دکتر سهراب عاقبتی روز پنجشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد : کلیه کشتارگاههای صنعتی استان مجهز به سیستم پیش سرد کن هستند و گوشت دامهای ذبح شده پس از 24 ساعت نگهداری در سردخانه ها به بازار عرضه می شود.
وی افزود : کلیه مراحل بازرسی بهداشتی در کشتارگاهها از قبیل اندازه گیری اسیدیته گوشت توسط کارشناسان دامپزشکی انجام شده و به دامهای ذبح شده مهر دامپزشکی زده می شود.
عاقبتی تاکید کرد : تهیه و استفاده گوشت از مراکز غیر معتبر که به شکل غیرمجاز و در خارج از کشتارگاه ذبح و استحصال می شوند مشکوک به بیماری بوده و خطر انتقال بیماری به افراد وجود دارد.
مدیرکل دامپزشکی گیلان همچنین به مصرف کنندگان توصیه کرد ، هنگام قطعه قطعه کردن گوشت در منازل از دستکش استفاده کنند.
دکتر عاقبتی یادآور شد : با وجود همه تدابیر اتخاذ شده برای کنترل بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ، مصرف کنندگان بایستی نکات بهداشتی و توصیه های ارائه شده توسط دامپزشکی را جدی بگیرند.
وی گفت : با فرارسیدن فصل گرما و آغاز فعالیت و رشد و تکثیر کنه های دامی در مراتع ، احتمال انتقال ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه - کنگو از طریق کنه ها و تماس با خون و ترشحات لاشه دامها وجود دارد.
عاقبتی افزود : از آنجائیکه این بیماری خطرناک ، مشترک بین انسان و دام است از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و لازم است شهروندان نکات بهداشتی و پیشگیری از بیماری را رعایت نموده و توصیه های ارائه شده توسط دامپزشکی را جدی بگیرند.
بیماری تب کریمه کنگو نخستین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه شیوع یافت و نام تب خونریزی دهنده برای آن اعلام شد.
ر سال ۱۹۵۶ این بیماری در کنگو مشاهده گردید و از اینرو با توجه یه نام دو مکان شیوع ، اسم تب خونریزی دهنده کریمه کنگو برای آن انتخاب شد .
ویروس CCHF به وسیله کنه هیالوما منتقل می‌شود، مخزن ویروس در طبیعت اصولا کنه‌ها هستند و گاو، گوسفند، بز وخرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح می‌باشند.
این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار، لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصابها و سلاخها) سبب ایجاد همه‌گیری‌های ناگهانی می‌شود.
این بیماری بیشتر در مناطق صحرایی آفریقا، اروپای شرقی، خاور میانه عراق، هند، افغانستان، پاکستان، ایران و غرب چین مشاهده می‌شود.
بیماریCCHF در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع پیدا می‌کند.
دوره کمون بیماری به طور متوسط چهار روز و حداکثر 12 روز است و معمولاً تا روز چهارم علائم غیر خونریزی مانند تب، سردرد، احساس سرما، خستگی درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه و چشم، استفراغ و دردهای بالای معده در بیمار بروز می کند .
علائم خونریزی از روز چهارم شروع می‌شود که به صورت خونریزی از لثه‌ها، بینی، معده، روده و رحم و زیر پوست ناحیه ساق پا و دستها ظاهر می‌شود.
سمپاشی منازل و اصطبل‌ها جهت کاهش کنه‌ها ، مصرف مواد ضد عفونی جهت گندزدایی توالت‌ها، محیط آلوده به خون و ترشحات بیمار در پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار موثر است.
به دلیل اینکه این بیماری در دام بدون علامت است، باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و دام پس از ذبح تا ۲۴ ساعت در دمای منفی ۱ تا ۴ درجه سانتیگراد قرار گیرد تا ویروس‌های آن کشته شوند و پس از آن مصرف شود و همچنین از خرید گوشتهای بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی (کشتار غیر مجاز) خودداری شود .
خبرنگار : ابراهیمی ** انتشار دهنده : بابایی
6070 / 6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.