گفته سرهنگ رسول عزیزی در چند روز گذشته ورود و استقرار 85 هزار خودرو به این شهرستان ثبت شده است.
مردم آستارا متاثر از لطافت جنگل و دریا ، مهربان و لطیف به بار آمده اند و اغلب به همدیگر گل لبخند هدیه می دهند و در این شهرستان خبری از نزاع خیابانی نیست و مردم و مسئولانش تلاش می کنند، نام آستارا در دفتر خاطرات گردشگرانش ثبت شود.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و یکی از 20 شهر گردشگرپذیر کشور است.
گزارش از عیسی پاشاپور ** انتشار دهنده : بابایی
7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.