به گزارش ایرنا ، محور راه آهن قزوین –رشت – انزلی – آستارا به طول 388 کیلومتر ارتباط ترابری ترانزیتی کریدور شمال – جنوب را تسهیل می کند. این خط آهن از شهرستان قزوین آغاز و پس از عبور از شهرستانهای لوشان ، منجیل ، رشت و بندرانزلی و با پیش بینی میزان ترافیک سال اول بهره برداری 1.4 میلیون نفر مسافر و 59 میلیون تن بار و سال بیستم بهره برداری 2.8 میلیون نفر مسافر و 7 میلیون تن بار شهرستان آستارا را به کشور جمهوری آذربایجان متصل خواهد کرد . در حال حاضر محور قزوین - رشت به طول 164 کیلومتر و یک قطعه از رشت – انزلی به طول 17 کیلومتر و محدوده آستارای آذربایجان تا آستارای جمهوری اسلامی به طول 3 کیلومتر اجرائی شده است . در بخش ساختمانی دارای 7 ایستگاه کوهین ، لوشان ، منجیل ، رستم آباد ، امامزاده هاشم ، پیر بازار و رشت است و در حال حاضر از طول 146 کیلومتر ، 123 کیلومتر ریل گذاری شده است .
دولت یازدهم برای تحقق این مهم مصمم بوده بطوری که یکهزار میلیارد تومان از اعتبار پروژه راه آهن رشت- قزوین در دولت تدبیر و امید اختصاص یافته است.
وزیر راه و شهرسازی اردیبهشت ماه در نشست خبری نوید افتتاح راه‌آهن قزوین – رشت در تابستان امسال را داده و گفته بود : راه آهن قزوین – رشت یکی از اصلی‌ترین محورهای ریلی کشور محسوب می‌شود و جزو حلقه‌های مفقودی ریلی ایران بوده است.
عباس آخوندی خاطرنشان کرده بود : راه‌آهن قزوین – رشت و امتداد آن به آستارا و کشور آذربایجان اتصال دیگری است بین ایران با کشورهای اروپایی و این یک پروژه استراتژیک برای ایران و کشورهای همسایه محسوب می‌شود.
سرعت سیر در این راه‌آهن 160 کیلومتر بر ساعت است و با اتمام این پروژه بخش عمده‌ای از بار و مسافر از جاده به ریل منتقل می‌شود.
قیمت روز این پروژه (محور قزوین – رشت) 2500 میلیارد تومان اعلام شده است . برای این محور ایستگا‌ه‌های متعددی در نظر گرفته شده است که مجموع مساحت ایستگاه‌ها به 33 هزار مترمربع می‌رسد.بنا است که ایستگاه راه آهن انزلی برای اتصال حقله حمل و نقل ترکیبی در بندر گاه انزلی احداث شود .
تسهیل سفر به ویژه برای گردشگران راه دور ، قیمت مناسب تر نسبت به هواپیما و همچنین لذت تماشای مناظر طبیعی و سرعت بالا ، کاهش خطرات جاده ای در طول مسیر، قطار را به عنوان گزینه مناسبی برای مسافران تبدیل کرده است .
از سویی اتصال ریلی به گیلان و بندر انزلی و آستارا منجر به افزایش حمل و نقل کالا در مسیر کریدور شمال جنوب و توسعه تجارت در این منطقه خواهد شد.
گیلان با جاذبه های گردشگری و تاریخی، طبیعت بکر و ناب چشم اندازهای بدیع از تلفیق کوه و جنگل و دریا ، آب و هوای معتدل ، طراوت گیاهان و ترنم باران سالانه بیش از 30 میلیون مسافر را به خود جذب می کند که آمدن قطار ظرفیت گردشگری استان را افزایش می دهد.
به گفته خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی ؛ قرار گرفتن این مسیر در محور کریدور شمال - جنوب و اتصال بندر انزلی به خلیج فارس از مهم ترین ویژگی های این خط آهن است و علاوه بر ترانزیتی بودن این مسیر، این خط آهن یک مسیر گردشگری و یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور است.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشار دهنده : بابایی
7296/6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.