محمد علی نجفی روز یکشنبه در همایش نقش و جایگاه صنایع دستی در دولت تدبیر و امید افزود: صنایع دستی یکی از مباحث مطرح استان برای رفع بیکاری و اشتغالزایی است که متاسفانه در دوره ای از زمان مغفول مانده بود .
وی خاطرنشان کرد : نگاه دولت یازدهم و دوازدهم ، توسعه و رونق صنایع دستی است که در این زمینه اشتغالزایی بانوان جایگاه ویژه ای دارد و افزایش صادرات و شمار هنرمندان فعال در بخش صنایع دستی استان در این دوران از 12هزار نفر به 21هزار نفر نشانه ای از این موضوع است.
وی با اشاره به این که در دولت تدبیر و امید اقدامات مطلوبی در حوزه صنایع دستی انجام شده و همه حرکت ها رو به جلوست تاکید کرد : یکی از فضاهایی که می بایست در راستای توسعه ایجاد شود افزایش ارتباطات جهانی است که از این طریق پیام عشق و صلح نهفته در این هنر به جهانیان عرضه شود.
نجفی با بیان اینکه در عرصه هنر ،خشونت و دشمنی معنا نمی یابد افزود: صنایع دستی استان برای انتقال این پیام به دنیا، نیاز به ارتباطات جهانی ،منطقه ای ،حضور در بازار داخلی ،بازاریابی و توسعه زیرساختی دارد.
وی صنایع دستی را به یکی از بال های قدرتمند گردشگری توصیف و تصریح کرد : فراهم آوردن بازار و بازاریابی داخلی و خارجی مناسب، جاذبه خوبی برای حوزه گردشگری استان مهیا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات بارز حوزه صنایع دستی بیمه هنرمندان است ،متذکر شد: این موضوع نیازمند حمایت های کشوری است و در این راه مطالبه گر خواهیم بود.
استاندار گیلان تصریح کرد: تمامی امکانات دولتی متعلق به کسانی است که در بخش خصوصی زمینه رشد، توسعه و شکوفایی استان را مهیا می کنند.
نجفی از همه مسئولان اداره های استان خواست تا برای هدیه از صنایع دستی بومی استفاده نمایند و با این اقدام در راستای رونق و توسعه صنایع دستی استان گام بردارند.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در این همایش گفت: حل مشکل بیمه ، حمایت های تسهیلاتی ، اختصاص زمین برای ساخت مجتمع های صنایع دستی و حمایت های گمرکی اصلی ترین دغدغه هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی استان است .
رضا علیزاده با اشاره به افزایش صادرات و حضور گردشگران خارجی در استان تاکید کرد: تدبیر و امیدآفرینی دولت یازدهم، دروازه های گیلان را به روی دنیا گشوده است.
وی یاداور شد : طی سال های 92 تا 95 ، میزان صادرات آثار هنرهای سنتی و صنایع دستی استان چهار میلیون و 400هزار دلار بوده است.
علیزاده تصریح کرد : این رقم سال 92، 700هزار دلار بود که در سال 95 به یک میلیون و 500هزار دلار رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد : همچنین پروانه تولید انفرادی از 12هزار و 505 نفر در سال 92 ، به 20 هزار و 929نفر در سال 95 رسید و تعداد کارگاه ها نیز طی مدت یاد شده از 46 باب به 90 باب فزونی یافته است.
علیزاده ، در ارتباط با تعداد فروشگاه ها، ایستگاه ها و غرفه های صنایع دستی گفت : تعداد غرفه های صنایع دستی و هنرهای سنتی از 305 غرفه در سال 92 ، به 910 غرفه در سال 95 افزایش یافته است.
وی ادامه داد: همچنین تعداد بازارچه های این حوزه طی مدت یاد شده از 65 بازارچه به 132 بازارچه و از 260فروشگاه به 344 فروشگاه رسیده است.
وی خاطرنشان کرد : در دولت تدبیر و امید 85میلیارد ریال منابع تسهیلاتی برای 660 طرح در طول چهار سال دولت یازدهم هزینه شده است.
رشتی دوزی ، دوخت لباس محلی ، چادرشب بافی ، خراطی ، چوب تراشی ، گره چینی ، نازک کاری ، منبت و معرق کاری چوب ، حصیربافی ، بامبوبافی ، مرواربافی ، سفالگری ، کاشی معرق ، مینای خانه بندی ، چلنگری ، قلمزنی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، شال بافی ، نمد مالی ، جوراب بافی ، عروسک بافی ، قلاب بافی برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.
بالغ بر 21 هزار هنرمند صنایع دستی استان در بیش از 80 رشته فعالیت می‌کنند.
همایش نقش و جایگاه صنایع دستی در دولت تدبیر و امید به منظور پاسداشت و قدردانی از هنرمندان برجسته هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان و بمناسبت هفته صنایع دستی برگزار شد.
بیستم خردادماه روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده و یک هفته پس از آن در کشور ،هفته صنایع دستی نام گرفته است.
خبرنگار : ضامن ** انتشار دهنده : بابایی
1881 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.