به مناسبت ماه مبارک رمضان و ولادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی(ع)، آیت الله محسن غرویان عضو هیات علمى و استاد موسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (ره) در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش ایلنا از رشت و به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، در این نشست آیت‌الله محسن غرویان در سخنانی ضمن قبولی طاعات و عبادات همگان در ماه مبارک رمضان گفت: امیدوارم خداوند متعال، قلم عفو بر گناهان و توفیق دوری از خطا و معصیت را بر ما عنایت کند.

وی با تشکر از ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان برای برگزاری این نشست، به سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع) اشاره کرد و ادامه داد: امیدواریم که بتوانیم از اولیای الهی درس بگیریم و زندگی خود را با معنویت همراه کنیم.

وی از جایگاه والای فرهنگ معنوی ایران در نقاط مختلف جهان سخن گفت و افزود: آمریکایی‌ها تشنه معارف اخلاقی هستند. یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در کشور آمریکا، مثنوی مولوی به دلیل داستان‌های معنوی و اخلاقی که درآن به نظم در آورده شده می‌باشد. در اروپا هم مثنوی به زبان‌های مختلف ترجمه شده و در تیراژ بالا چاپ  می‌شود. این‌ها نشان می‌دهد که انسان چه در شرق و چه در غرب باشد نیاز به معنویت، اخلاقیات و معرفت نفس دارد.

آیت الله غرویان با بیان اینکه در روایات داریم خودشناسی و گوهر وجودی بسیار حائز اهمیت است ادامه داد: انسان یک موجود مرکب از دو بعد مادی و معنوی می‌باشد. ماه مبارک رمضان کارگاهی آموزشی فشرده برای ورزش روحی و معنوی خواهد بود. اثر این کارگاه نیز، تقواست.

 وی به اهمیت تقوا اشاره کرد و گفت: تقوا یعنی کف نفس و خود نگهداری. فلسفه عبادات ما، فلسفه ریاضت‌هایی نظیر پرهیز از خوردن و آشامیدن و گناهان در یک کلمه، تقوا است. تقوا یعنی انسان اراده و عزم جزمی پیدا کند که جلوی امیال خود را بگیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص نزول و وحی کتب آسمانی و پیامبران عنوان کرد: همه این موارد از جمله بعث پیامبر اکرم (ص) برای برپایی مکارم اخلاقی است.

وی تصریح کرد: اگر تمام واجبات و مستحباب دین را انجام دهیم اما اخلاق نداشته باشیم ارزشی ندارد. ملاک اخلاق هم وجدان است. انسان باید طوری زندگی کند که از وجدان و فطرت خویش راضی باشد .

آیت‌الله غرویان با اشاره به منزلت و جایگاه شب‌های قدر اظهار کرد: شب قدر، شب تقدیر و برنامه‌ریزی است. هم جامعه و هم فرد نیازمند برنامه‌ریزی و نظم است و خداوند و قرآن نیز به این امر تاکید دارند. در این شب نگاهی به گذشته خود کنیم. اگر حقوقی از دیگران برگردن ما است آنرا ادا کنیم. چون هیچ یک از ما نمی دانیم چقدر عمر خواهیم کرد.

عضو هیئت علمى و استاد موسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (ره) با ذکر روایتی از امام حسن مجتبی(ع) که فرمودند اعتدال را حفظ کرده و افراط و تفریط نکنید افزود: هرچیزی جایگاه خود را دارد. کسانی که افراط می‌کنند گاهی در مسائل مدیریتی کشور هم چنین تفکراتی دارند. علم و عقلانیت و تجربه از یک طرف و معنویت از طرف دیگر هریک جایگاه خود را دارند.

وی با تأکید براینکه عزت از آن خدا، پیامبر خدا و مؤمنین است اظهار داشت: باید عزت الهی و اسلامی داشته باشیم. متأسفانه تفکرات اشتباهی در ذهن برخی به وجود آمده که لذت بردن از مواهب حلال و خدادادی را منافات با دین می‌دانند.

آیت‌الله غرویان با بیان اینکه تلاش برای برنامه‌ریزی، مدیریت تحقیق، پژوهش برای تسلط بر جهان طبیعت و محیط زیست از سفارشات امام حسن مجتبی (ع) است افزود: در کنار آن باید معنویات را هم در نظر داشته باشیم.

وی با تأکید بر اعتدال و عدالت محوری در فعالیت‌های دولتی خاطر نشان کرد: شعار دکتر روحانی همواره اعتدال است. هنر ایشان این بوده که قرائت دیگری از اسلام را ارائه کردند که اعتدال در آن است. باید واقع گرا باشیم و این مساله را در کشور‌داری و مدیریت در نظر بگیریم.

وی در پایان با بیان اینکه معرفت النفس از خود انسان نشات گرفته و آغاز می‌شود گفت: باید ببینیم که خودمان در چه موقعیتی هستیم. هر فردی پرونده خود را بررسی کند. ماه مبارک رمضان فرصتی برای یادآوری  این مسائل است و مطمئناً اثرات مثبتی برای انسان دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.