ایرج شیارکار روز سه شنبه در جمع خبرنگاران آستارا در جهاد کشاورزی این شهرستان گفت: در فروردین و اردیبهشت ماه امسال 23 نوع محصول کشاورزی شامل کیوی، سیب زمینی، پیاز، خربزه، خرما، فلفل، هویج، کشمش، کلم، سیب، خیار، سبزی، انگور، هندوانه، گیلاس، لیمو ترش، کاهو، چای و پسته از گمرک آستارا به کشورهای روسیه، گرجستان، آذربایجان، اوکراین و کشورهای آسیای میانه صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه صادرات این محصولات از لحاظ ارزش اقتصادی و از نظر وزن با مدت مشابه سال قبل برابر است، افزود: در این مدت 12 نوع محصول کشاورزی نظیر موز، ارزن، مغز دانه آفتابگردان، دسته بیل، تخته سوزنی برگ، تفاله چغندر قند، باریکه چوب، روکش چوب، پنبه، تخته راش، ریشه شیرین بیان و نخود به وزن 31 هزار و 468 تن از کشورهای روسیه و گرجستان از گمرک بندر آستارا وارد کشور شده است.
شیارکار بیان کرد: در این مدت بر ترانزیت پنج نوع محصول به وزن هشت هزار و 409 تن شامل پیاز، تخته سوزنی برگ، راش، میوه سیب درختی و مغز دانه آفتابگردان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، نظارت و کنترل شده است.
مدیر جهاد کشاورزی آستارا افزود: در این مدت میزان واردات محصولات کشاورزی 26 درصد و میزان ترانزیت 64 درصد رشد داشته است.
اداره کل گمرک آستارا در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی، موافقت نامه تجارت بین المللی، صدور برگ خروج خودرو، امور مسافری، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند و رتبه اول تجارت چمدانی مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات مرزهای شمال کشور را دارد.

***
رئیس اداره تعزیرات حکومتی آستارا از محکومیت سه قاچاقچی چوب به پرداخت 863 میلیون و 300 هزار ریال جریمه نقدی در راستای مقابله با کالای قاچاق در این شهرستان خبر داد.
محمد احمدی مقدم روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: پس از کشف و ضبط یکهزار و 490 اصله انواع درختان جنگلی قاچاق نظیر توسکا و افرا توسط نیروی انتظامی، عاملان قاچاق دستگیر و با احراز تخلف در حمل کالای قاچاق به جزای نقدی محکوم شدند.
وی افزود: مبارزه با قاچاق کالا در اولویت قرار دارد و با برخورد با قاچاق انتظار می رود علاوه بر حمایت از تولید داخلی و اشتغال بیکاران، زمینه افزایش کیفیت کالاهای ایرانی فراهم شود.
وسعت اراضی ملی آستارا 40 هزار هکتار است و 32 هزار هکتار آن را گونه های جنگلی بلوط، راش، توسکا، ممرز، نمدار، ملج، لیلکی، انجیلی، آزاد، افرا، گردو، شیردار، گیلاس وحشی، فندق، شمشاد جنگلی و ون در بر می گیرد.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در 200 کیلومتری غرب مرکز گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان واقع شده است.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7105 / 7124 /6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.