در هیاهوی شهرنشینی و زندگی ماشینی، انسان های زیادی هستند که صدای دردهای جانکاه شان منتظر شنیده شدن است.
دست های مهربان انسان ها می تواند روح تازه ای به بسیاری از جسم های خسته و بیمار دهد و امید به زندگی با تن سالم را در لحظه هایشان جاری کند. صدای خسته بیماران کلیوی آستارا گوش های شنوایی را می خواهد تا بلکه به واسطه اراده بزرگ این افراد، زمینه رها شدن آنها از تخت های بیمارستان فراهم شود.
فرزاد بلوچی بیمار 22 ساله بخش دیالیز بیمارستان شهید بهشتی آستارا روز سه شنبه به ایرنا گفت: حدود یک سال پیش به این عارضه دچار شدم و در حال حاضر هر هفته، 12 ساعت دیالیز می شوم.
وی افزود: هزینه آزمایش های مربوط به این بیماری سرسام آور و در برخی مواقع تامین آن از عهده خانواده خارج است و با توجه به اینکه بخش زیادی از آزمایش های مربوط به این بیماری به علت کمبود امکانات در آستارا در رشت انجام می شود، دوری راه نیز سختی های این بیماری را برایم چند برابر کرده است.
وی اضافه کرد: هزینه مربوط به عمل پیوند کلیه، 180 میلیون ریال است که در صورت حمایت خیران و مسئولان می توانم نسبت به انجام آن اقدام کنم تا با سلامتی کامل بتوانم به زندگی خودم ادامه دهم.
مینا حق شناس دیگر بیمار 32 ساله بخش دیالیز آستارا نیز گفت: به مدت هشت سال است که در این واحد درمانی دیالیز می شوم و مشکل من هم مانند بیماران دیالیزی مربوط به تامین هزینه های درمانی است.
وی افزود: ساکن روستای بهارستان آستارا هستم و در طول هفته 2 بار برای انجام دیالیز مسافت 20 کیلومتری تا مرکز شهر آستارا را طی می کنم و هزینه هر آزمایش در طول هر ماه به بیش از 10 میلیون ریال می رسد و به علت محدودیت های مالی توان پرداخت آن را ندارم.
وی اضافه کرد: در یک سال گذشته چندین مرتبه مسئولان محلی به ملاقات بیماران دیالیزی آمده و قول تامین هزینه های مربوط به پیوند کلیه را داده اند ولی تاکنون تحقق نیافته است.
منیره قایق ور از پرسنل بخش دیالیز آستارا در این ارتباط به ایرنا گفت: در حال حاضر از 15 دستگاه دیالیز در این بخش، سه دستگاه از کار افتاده و در برخی از ایام به علت افزایش حضور بیماران با مشکل خدمات رسانی مواجه می شویم.
وی افزود: بخش دیالیز در بیمارستان قدیمی آستارا مستقر است و بیماران به منظور تکمیل مراحل درمان خود در بسیاری از مواقع مجبور به حضور در بیمارستان جدید هستند که در صورت استقرار بخش دیالیز در بیمارستان 132 تختخوابی آستارا ، بیماران بدون دغدغه خاطر از خدمات درمانی به صورت متمرکز می توانند بهره مند شوند.
رئیس انجمن بیماران کلیوی آستارا نیز گفت: 63 بیمار کلیوی تحت پوشش این انجمن در شهرستان آستارا هستند و هر بیمار هفته ای سه بار دیالیز می شود.
محمد نظری با اشاره به اینکه آستارا بعد از بندر انزلی رتبه دوم را از نظر تعداد بیماران کلیوی به خود اختصاص داده، افزود: تعداد بیماران کلیوی در این شهرستان متاسفانه سال به سال افزایش می یابد و در اوایل سال 95 تعداد این بیماران 55 نفر بود که به 63 نفر در سال جاری افزایش یافت.
وی اظهار کرد: به گفته پزشکان از 18 تا 38 سال، بهترین زمان برای انجام عمل پیوند کلیه است و در حال حاضر 15 نفر در آستارا آماده این عمل هستند ولی متاسفانه توان تامین هزینه ها را ندارند.
به گفته نظری، هزینه دیالیز یک بیمار در هفته چهار میلیون ریال است و تامین این هزینه بر عهده دولت است و از فرد بیمار در این راستا وجهی دریافت نمی شود.
وی با تقدیر از کمک های مادی و معنوی خیران شهرستان آستارا، خواستار مشارکت بیش از پیش این افراد شد و اضافه کرد: با توجه به اینکه بیشتر داروهای تجویز شده برای بیماران دیالیزی، خارجی بوده و مشمول بیمه نمی شود، به همین جهت بسیاری از بیماران بخش دیالیز آستارا برای تامین هزینه داروی خود با مشکل مواجه شده بودند که در روزهای اخیر با مشارکت یک خیر انواع داروهای خارجی برای این بیماران به ارزش 240 میلیون ریال خریداری شد.
نظری با بیان اینکه در سال جاری علاوه بر افراد بومی، 44 نفر از هم وطنان سایر شهرستان ها نیز در آستارا دیالیز شده اند، تصریح کرد: راه اندازی بخش دیالیز در بیمارستان جدید آستارا و اختصاص زمین بمنظور احداث ساختمان مجزا برای انجمن بیماران کلیوی این شهرستان از خواسته هایی است که با حمایت مسئولان می توان به آن جامعه عمل پوشاند.
وی با بیان اینکه بیشتر بیماران دیالیزی آستارا از قشر ضعیف جامعه هستند، اضافه کرد: نباید کمک و دلجویی از بیماران دیالیزی محدود و منحصر به یک هفته خاص باشد و شهروندان نوعدوست آستارایی با اعتماد به نیروهای انجمن بیماران کلیوی می توانند در این کار خداپسندانه مشارکت کنند.
رئیس انجمن بیماران کلیوی آستارا خاطرنشان کرد: به صورت میانگین خیران آستارایی اگر در ماه 100 میلیون ریال به بیماران کلیوی کمک کنند، بسیاری از مشکلات بیماران این حوزه برطرف خواهد شد و در حال حاضر میانگین کمک های مردم این شهرستان در هر ماه حدود 50 میلیون ریال است.
کار کلیه ها دفع مواد سمی ناشی از سوخت و ساز آب و نمک های اضافی بدن است و بنا به نظر کارشناسان امر ناهنجاری های مادرزادی و مجاری ادراری، عفونت ها، بیماری ارثی، بیماری های متابولیک و بیماری های عمومی بدن از عواملی است که افراد را به بیماری کلیوی مبتلا می سازد.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع است.
گزارش: یوسف هدایتی ** انتشاردهنده: کبیری
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.