رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بندرانزلی در حاشیه برگزاری این مراسم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: براساس اصل 50 قانون اساسی وظیفه حفاظت از محیط زیست برعهده همه مردم است و سازمان محیط زیست با تعداد نیروهای در اختیار به تنهایی قادر به حفاظت کامل از محیط زیست نبوده و نیازمند کمک همگان است.
احسان هادی پور با اشاره به نقش پررنگ سازمان های مردم نهاد در کمک به حفاظت هرچه بیشتر از محیط زیست افزود:سازمان های مردم نهاد به عنوان پیشانی حفظ محیط زیست در دل مردم هستند و کمک های بسیار بزرگی به ما می کنند و در بسیاری از مواقع کمک حال سازمان حفاظت محیط زیست بوده و هستند.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تالاب انزلی در دهه گذشته به شدت دچار تخریب شده و به خاطر گستردگی تخریب و تصرفات موجود و همچنین وجود سازه های غیر مجاز در حاشیه تالاب ، احیای مجدد این ثروت ملی زمان زیادی می برد .
به گزارش خبرنگار ایرنا ، حاضران در این مراسم از میدان شهیدان کریم بخش تا منطقه چراغ پشتان در تالاب انزلی را رکاب زده و سپس حاشیه تالاب در این منطقه را از زباله پاکسازی کردند.
16 تا 22 خرداد هرسال به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است.برنامه های هفته محیط زیست در سراسر کشور از شانزدهم خرداد با شعار من با طبیعتم آغاز شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، تالاب انزلی با حدود 20 هزار هکتار مساحت و 380 هزار هکتار حوزه آبخیز، 24 متر پائین تر از سطح آب های آزاد در جنوب غربی سواحل دریای خزر در استان گیلان واقع شده است.
این تالاب شامل بخش های شرقی ، غربی ، مرکزی ، سلکه ، سرخانکل و سیاه کشیم است که از شرق به روستای پیر بازار ، از غرب به کپورچال و آبکنار ، از جنوب به صومعه سرا و قسمتی از شهرستان رشت محدود می‏شود.
تالاب انزلی محل تخم ریزی گونه های مهمی از آبزیان خزر و محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و ذخیره گاه طبیعی بسیاری از گیاهان ارزشمند از جمله لاله تالابی و نیلوفر آبی است.
ورود انواع فاضلاب ها، رسوبات ورودی از رودخانه ها ، فقدان آبخیزداری مناسب ، برداشت بی رویه جنگل در بالادست و تصرفات اراضی تالابی ، برداشت بی رویه آب و ورود گیاهان مهاجم غیربومی همچون آزولا و سنبل آبی حیات تالاب انزلی را به خطر انداخته است.
احیای حوزه آبخیز تالاب با احداث تله های رسوبگیر ، ایجاد تالاب مصنوعی برای پایش طبیعی رسوبات و فلزات سنگین ، برداشت رسوبات ، نی زدایی و احیای آبراهه های دارای شرایط اضطراری از جمله برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست برای مدیریت تالاب انزلی عنوان شده است.
بندرانزلی در 40 کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع شده است.
خبرنگار: رضا اکبری** انتشار دهنده: بابایی
7471 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.