به گزارش ایرنا، محمدعلی نجفی روز پنجشنبه در نشست شورای اداری گیلان به ریاست معاون اول رئیس جمهوری در رشت افزود: اگرچه در کاهش نرخ بیکاری به موفقیت هایی دست یافته ایم اما تمام اهتمام ما ریشه کن کردن بیکاری در گیلان با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت همه جانبه دولت است.
وی با ارائه گزارشی از توفیقات دولت در استان وهمچنین انتظارات مردم گیلان اظهارکرد :همانند سایر استان‌های کشور به لطف الهی و با عنایت رهنمودهای مقام معظم رهبری و تدابیر و برنامه‌های هدفمند دولت دکتر روحانی، مانیز شاهد تحولاتی چشمگیر در مسیر توسعه همه جانبه استان بوده ایم.
وی با اشاره به مشارکت 83 درصدی مردم گیلان در انتخابات و رأی 69 درصدی به دکتر روحانی اظهار کرد: این آراء نسبت به دوره قبل با رشد 12.4 درصدی همراه بود .
وی آرای بالای مردم به تداوم دولت تدبیر و امید را موید قدرشناسی و هوشیاری مردم ولایت مدار و سخت کوش استان بویژه جوانان و فعالان سیاسی دانست.
نجفی با بیان اینکه گیلان طی چند سال گذشته در شاخص‌های اساسی توسعه، به دستاوردهای امیدوارکننده ای دست یافته است، گفت :کاهش نرخ بیکاری از 15.6 درصد در ابتدای دولت به 11.3 درصد در پایان سال 1395 ،کسب رتبه میانگین اول در شاخص‌ مهم و موثر بهبود مستمر فضای کسب و کار براساس گزارش های مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در چهار سال گذشته ،افزایش میزان سرمایه گذاری داخلی از یکهزارو500 میلیارد تومان در سال 92 به بیش از پنج هزارمیلیارد تومان در سال 95 از جمله موفقیت های دولت در استان بوده است.
وی افزایش شاخص برخورداری گاز طبیعی از 63درصد به 96 درصد، بهره مندی ازآب شرب روستایی از 64درصد به 76درصد ،افزایش روستاهای برخوردار از اینترنت از 45 روستا به بیش از یکهزار و500 روستا و افزایش پهنای باند ورودی اینترنت از 24 به 130 را از جمله این موفقیتها عنوان کرد.
وی ادامه داد : شکوفایی چشمگیر منطقه آزاد انزلی و آغاز به کار بندر بزرگ کاسپین که مورد بازدید معاون اول رئیس جمهوری قرار گرفت از دستاوردهای دیگر دولت در استان است.
نجفی تصریح کرد:در فضای پس از برجام توسعه صادرات غیرنفتی با 20درصد رشد نسبت به سال 1394، در سال 1395 به نزدیک 350 میلیون دلار بالغ شد.
وی بابیان اینکه تعداد شرکتهای فعال دانش بنیان در استان هم اکنون بیش از 52 شرکت است ، گفت :تلاش داریم این تعداد شرکت به 200 واحد افزایش یابد.
نجفی با تاکید بر اینکه گیلان بعنوان استان پیشرو در پرداخت تسهیلات رونق تولید با پرداخت بیش از 530 میلیارد تومان استان سوم کشور به لحاظ تعداد و درصد جذب در کشور معرفی شد، افزود : در همین راستا حجم تسهیلات پرداختی صندوق کارآفرینی امید نیز از حدود 200 میلیارد ریال در ابتدای دولت یازدهم به بیش از 550 میلیارد ریال در سال گذشته بالغ شد.
وی با بیان اینکه در حوزه سلامت، استان گیلان در طرح پزشک خانواده ح ائزرتبه اول شد، خاطرنشان کرد : هم اکنون بیش از یک و نیم میلیون نفر از جمعیت دو و نیم میلیون نفری گیلان یعنی بیش از 60درصد تحت پوشش بیمه سلامت هستند.
وی ادامه داد : در این دولت از ابتدای طرح مذکور 254 هزار نفر از جمعیت فاقد بیمه استان تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار گرفتند.
نجفی با قدردانی از بازدید معاون اول رئیس جمهوری با همراهی رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی از راه آهن گیلان گفت :این خط ریلی با تخصیص اعتباری معادل یکهزار و 100 میلیارد تومان دردولت یازدهم در آستانه بهره برداری تا رشت قرار گرفته است که امیدواریم با تدبیر دولت تسریع لازم در تکمیل این راه آهن و اتصال آن به انزلی و آستارا انجام شود.
وی به دستاوردهای دولت در بخش کشاورزی نیز اشاره و بیان کرد :میزان تولیدات کشاورزی استان که از میانگین قیمتی خوبی هم برخوردار است به 2.8 میلیون تن رسید که حدود دو و نیم درصد کل تولید کشور را به خود اختصاص می دهد .
نجفی خاطرنشان کرد: همچنین گیلان در حوزه پرورش ماهی در قفس بعنوان استان پیش رو است.
استاندار گیلان با اشاره به موفقیت دولت در کنترل قیمت برنج گفت : اقتصادی شدن قیمت برنج در دولت تدبیر و امید موجب شکوفایی بیش از پیش تولید این محصول وامیدواری کشاورزان شد.
نجفی تصریح کرد : در محصول چای با امیدواری ایجاد شده در بین مردم نسبت به دولت در زمینه حمایت از این محصول و احیاء چند هزار هکتار باغ های رها شده و نیز لطف الهی با بارش مناسب باران ما در سال های اخیر با رشد چشمگیر این محصول مواجه بودیم.
وی به تعیین قیمت مناسب برگ سبز چای از سوی دولت و ترغیب مردم به روی آوردن مجدد به مزارع چای اشاره و خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته با اتفاقات خوبی که در این بخش افتاد شاهد افزایش تولید برگ سبز چای و پرداخت به موقع به چایکاران از سوی دولت بودیم.
نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: در سال جاری نیز با عنایت دولت در یک اقدام تقریباً بی سابقه تاکنون 64 درصد از بهای برگ سبز چای خریداری شده، پرداخت شده است.
استاندار گیلان به اقدامات موثر انجام شده در حوزه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: واگذاری پروژه های عمرانی به بخش خصوصی یکی از اصلی ترین برنامه های ستاد اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.
وی شناسایی و احصاء طرحهای نیمه تمام تولیدی و گردشگری ،، و برنامه ریزی برای تکمیل و بهره برداری آنها را از دیگر اقدامات صورت گرفته در ستاد اقتصاد مقاومتی عنوان و تصریح کرد: اجرای طرح های متنوع در زمینه کاهش تصدی های دولتی، برون سپاری فعالیت‌های دستگاههای اجرایی، مکانیزه و اینترنتی کردن فعالیت‌های خدماتی دستگاههای اجرایی بویژه ارائه 11 خدمت به سرمایه گذاران در بستر اینترنتی از جمله این اقدامات است .
نجفی با اشاره به اجرای طرح روستای فاقد بیکار در گیلان که اولین آن ها بصورت ویدئو کنفرانس توسط معاون اول رییس جمهور افتتاح شد،گفت: در سال جاری از بین 16 شهرستان دو روستا را برای اجرای این طرح تعریف کرده ایم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به انتظارات مردم و خادمان آنان در استان گیلان از دولت تدبیر و امید اشاره و خاطرنشان کرد: تأمین اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل هر چه سریعتر راه آهن قزوین _ رشت و اتصال آن در ادامه به انزلی و آستارا و نیز تکمیل باقیمانده آزادراه قزوین -رشت از انتظارات مهم مردم و مسئولان استان بشمار می رود.
استاندار گیلان خاطرنشان کرد: تأمین اعتبار ویژه جهت ساماندهی پسماندها در استان که در حال تبدیل شدن به یک معضل در استان‌های شمالی است از دیگر انتظارات مردم گیلان است .
وی به مشکلات موجود در تالاب انزلی نیز اشاره و بیان کرد: احیاء تالاب انزلی مهمترین محل تکثیر و زاد و ولد ماهیان دریای خزر را تضمین می کند و باعث ایجاد هزاران فرصت شغلی در حوزه های صید و صیادی ، گردشگری و حتی تولیدی در استان می شود.
وی تصریح کرد: انتظار مردم استان از دولت اینست تا همانند احیاء دریاچه ارومیه که یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید بشمار می رود ، تخصیص اعتبارات لازم در خصوص این تالاب نیز اجرایی شود.
نجفی لزوم حل و فصل نهایی موضوع سد شفارود که هم اکنون بیش از 35.2 درصد پیشرفت دارد را از دیگر انتظارات استان دانست و گفت: کمیته سه جانبه مأمور از طرف دولت برای صدور مجوز زیست محیطی سد شفارود نظر مثبت خود را اعلام نموده و هم اکنون منتظر تصویب نهایی دولت است.
وی تأمین اعتبارات مورد نیاز جهت اتمام طرح های حیاتی توسعه استان بویژه سدهای پلرود، دیورش و سدهای لاستیکی استان را نیز مورد توجه مردم و کارگزاران دولت دانست و گفت: تامین اعتبار لازم برای تکمیل راههای شریانی بویژه محور غرب استان، اتمام بیمارستان‌های لنگرود، لاهیجان، تالش و کنارگذرهای شهرستانی پر ترافیک استان نظیر لنگرود، انزلی و تالش از دیگر انتظارات گیلانیان محسوب می شود.
دکتر اسحاق جهانگیری عصر چهارشنبه به گیلان آمد. معاون اول رئیس جمهوری در این سفر از روند ساخت و تکمیل راه آهن رشت - قزوین در محدوده رودبار و منجیل و منطقه آزاد انزلی بازدید و ضمن افتتاح چند طرح در این منطقه در گفتگوی زنده تلویزیونی در شبکه باران شرکت کرد.
افتتاح یک پروژه در شهرستان صومعه سرا و حضور در جلسه شورای اداری گیلان با محوریت اقتصاد مقاومتی از برنامه های سفر دکتر اسحاق جهانگیری در استان بود.
جلسه شورای اداری امروز گیلان با حضورمعاون اول رئیس جمهوری ، رئیسان سازمانهای برنامه و بودجه و میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور و وزیران نفت و صنعت معدن و تجارت برگزار شد.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشار دهنده : بابایی
7296 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.