این پژوهشگر برجسته روز یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با ایرنا از تاثیرات توجه بایسته به علم ریاضی و گسترش آن بر پیشرفت کشور و تحقق توسعه پایدار سخن گفت.
وی خاطرنشان کرد: بخش فرهنگی سازمان ملل ( یونسکو) ، وضعیت ریاضی و میزان کاربرد آن در هر کشور را از شاخص های پیشرفت آن کشور می داند.
وی با اشاره به این که ریاضیات نخستین شاخه علمی مورد استفاده در تکامل تمدن بشر است، افزود: از آن جا که ریاضیات بر پایه استدلال و منطق استوار است، گسترش آن در جامعه می تواند در شکل گیری تفکر منطقی در جامعه ‏نقش چشم گیری داشته باشد.‏
دکتر بی آزار در خصوص علت انتخاب خود بعنوان دانشمند برتر جهانی گفت : تعدادی پایگاه های علمی مانند کشور های اسلامی (ISC)، یا موسسه اطلاعات علمی (ISI) هستند که پژوهشگران را در سراسر جهان رصد می کنند.
وی تصریح کرد: یکی از معیارهای مورد توجه آنها ، تعداد مقالات علمی پژوهشگران است که در مقالات علمی سایر محققان، در همان رشته، مورد استناد قرار گرفته؛ این موسسات هرساله یک درصد افراد دارای بیشترین استنادها را معرفی می کنند که طی چند سال اخیر نام من نیز در این فهرست ها بوده است.
این استاد برجسته دانشگاه گیلان خاطرنشان کرد: در ایران و کشورهای جهان سوم به طور عام، ریاضیات مانند سایرشاخه های علوم پایه کمتر مورد توجه است .
وی با بیان این که وضعیت ریاضی در مدارس و دانشگاه ها، آسیب زیادی دیده، تصریح کرد: گسترش بدون برنامه رشته های مهندسی در هشت سال بین 1384 تا 1392 ، موجب تعطیلی بسیاری از دوره های تحصیلی ریاضی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی شد.
دکتر بی آزار با تاکید بر لزوم توجه به رفاهیات معلمان تصریح کرد : معلمان ریاضی مانند سایر همکاران خود گرفتار معیشت زندگی هستند و باید آن چنان که شایسته افراد فرهنگی است، از امکانات رفاهی مناسب که لازمه علاقه مندی به حرفه معلمی است، برخوردار باشند.
وی خاطرنشان کرد : اگر چه جوانان شایسته ایرانی در رشته های مختلف در سطح جهانی افتخاراتی کسب کرده اند، ولی این افتخارات محدود به نخبگان است و نشانه وضعیت این شاخه ها در جامعه نیست.
به گفته بی آزار، بسیاری از این افراد بعد از دوره های کارشناسی ارشد، به خاطر نبود صنعت مستقل، به کشورهایی می روند که تحقیق بر پایه نیاز های صنعتی مورد توجه باشد.
این دانشمند علم ریاضی در خاتمه بر لزوم توجه به این علم پایه برای دستیابی به توسعه پایدار در کشور تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، دکتر جعفر بی آزار سال 1357 پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه برونل در انگستان، با نمرات بسیار بالا، دوره دکتری را در همان دانشگاه شروع کرد ولی هم زمان با اوج گیری انقلاب اسلامی ایران و برای همراهی با مردم ، در آبان ماه آن سال به وطن بازگشت .
وی سپس همکاری خود را با دانشگاه گیلان به عنوان عضو هیات علمی، آغاز کرد و سال 1375 دوره دانشوری، معادل دوره آموزشی تحصیلات دکتری را گذراند.
بعد از آن دوره موفق شد در دانشگاه تربیت معلم ( خوارزمی فعلی) که در رشته تحصیلی وی به لحاظ علمی بالاتر بود، دوره پژوهشی، دکتری را ادامه دهد.
در این دوره برای فرصت مطالعاتی به دانشگاه دالهوسی در کانادا رفت . بی آزار در ضمن انجام پژوهش در گروه مهندسی ریاضی، از گروه تحقیقاتی نفت و گاز در دانشکده مهندسی ، به عنوان دستیار ریاضی در پروژه تکنولوژی لیزر برای حفر چاه نفت به همکاری دعوت شد که این همکاری تا پنچ سال ادامه داشت.
وی که پدر سه دختر دانشجو است به خاطر خانواده از همکاری تمام وقت در این پروژه انصراف داده و تابستان ها به صورت حضوری و در سایر ایام سال از طریق ایمیل، همکاری با این گروه تحقیقاتی شامل ارائه بعضی دروس، مشاوره در راهنمایی دانشجویان ارشد و دکتری، مدلسازی ریاضی بعضی پدیده های مهندسی را ادامه داد .
این پژوهشگر پرتلاش سال ‏1380‏، با عنوان فارع التحصیل برترموفق به اخذ دکتری و در فاصله کمتر از 10 سال، حداقل زمان لازم، به مراتب علمی دانشیاری و استادی نایل شد.
در سال های‏1386‏ ،1388، و 1392 به عنوان پژوهشگر برتر در دانشگاه گیلان و استان انتخاب شد. اکنون نیز به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه گیلان و نیمه وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، در آموزش و راهنمایی دانشجویان ارشد و دکتری همکاری دارد.بر اساس اعلام پایگاه استنادی طلایه داران علم تامسون رویترز (ISI-ESI) که هر دو ماه یکبار براساس آخرین تحولات در شبکه علم بین الملل روزآمد انجام می گیرد، دکتر جعفر بی آزار و دو عضو دیگر هیات علمی دانشگاه گیلان در جمع یک درصد دانشمندان برتر دنیا قرار گرفتند.
خبرنگار: گیتی بابایی
6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.