به گزارش خبرنگار ایرنا، مسعود باقرزاده کریمی روز پنجشنبه در ششمین نشست کمیته هماهنگی پروژه احیای تالاب انزلی در رشت اظهار داشت: در تلاش برای احیای تالابی هستیم که جزو فهرست تالاب های تخریب شده کنوانسیون رامسر قرار دارد و تمام اهتمام ما باید منجر به خروج این تالاب از این لیست شود.
وی با یادآوری اینکه در کشور هفت تالاب جزو فهرست تالاب های تخریب شده است، افزود: یکی از این تالاب ها در استان گلستان بود که توانستیم آن را از این فهرست خارج کنیم.
باقرزاده کریمی ادامه داد: شش تالاب دیگر باقی مانده و امیدواریم تالاب انزلی با حمایت های دولت، استان، مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد از این لیست خارج شود.
وی با بیان اینکه دولت برای چند تالاب کشور حساب ویژه ای باز کرده، گفت: دولت برای دریاچه ارومیه، هامون سیستان، تالاب فارس و تالاب انزلی حساب ویژه، اعتبار ویژه و ردیف اعتباری ویژه دارد.
وی اقدامات سازمان همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) بمنظور احیای تالاب انزلی را مثبت ارزیابی و اضافه کرد: درگیر کردن جوامع محلی از سوی سمن ها برای احیای این تالاب موثر است و طرح احیای تالاب انزلی با همکاری جایکا ، آینده روشنی دارد.

** دولت اهتمام زیادی برای احیای تالاب انزلی داشته است
همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان در این جلسه با بیان اینکه تالاب انزلی یکی از اکوسیستم های کم نظیر دنیاست، گفت: طی چند سال اخیر، دولت اهتمام زیادی برای احیای این تالاب همچون دیگر تالاب های کشورمان داشته است.
قربانعلی محمدپور افزود: تلاش های زیادی برای احیای تالاب انزلی با جایکا شروع و اقدامات مختلفی در این ارتباط انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه با اعتبار 60 میلیارد ریال،در دو حوزه توانستیم 250 هکتار احیای تالاب داشته باشیم، خاطرنشان کرد: با کمترین هزینه ، انجام کار تخصصی و همکاری زیرگروه ها و جایکا توانستیم به این امر دست یابیم.
تالاب انزلی یا مرداب انزلی با مساحتی حدود 20 هزار هکتار در شمال ایران در استان گیلان قرار دارد. مرداب انزلی از جالب ترین و بزرگترین زیستگاه های طبیعی جانوران ایران محسوب می شود و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است که از سوی کشورهای همسایه شمالی به ایران می آیند.
تالاب انزلی به دلیل موقعیت جغرافیایی از نظر میزان بالای رطوبت و آب با هیچ یک از تالاب های ایران قابل مقایسه نیست.
تالاب انزلی از جمله تالاب های بین المللی ثبت شده ایران و از نخستین تالاب های ثبت شده در معاهده رامسر در سال ۱۹۷۱ میلادی است.
مرداب انزلی از آنجایی که یک تالاب بین المللی ثبت شده است، اکنون در فهرست مونترآل قرار گرفته است؛ قرار گرفتن در این فهرست به معنای این است که تالاب در حال خشک شدن است و به مراقبت نیاز دارد، چند سالی است مشکلاتی مانند هجوم علف های مهاجم مانند سنبل آبی، ورود فاضلاب و کاهش آب ورودی به تالاب مشکلاتی را برای این اکوسیستم ایجاد کرده و آن را در سراشیبی خشکی قرار داده است.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشاردهنده: کبیری
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.