به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا؛ بقعه های پیر قطب الدین و شیخ محمود خیوی از آثار تاریخی و ارزشمندی است که در سایه توجه به آنها می توان گام موثری در احیای هویت فرهنگی و تاریخی این شهرستان برداشت.
این شخصیت های برجسته عرصه های عرفان و تصوف در زمان حیات و بعد از مرگ منشا خیر و برکت برای این دیار بوده و وجود مبارکشان مراد دل بسیاری از اهالی بوده است.
رضا رستمی یکی از اهالی روستای باغچه سرای آستارا گفت: بقعه پیر قطب الدین زیارتگاه اهالی منطقه است و در ایام خاص سال نظیر تاسوعا و عاشورای حسینی دسته های عزاداری از روستاهای خشکه دهنه، قلعه، جلال آباد و باغچه سرا با حضور در این مکان به برگزاری آئین های معنوی اقدام می کنند.
وی با اشاره به اینکه بنای این بقعه به علت برخورداری از قدمت زیاد نیازمند بازسازی است، افزود: این بقعه متبرکه در حدود 50 تا 100 سال گذشته مورد توجه بسیاری از اهالی شهرستان های همجوار بود و با زیارت این مکان، برای برآورده شدن حاجات خود نذر می کردند، اما این روزها از میزان این حضور و توجه کم شده است.
وی اضافه کرد: در داخل و حوالی این بقعه سنگ ها و کتیبه های ارزشمند با نوشته ها و نقش های مختلف بود که سالیان گذشته توسط افراد سودجو به سرقت رفته است.
وی ادامه داد: مسئولان با رسیدگی به این بقعه و احیای آن می توانند با حفظ میراث فرهنگی، زمینه حضور مضاعف زائران و علاقمندان به این عارف دلسوخته را فراهم کنند.
آرمین حیدریان دبیر انجمن های علمی پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان درباره بقعه های پیر قطب الدین و شیخ محمود خیوی گفت: بقعه پیرقطب الدین که در میان مردم به توربه و یا پیرقوب شناخته می‌شود از مکان‌های زیارتی آستارا محسوب می‌شود و در سه کیلومتری جاده قدیم آستارا به اردبیل، داخل قبرستان باغچه‌سرا بر روی تپه بلند قرار گرفته ‌است.
وی افزود: این بنای آجری طولش بیشتر از ۱۱ و عرضش 6 متر است و پیشینه آن به دوره قاجاریه می‌رسد و اعتقاد اهالی بر این است که سید قطب‌الدین جد پدری شیخ صفی‌الدین اردبیلی است.
وی درباره بقعه شیخ تاج الدین محمود خیوی گفت: این بقعه مربوط به سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام ایلخانان است و در شیخ محمود محله روستای بیجاربین آستارا واقع شده است.
وی خاطر نشان کرد: بقعه پیر قطب الدین در مرحله ثبت قرار دارد ولی بقعه شیخ محمود خیوی در سال ۱۳۵۲ با شماره 951 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
حیدریان ادامه داد: این اماکن تاریخی و زیارتی مورد توجه شیعیان و اهل سنت آستاراست و در صورت توجه جدی مسئولان، می توانند در کنار آرامگاه امام زادگان قاسم و ابراهیم (ع) به تقویت گردشگری مذهبی در این شهرستان کمک کنند.
وی تصریح کرد: مرمت بقاع و آثار تاریخی موجود با در نظر گرفتن معماری ایرانی اسلامی آنها، تجهیز کردن مسیر بقاع متبرکه با خطوط اتوبوس، ایجاد فضاهای فرهنگی مناسب از جمله راه اندازی اقامتگاه برای زائران داخلی و خارجی، احداث سرویس بهداشتی و وضوخانه از راهکارهایی است که می تواند منجر به توسعه این مکان های تاریخی شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا نیز گفت: بازسازی و مرمت بقاع متبرکه شهرستان آستارا نظیر پیرقطب الدین و شیخ محمود خیوی از دغدغه های متولیان امر است ولی اجرای این طرح ها نیازمند اعتبار ملی است.
پردل امیری نژاد افزود: در سال گذشته برای بازسازی هر کدام از بقعه های یاد شده یک میلیارد ریال اعتبار تصویب شد ولی بودجه ای برای این امر اختصاص نیافت.
وی با اشاره به اینکه در سال 96 نیز یک میلیارد ریال برای بقعه شیخ محمود خیوی به تصویب رسیده است، اضافه کرد: اماکن تاریخی آستارا در کنار دیگر جاذبه ها نظیر گردنه حیران، موزه حکیم نظامی و نوار ساحلی در شناساندن آستارا به عنوان قطب گردشگری نقش موثری را می توانند ایفا کنند.
وی اظهار کرد: جاده قدیم آستارا-اردبیل به علت واقع شدن بقعه پیر قطب الدین، نوار مرزی، طرح بین المللی راه آهن در آینده مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت و باید زمینه های توسعه این نقاط بیش از پیش فراهم شود.
وی با بیان اینکه بقعه پیر قطب الدین در کنار 9 اثر دیگر در شهرستان آستارا در آستانه ثبت به عنوان آثار ملی قرار دارند، تصریح کرد: دولت تدبیر و امید با هدف ساماندهی و جلوگیری از مهاجرت بی رویه از روستاها، طرح های گردشگری و توسعه زیر ساخت های صنعت گردشگری را در دستور کار قرار داده است و امیدواریم با اختصاص اعتبارات لازم بتوانیم این اماکن تاریخی را توسعه دهیم.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است و چهار اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی قرار دارند.
گزارش: یوسف هدایتی ** انتشار :نصراله ابراهیمی
7105 / 7124/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.