حبیب جهانساز روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود : امسال در این میزان شالیزار در حداکثر چهار نوبت شامل یک مرحله در نسل اول ، دو مرحله در نسل دوم و یک مرحله در نسل سوم آفت کرم ساقه خوار برنج ، کار مبارزه بیولوژیک با استفاده از زنبور تریکو گراما انجام می شود.
وی گفت : برای انجام این کار توزیع یک میلیون تریکوکارت حاوی تخم زنبور تریکو گراما بین شالیکاران در نظر گرفته شده است.
وی از عموم شالیکاران استان گیلان خواست با توجه به کاهش نسل کرم ساقه خوار برنج ، در سالجاری زراعی از سم پاشی های خودسرانه مزارع برنج خودداری کنند و توصیه های مروجین کشاورزی را مد نظر قرار دهند.
وی همچنین گفت : علاوه بر مزارع برنج ، امسال در 2 هزار و 500 هکتار از باغهای چای استان با استفاده از سوسک کریپت مبارزه بیولوژیک با آفات انجام می شود .
وی یاد آور شد : از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون خوشبختانه به کمک بارشهای فصلی تنش آبی نداشته ایم و علاوه بر آن 67 هزار تن انواع نهاده های کشاورزی شامل کود های ماکرو (ازت ، فسفر ، پتاس ) در زمان مناسب بین شالیکاران توزیع شده و مشکل خاصی در زمینه تولیدات کشاورزی وجود ندارد .
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: امسال 238 هزار هکتار اراضی مستعد استان زیر کشت برنج رفته است .
جهانساز یادآور شد: پارسال سطح زیر کشت برنج پرمحصول استان حدود 11 هزار هکتار بود که این میزان امسال به 22 هزار هکتار رسیده و سطح زیر کشت مکانیزه برنج نیز از 70 هزار هکتار به بیش از 100 هزار هکتار رسیده است.
وی خاطرنشان کرد : در سال زراعی جاری ، بیش از 530 تن طبقات بذری گواهی شده بین شالیکاران استان با هدف افزایش کمیت و کیفیت محصول توزیع شده که به لحاظ کمی تاکنون سابقه نداشته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان ابراز امیدواری کرد با مساعدت شرایط جوی تا پایان زمان برداشت محصول در شهریورماه، سالی پر بار برای شالیکاران استان گیلان رقم بخورد.
سال گذشته از 238 هزار هکتار شالیزار استان گیلان، حدود یک میلیون و 170 تن شلتوک برداشت شد که از این میزان نزدیک به 750 هزار تن برنج سفید به دست آمد .
خبرنگار: نصراله ابراهیمی **انتشار دهنده : بابایی
6070 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.