به گزارش ایرنا؛ بازار میوه و تره بار آستارا جنب بازار مطهری این شهر احداث شد تا با کوتاه کردن دست واسطه ها ، مردم شاهد عرضه مستقیم میوه و تره بار با قیمت مناسب باشند، ولی این بازار پس از افتتاح برای چند روزی به فعالیت خود در قالب حدود 10 غرفه ادامه داد و از آن زمان تاکنون مردم، رنگ میوه و تره بار را در آن ندیده اند.
یکی از شهروندان آستارایی گفت: امروز در بازار آستارا شاهدقیمت واحدی برای میوه و تره بار نیستیم و در ایام خاص سال نظیر شب عید قیمت ها به صورت سرسام آوری افزایش پیدا می کند.
رحمان محمدی افزود: با توجه به موقعیت گردشگری آستارا، راه اندازی بازار میوه و تره بار در این شهرستان ضرورت دارد تا با نظارت مستقیم بر عرضه یکپارچه و سامان یافته میوه و تره بار، نیاز مردم و گردشگران در این حوزه برطرف شود.
یکی از عرضه کنندگان میوه و تره بار در شهر آستارا نیز گفت: پیش از آن که صاحب مغازه شوم، با خودروی نیسان در حاشیه شهر اقدام به عرضه میوه و تره بار می کردم و در این رابطه با فرهنگ خرید میوه و تره بار مردم آستارا آشنا هستم.
برات یحیوی با اشاره به اینکه با راه اندازی بازار میوه و تره بار می توان علاوه بر تنظیم قیمت ها، فرهنگ خرید مردم را مطابق با این بازار تغییر داد، افززود: در بازار میوه و تره بار، باید تقاضا و عرضه در سطح بالا و مطلوبی صورت بگیرد و این بازار با توجه به جمعیت کم شهر آستارا، باید بتواند شهرهای همجوار را هم تحت پوشش قرار دهد.
وی ادامه داد: بیشتر دست فروشان، اجاره مغازه در بازار میوه و تره بار را نوعی ریسک تلقی می کنند ولی با همت متولیان امر و فرهنگ سازی خرید میوه و تره بار از بازارهای تعریف شده، می توان در این حوزه موفق عمل کرد.
رئیس اتاق اصناف شهرستان آستارا نیز گفت: ایجاد بازار میوه و تره بار در آستارا ضروری است و با راه اندازی این بازار می توان فضای رقابتی را بین واحدها ایجاد کرد تا تنظیم بازار شکل حقیقی به خود بگیرد.
عارف باباشپور افزود: یکی از دلیل های استقبال نکردن دستفروشان از بازار میوه و تره بار آستارا، کوچک بودن وسعت واحدهای آن بود، زیرا در قانون نظام صنفی زیر بنای یک واحد عرضه کننده میوه و تره بار باید حداقل 30 متر مربع باشد ولی زیربنای هر کدام از واحدهای آن بازار، 9 متر مربع است و برای عرضه میوه و تره بار مناسب نیست.
شهردار آستارا نیز گفت: این بازار در سال 91 با هدف ساماندهی دستفروشان میوه و تره بار راه اندازی شد ولی استقبالی از سوی دستفروشان برای رونق بازار صورت نگرفت.
علی کوهی با اشاره به اینکه این بازار در زمینی به مساحت چهار هزار متر مربع و در قالب 90 غرفه و با اعتباری بالغ بر هفت میلیارد ریال ساخته شده است، افزود: نبود میدان میوه و تره بار برای تامین اقلام مورد نیاز یکی از دلیل های فعال نشدن این مرکز تجاری بود و با توجه به شاخص جمعیت شهر و نهادینه نشدن فرهنگ خرید از بازار میوه و بار، راه اندازی بازار بعید به نظر می رسد.
وی با بیان اینکه تعدادی از دستفروشان و شهروندان پس از افتتاح بازار به دوری بازار میوه و تره بار از مرکز شهر گله داشتند اضافه کرد: این بازار بر اساس کارشناسی های صورت گرفته، ساخته شده است تا خودروهای حامل میوه و تره بار بدون وارد شدن به مرکز شهر و ایجاد ترافیک، در محدوده بازار تردد کنند و همچنین بازار اگر در مرکز شهر احداث می شد، پسماندهای ناشی از میوه و تره بار بهداشت محیط شهر را با خطراتی مواجه می کرد.
وی اظهار کرد: پس از افتتاح این مرکز، اغلب دستفروشان، عرضه میوه و تره بار با خودروهای خود در حاشیه شهر را به این مکان ترجیح دادند و حتی حاضر نشدند، ماهیانه یک میلیون ریال به عنوان اجاره بها پرداخت کنند.
شهردار آستارا خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه هیات دولت و در راستای اجرای ماده 16 قانون بهبود فضای کسب و کار، در حال حاضر این بازار، برای عرضه تولیدات داخلی و صنایع دستی در نظر گرفته شده است و افراد واجد شرایط می توانند نسبت به عرضه محصولات تولیدی در این مکان اقدام کنند.
کوهی ادامه داد: پیش از این برای راه اندازی بازار میوه و تره بار آستارا 2 سرمایه گذار بخش خصوصی نیز اعلام آمادگی کرده بودند ولی تاکنون طرح های خود را ارائه نداده اند.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده است و از بین پنج هزار واحد صنفی در این شهرستان، حدود 60 واحد اختصاص به میوه و تره بار دارد.
گزارش: یوسف هدایتی **انتشار دهنده : بابایی
7105 / 7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.