علی اصغر داداش پور روز دوشنبه در مصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار ایرنا ، با اشاره به آغاز خرید پیله تر ابریشم در استان گیلان طی چند روز اخیر اظهار داشت : برداشت پیله تر ابریشم در استانهای گرمسیری کشور از 23 اردیبهشت ماه آغاز و تاکنون 400 تن پیله تر ابریشم تولید و به بازار عرضه شده است.
وی افزود : دولت امسال برای خرید تضمینی هر کیلو پیله تر ابریشم قیمت 18 هزارو 104 تومان را تعیین کرده است در حالیکه این فرآورده در بازار توسط بخش خصوصی با میانگین قیمت هر کیلو پیله تر 25 هزار تومان خریداری می شود که نشان از رونق روز افزون این صنعت در کشور دارد.
داداش پور خاطرنشان کرد : با این روند هم سود بیشتری نصیب نوغانداران کشور می شود و هم به دلیل نبود خرید تضمینی بار مالی برای دولت ندارد .
این مسئول یاداور شد: از سال 93 با تاسیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، به صورت تجمعی ، قیمت خرید تضمینی پیله تر ابریشم در راستای منطقی تر شدن قیمت و تشویق نوغانداران به این صنعت ، 53 درصد افزایش یافته و 11 هزار تومان سال 92 به 18 هزارو 104 تومان فعلی رسیده است.
وی گفت : امسال 28 هزار جعبه تخم نوغان با قیمت ثابت 14 سال اخیر یعنی هر جعبه هفت هزارو 500 تومان بین نوغانداران 20 استان کشور توزیع شده که از این میزان 13 هزار جعبه آن در استان گیلان توزیع شده است .
داداش پور تصریح کرد : با احتساب متوسط تولید هر جعبه بیش از 30 کیلو گرم پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت بیش از 900 تن پیله تر ابریشم تولید و به بازار عرضه شود .
رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور خاطرنشان کرد : در حال حاضر 14 هزار هکتار توتستان در کشور برای پرورش کرم ابریشم وجود دارد که از این میزان 6 هزار هکتار آن در استان گیلان است .
میزان تولید پیله تر امسال استان گیلان 400 تن پیش بینی شده است .
سال گذشته نیز 900 تن پیله تر در کشور تولید شد .95 درصد از نخ حاصل از ابریشم کشی پیله تر به مصرف بافت فرش های ابریشمی می رسد.
گزارشگر : نصراله ابراهیمی** انتشار دهنده : بابایی
6070 / 6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.